lördag 3 januari 2015

När frögalenskapen slår till...

Jaha, här sitter jag i år igen och klickar varukorgen proppfull på varenda frösida som finns på nätet... Jag klickar och jag klickar, och sen klickar jag ur minst hälften och börjar om igen. Och sen rätt var det är så ooops, så har jag klickat på beställarknappen. Någon som känner igen sig?

Har just tillbringat en bra stund på Impectas sida och försöker nu lugna ner pulsen lite genom att skriva ett blogginlägg innan jag beställer halva butiken. Som vanligt fastnar jag bland blommorna, dreglar över vackra färger och former och börjar genast kombinera dem i fantasin. Gärna perenner, där blir jag alltid kvar längst och gärna sånt som är både högt och brett. Sådant som ska stratifieras och duttas med. Sådant som jag egentligen inte alls har tålamod med. Sådant som jag verkligen, verkligen inte har någon plats för någonstans. Och sedan beställer jag ändå. Ungefär så. Om och om igen. Hopplöst!

Men kolla bara, hur kan någon motstå dessa skönheter?

BOLLMÅRA

Bollmåra, "rosaröda, bollrunda blomkorgar i stor mängd. Trevlig växt för både rabatt och stenparti". Hur söt är den inte?

DYSTERPENSTEMON 'Whipple's'

Eller den här, med det fantasieggande namnet Dysterpenstemon. Alltså, man vill ju köpa den bara för namnet, men när den dessutom är så fin blir det svårt att stå emot. Och växtbeskrivningen sedan: "Ovanlig, nordamerikansk art som förtjänar en framträdande plats i perennrabatten eller stenpartiet. De mörkt violetta klockblommorna och det djupgröna bladverket ger ett mystiskt och intressant intryck". Ack, dom som sitter och skriver dessa texter vet precis vad dom gör!

SOLROS F1 'Suntastic Bicolor Rose and Yellow'

Den här ljuvliga mini-solrosen finns det också stor risk att ni får se i min trädgård i sommar... som en karamell!

PRAKTSALVIA 'Lighthouse Purple'

Återigen fastnar jag för mörka blommor, det är något dramatiskt över dem som jag gillar. Och så har de ofta så snygga namn, som den här praktsalvian. 'Lighthouse purple', smaka på det. Men var, ack var ska den få plats?

BLÅSALVIA

Listiga är de, katalogtextförfattarna. Lyssna på denna: Blåsalvia, "en av de mest eftersökta rabattsalviorna". Ja, men den måste jag ju bara ha då, om den är så eftersökt. Annars kan ju någon annan ve och fasa hinna före!

Jaha, nu tror ni förstås att jag blivit sponsrad av Impecta. Om det vore så väl ändå, så slapp man ju ruinera sig! Men nix, inget sånt, bara en stackars frötok som försöker hålla huvudet kallt och inte förköpa sig i deras helt oemotståndliga katalog. Har en hel drös frösidor kvar att utforska ikväll, gud vet hur mycket jag kan hinna beställa innan läggdags. Om jag ens vågar mig in på Runåbergs, Rara växter, Seedaholic, Thompsom & Morgan och allt vad de heter.

Om några dagar ska jag och Åsa spela in ett nytt avsnitt av Trädgårdspodden, och då kommer det bland annat just att handla om frötokigheterna så här års. När man längtar som mest är karaktären som svagast! Hur är det med er, står ni emot eller beställer ni rubbet? Och var beställer ni ifrån? Berätta!

Nu en kopp lugnande the och sedan på det igen!

11 kommentarer:

  1. ja du! Listorna blir långa även här. De brukar halveras efter några vändor fram och tillbaka. Beställer oftast från Impecta, men nu blir det nog en titt på de du skriver om också:)
    Farliga tips...hihi...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Impecta har redan fått en beställning från mig. Dysterpenstemonen tittade jag på men valde bort den sen. Har något liknande redan.
    Fler sidor har jag inte varit inne på. Får se om jag kan hålla mig borta...

    Jag har fastnat mer och mer för ätbara saker de senaste två åren tror jag. Ligger nog i linje med det där att jag vill veta vad jag äter.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Av någon underlig anledning så är jag mycket mer motståndskraftig när det gäller frön än fina små plantor på en växtmarknad. Och det är ju tur. Impecta brukar jag köpa från när jag ändå är på trädgårdsmässan i Malmö i mars, så kul att gå och plocka med fröpåsarna "på riktigt" och lite lättare att inte förköpa sig när man håller påsarna i handen och ser bunten växa... ;) Annars sitter jag just nu och bläddrar i Lindbloms frökatalog och suckar över alla grönsaker som jag vill ha. Har som mål att odla betydligt mer ätbart i trädgården i år.
    Kram och lycka till med nya poddavsnittet!
    Kristina

    SvaraRadera
  4. Förstår att du har fastnat för de fina växterna! Jag faller inte lika lätt för frökatalogerna. Däremot är plantor svårare att mostå och de tar sig snabbare i rabatterna. :-)

    Elisabet.

    SvaraRadera
  5. Vilket härligt inlägg och igenkänningsfaktorn är stor kan jag lova! Handlar oftast på impecta men hade eventuellt tänkt mig in ett varv på runåbergs iår :) Härligt att se framemot ett nytt avsnitt av podden, den gör ni himla bra tycker jag :)
    Kram Sofie

    SvaraRadera
  6. År efter år försöker jag verkligen stå emot.... och tycker också att jag är rätt duktig på det... så hur kommer det sig att jag redan har beställt över 40 frösorter, och det utan att frestas av fröställen i butikerna? Impecta, trädgårdsamatörerna, Rara växter, Thompson o Morgan och sen blir det en tur till Lilla Fiskaregatan och där brukar jag tappa fattningen helt....
    Kram

    SvaraRadera
  7. Jag ligger lååångt efter för jag har haft en krånglande dator.
    Känner igen mig på pricken på din beskrivning.
    Skall lyssna på podden igen - gillar!
    M

    SvaraRadera
  8. Hej!
    När jag såg ditt Instagram-inlägg igår hade jag redan klickat hem en massa från både Impecta och Sävar Frö Plant, och snabbt gick jag in på Seedaholic med mobilen och började klicka. Bara namnet liksom - Seedaholic! Jag vet inte om det var tur eller otur, men när jag gick in på sidan i mobilen idag så var allt borta. Nu börjar jag om igen! De har fler nepetor att välja på, så jag skaffar mig några sådana. Får väl gräva några nya rabatter så att allt får plats :-)
    Jag har inte lyssnat på er pod sedan i somras när jag målade fönster som en galning. Jobbet och vardagen kommer liksom emellan. Ska bli kul att lyssna igen.
    Vänliga hälsningar,
    Charlotte

    SvaraRadera
  9. Jag tänker varje år att jag inte ska så en massa frön, för jag har ingen bra plats och de blir bara långa och rangliga i alla fall och så...står de där småbrukarna utspridda i fönstren i alla fall, jag vet inte hur det går till. Men jag harvande lättare att motstå fröer än små söta plantor. Längtar efter vårens plantmarknad!

    SvaraRadera
  10. Hade köpstopp eftersom lådorna svämmar över av fröer. Hittade till och med några i frysen som jag glömt av ( då är det illa). Men endå blev det en hel massa och jag har hitils bara handlat på en sida...hur ska det sluta? ;) Praktsalvian var to die for! �� Fruktansvärt vacker.. kram Anna

    SvaraRadera
  11. Skrattar högt åt dina roliga tankar kring fröinköp! Jag känner precis likadant. Just det där om att det är den mest eftersökta sorten då känns det ju inte som att jag kan vara det enda som inte har just denna unika planta!!! Även jag faller för fantastiska perenner som det är super krångligt att fröså och som jag inte alls har något tålamod med och som jag misslyckas kapitalt med. Jag har ännu bara handlat i fysiska butiker och ändå är jag uppe i svindlande summor och på fredag ska jag på mässan du kan ju bara tänka dig vilka frestelser som kommer infinna sig. Allt gott från mig

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...