lördag 4 oktober 2014

Glittrig lördagsmorgon

Lördagsmorgonen är min favoritstund i veckan, då finns det tid till långläsning av tidningen, en extra kopp kaffe och lite lugn och ro innan helgen drar igång. Som jag njuter av den här stunden, barnen lägger pärlplattor och jag lyssnar på musik och därute ser det ut att bli en riktigt fin dag. När jag var ute och hämtade tidningen för en stund sedan glittrade det så vackert i morgondaggen att jag bara måste gå tillbaka in och hämta kameran.


Spindelnät i morgonsol, och blåbärsbuskens vackra höstfärger i bakgrunden.


I randgräset glittrar det också. Ni har väl inte missat det senaste avsnittet av Trädgårdspodden förresten, där Åsa och jag pratar en hel massa om prydnadsgräs. De är verkligen som allra vackrast nu, när alla andra växter börjar gå till vila är de kvar.


Funkiorna sjunker ihop lite mer för varje dag, och har de väl börjat går det fort. Olika sorter vissnar vid olika tidpunkter, alltid i samma ordningsföljd. De stora vitkantade plantorna vid uteplatsen ger upp först av alla mina funkior. I gengäld är de alltid tidiga på våren.


Vårt glanskörsbär skiftar inte färg än. Oj, vad det har vuxit i sommar, nu börjar det verkligen likna något!


Höstsilveraxets vackra mörka blad har också fått ett lager glitter på sig. Kärleksörten 'Matrona' har snart blommat över och säsongen går verkligen obönhörligen mot sitt slut.

 Vackra höstfärger i hortensian...



...och i dvärgsyrenen.



Nästa helg ska vi plocka in äpplena. 'Ingrid Marie' är en av de senaste äppelsorterna, och vill ni veta mer om dessa äpplen så finns faktiskt även en utläggning av även detta i det senaste podavsnittet. In och lyssna!

Själv drar jag en sniff på en av årets sista rosor innan det är dags att gå in och skilja två små slagskämpar åt. Pärlplattelugnet är visst över för den här gången.

En sista bild på vägen in denna vackra, vackra morgon. Daggen börjar torka upp och det är dags att rulla igång dagen. Mycket roligt på gång denna lördag!

Ha en fin trädgårdshelg i det vackra höstvädret!

9 kommentarer:

  1. Un bel racconto di sabato mattina! Bello anche il Prunus, è un serrula? Le graminacee sono il massimo!

    Un saluto :)

    SvaraRadera
  2. Vilka fina bilder från din höstträdgård :)
    Kram Sofie

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig start på dagen. :-)

    SvaraRadera
  4. Vackert vackert!
    Det finns verkligen mycket som är vackert nu och det finns ett lugn i det vackra på något sätt. Det är lugna sköna färger och ljuset är också lugnt på något sätt, lite dämpat men ändå ljust.
    Jag har kapat en hel del på en lönn idag och njutit av fina färger överallt.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Heja podden, gillar det ni gör skarpt! En morgontur i trädgården är något jag tagit mig tid med sedan jag läste Micael Bindefelts bok. Bra vana som gör att man vet hur den mår.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Ja vad slår en skön lördagsmorgon?! Inte mycket! Härliga bilder....
    Varm kram,
    Titti

    SvaraRadera
  7. Nu är den tid på året då varje liten nyutslagen knopp uppskattas, beundras och sparas i minnet för att plockas fram i vintermörkret. Vemodigt med de vissnande funkiabladen men visst finns det nya små skott på gång under jordytan. Nu ska gubben och jag packa kaffekorgen och ge oss ut i naturen.
    Trevlig söndag! /Kerstin

    SvaraRadera
  8. Lördag morgon.....slår nästan fredag eftermiddag. Vilken helg vi har haft! Fina bilder från din trädgård.

    Håller helt med dig när det gäller "bloggkärlek". Vilken otroligt positiv kraft det är. Att ta del av och att dela med sig.

    Kram,
    Maria

    SvaraRadera
  9. Jag känner morgonlugnet innan dagen drar igång. Härlig tid på dagen och härlig tid i trädgården.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...