fredag 15 augusti 2014

Tredje avsnittet av Trädgårdspodden ute nu!

Nu ligger det tredje avsnittet av Åsas och min podd på iTunes och tradgardspodden.se! Den här gången pratar vi om hur vi har tid, råd och ork i trädgården. Och det här med trädgårdstid är ju något som jag ofta återkommit till här i bloggen, och som jag alltid tycker att jag har för lite av. Särskilt så här när man just börjat jobba och fortfarande har sommaren kvar i hela kroppen är det mycket trädgårdslängtan där på kontorsstolen.



Vi tipsar också om våra bästa trädgårdstips i Skåne, ställen som vi gillar och gärna återkommer till. Jag har fokuserat på mitt älskade Malmö och tipsar om tre ställen där det blommar för fullt mitt i storstan. För min del är nog Katrinetorp det absoluta favoritstället, det ligger inom cykelavstånd från där vi bor och där finns alltid något nytt att uppleva. Framför allt är deras köksträdgård helt underbar! Läs gärna mer här, där jag bloggat om ett av mina många besök där. Två av mina andra tips är Slottsträdgården, som jag bloggat om många gånger, inte minst vid mina besök på Malmö Garden Show. Och så en lite hemligare plats, Augustenborgs Botaniska Takträdgård, som är en världsberömd trädgård som få känner till. Hoppas kunna ta med er dit här på bloggen någon gång framöver. Åsa tipsar i sin tur om härliga Mandelmanns på Djupadal, arboretet i Kivik och Skånes kanske mest kända privata trädgård, Ulla Molins trädgård i Höganäs


Och så försöker vi reda ut det här med beskärning, som ingen av oss egentligen vet sådär jättemycket om. Det finns så många råd och rön och förmaningar om detta så man kan bli rent skraj innan man vågar sätta sekatören i sina älskade små träd. Själv har jag löst det genom att anlita hjälp - så här snygga snitt blir det när arboristen Andreas varit här.

Hoppas att ni vill fortsätta lyssna! Och fortsätt lämna tips på samtalsämnen, skicka in frågor och funderingar till oss - det blir vi jätteglada för! Vi finns förutom på hemsidan på Facebook och på Instagram @tradgardspodden.

Ha nu en riktigt skön fredag!

4 kommentarer:

  1. Så glad att det kom ett nytt avsnitt just idag!
    Ni har hållt mig sällskap via itunes när jag stått på alla fyra och planterat nya inköp. Och jag har just en (nästan) ny trädgård att anlägga. Det gäller att prioritera växtinköpen och ta en del i taget för att plånboken inte ska helt tömmas.
    Men det är ett angenämt problem...
    Gillar såå er aproach med det lustfyllda och det pekpinnefria och felfri-befriade trädgårdsintresset. Det har nog varit det som skrämt mig tidigare, alla "måsten" och "regler" som jag trott omgärdat det här med trädgård. Tills jag märkte att det verkligen handlar om passion. Det ger. Mer än det tar.

    SvaraRadera
  2. Hanna, Nice to visit today. Want to tell you that the cosmos you sent sometime ago did not come back this year. The seeds did not replant themselves. Jack

    SvaraRadera
  3. Vilken rolig idé att utöka med poddradio. Ska ta och lyssna, det låter jätteintressant. Tack!
    /Eva, Tinibelli

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...