måndag 4 augusti 2014

Mera, mera sommar!

Oj, så roligt det var att spela in podradio! Tack alla som har lyssnat på det första avsnittet och tack för era många uppmuntrande kommentarer. Åsa och jag blev så glada över all respons att vi genast spelade in ett nytt avsnitt, som nu ligger ute på iTunes och på tradgardspodden.se. Den här gången är vi lite mer avspända och avhandlar ämnen som våra största trädgårdsmisstag, dahliakärlek och hur man skapar en barnvänlig trädgård. Lyssna gärna, och kom gärna med synpunkter och frågor här på bloggen, på Instagram eller på Facebook.




Annars då? Ja, idag var första dagen på jobbet efter semestern och det var inte lätt att komma upp ur sängen i morse. Speciellt inte efter gårdagskvällens åskväder som effektivt höll mig vaken i flera timmar. Kom hem nu i eftermiddags trött som få, men till en skinande ren och nyvattnad trädgård. Barn och man är lediga  en vecka till och har passat på att resa till farmor och farfar. Och plötsligt, efter veckor av intensivt familjeumgänge dygnet runt i över en månad, är jag ensam. Jag och blommorna. Som jag njuter, så som bara en småbarnsmamma svältfödd på egentid kan...


Höstanemonerna är som allra vackrast nu. Tror ärligt talat att detta är den snyggaste blomma jag vet. Älskar precis allt med den, färg, form, de runda knopparna, de snygga fröställningarna. Ja, allt! Just denna rosa snygging är en avkomma från mammaplantan som finns i Hélenas vackra trädgård. Jag är så glad för den.


Den vita är minsann inte så dum den heller...



Solhattarna 'Magnus' fick sig en rejäl omgång av åskregnet igår och några har lagt sig ner. Men det är okej, hörni. Inte konstigt att man känner sig lite nedslagen efter att ha tokblommat i en hel månad och agerat hotell åt hundratals humlor.

Solrosor, kvällsljus... sommaren är ju inte slut bara för att semestern är det. Kom ihåg det, säger jag till mig själv och alla andra. Än är det massor av tid för bad, utefrukostar och grillkvällar. Än tänker jag inte bli kontorsråtta på heltid, det har jag ju hela hösten och vintern till.

För det är ju faktiskt en hel massa sommar kvar. Fortfarande massor att hänföras av i trädgården, som nävan 'Rozannes' krulliga pistill. Kolla bara!

Och så länge det finns luktärter är det i allra högsta grad sommar. Mina bara blommar och blommar och jag skulle vilja ligga där på en filt bredvid och sniffa hela dagarna om jag fick. Nu får jag ju inte det, men inget kan hindra mig från att sniffa på kvällstid...

Tar en kik uppåt jättesolrosens stjälk. Den har ju inte ens slagit ut än, alltså mängder av solroskärlek kvar att längta efter.

För det hela är faktiskt bara en fråga om inställning, eller hur?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...