söndag 21 september 2014

Den där septemberstressen...


Hej på er! Oj, så länge sedan det var. Hoppas att jag inte har tappat alltför många av er nu när jag inte uppdaterat på så länge. Vad har hänt sedan sist, tro? Ja, vad har inte hänt, skulle man kanske hellre säga. En rejäl översvämning till att börja med. 90 mm på ett dygn här i Malmö och vi fick in en massa avloppsvatten i källaren. Mindre kul... Och så har höstterminen kört igång med allt vad det innebär. Här har vi ett nybakat skolbarn som fått sina första läxor, simskola och danskurs har börjat, föräldramöten, kalas, inköp av vinteroveraller och gympakläder. Inte mycket tid till annat, helt enkelt. Men nu blev det äntligen en dag i trädgården med kameran, denna soliga septembersöndag.


Det har inte blivit några långa stunder i trädgården den senaste månaden, och medan vi rusat in och ut genom grinden har höstfärgerna så sakteliga börjat smyga sig på trots det fina vädret. Som här, vackra mörka skiftningar på pionernas blad.



De vitkantade funkiabladen vid uteplatsen skiftar alltid höstfärg först av alla mina många funkior, så även i år.


Höstsilveraxet 'Brunette' sätter som vanligt igång att blomma precis när alla andra slutar. Den söta doften kommer svävande i höstvindarna som tilltar och är alldeles ljuvlig. 

Och i kompostlådan växer barnens Halloween-pumpa vidare och blir större för varje dag trots att bladen har passerat bäst före-datum för länge sedan. Gissa om den tilldrar sig uppmärksamhet där den ligger och tronar precis bredvid trottoaren. Många kommentarer har det blivit från förbipasserande grannar den senaste tiden. 


Ett nytt grönt klot svävar över de vissnande vita solhattarna, så fint på sin rostiga pinne. En fin present som jag blev väldigt glad för och som passade så perfekt precis just där grusgången kröker sig fram. 


Spaljéväggens murgröna har äntligen bildat ett fint insynsskydd, och på bänken framför har jag pustat ut under den senaste månadens korta trädgårdsstunder. Måtte inte hela hösten hålla det här tempot, det kommer jag inte att orka!

Nej, nu längtar jag efter lugnare tider både på jobbet och hemma. Trädgården går till vila och det är snart dags att plocka in trädgårdsmöblerna och krypa inomhus med en bra bok och någon skön skiva. Snart är det höst på riktigt, och jag ser fram emot att få kura in mig riktigt ordentligt, tända en bunt ljus och låta lugnet sänka sig en stund...

Om ni tycker jag uppdaterar lite för sällan på bloggen numera är ni välkomna att följa mig på Instagram, @tagestradgard. Där är uppdateringarna lite tätare, så jag hoppas ni hittar dit också.

Ha en fortsatt fin söndag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...