lördag 5 juli 2014

På besök i Annas fantastiska trädgård


Häromdagen gjorde jag något som jag aldrig gjort förut och garanterat inte hade vågat för bara några år sedan: Jag bjöd hem mig själv till en trädgårdsbloggare jag aldrig träffat förut, nämligen Anna i Kesnäs utanför Löttorp på Öland. Dagen före hade jag besökt plantskolan B'ströö i Byxelkrok och som vanligt pratat en stund med Boel som driver den. Hon tipsade mig om Annas trädgård, berättade att den var något alldeles extra och gav mig dessutom mobilnumret till trädgårdsägaren själv och länken till hennes fina blogg. Detta kunde jag bara inte motstå, så jag tog mod till mig, skickade ett sms - och redan morgonen efter var jag på väg.




Så fort jag såg en skymt av det förstod jag vilket hus som var Annas för den lummiga trädgården syntes på långt håll. Lite nervös kände jag mig allt, men det gick snabbt över när Anna tog emot mig. Och wow, vilken trädgård hon har! Jag blev helt golvad så fort jag klev in.


Sällan har jag sett så fina rabatter, så väl sammanhållna i färg och form. Mjuka former, runda svängar, härliga material och en massa fina detaljer. Under de nio år som trädgården vuxit fram har Anna och hennes man skapat ett riktigt litet paradis.



För mig som är ölänning och har tillbringat alla mina somrar i grannbyn var det extra kul att se att det faktiskt går att ha en sådan här trädgård på norra Öland trots blåst och ofta mager jord. Hos Anna verkar det dock vara rena turbojorden! Överallt finns de typiskt öländska inslagen: kalkstenskross och natursten som underlag i gångarna och små söta östersjömusslor i rabatterna. Deras blå färg fångas upp så fint av lavendeln intill.


Hallonlandet har rentav fått sig ett lager av öländsk fårull, som bäddar in bärbuskarna så mjukt och varmt. Kan det bli annat än fina hallon där, tro?


Anna har ett imponerande stort antal olika växter i sin trädgård, men genom att gruppera dem efter färg och låta några basväxter, som lammöronen, återkomma på många ställen blir det aldrig plottrigt utan tvärtom harmoniskt och lugnt och lika skönt att vila blicken på överallt.


Buxbomen som inramning till rabatterna bidrar också till lugnet. Ja, det är så fint så jag bara gick runt och suckade hänfört.



Ett snyggt svart växthus finns också i trädgården, med en liten krukträdgård utanför. När päronträdet blev sjukt fick stammen stå kvar och håller nu uppe ett vackert rostigt fat med suckulenter. Snyggt!

En häck med ett hemligt hål i drömmer jag också om att ha i min trädgård någonstans...


På andra sidan hålet finns den fina dammen med litet vattenfall och näckrosor.
























Silverpäron, rosor och natursten närmast huset.

Anna är den enda jag hört talas om som lyckas fynda en sådan här snygging till klematis på Ica. Namnlös är den och inköpt på Ica i Köpingsvik, där man tydligen säljer en del ovanligare växter ibland. Hett tips till er ölänningar alltså!



Överallt fina utsmyckningar i naturmaterial, rostig plåt och keramik som smugits in bland växterna utan att någonsin ta över. Så fint med de grånade grenarna i armeringsmattan.























Den fina blomman och det lilla fågelbadet i keramik kommer från Alséns, som också finns på Öland. Tycker ni det verkar bekant kan det bero på att jag har en likadan blomma fast vit som förekommit flera gånger på bilder från min trädgård.



Ja, det är så snyggt så snyggt överallt med mörka färger som möter ljusa, skarpa konturer bredvid mjuka. Den lilla gräsrundeln tycker jag är alldeles underbar!



Jag lovade Anna att ta mina bloggläsare till hjälp för att få reda på vad den här ståtliga pionen heter. Ni har ju visat er vara riktigt snabba på att namnge växter förut, så nu hoppas vi att någon av er vet. Riktigt stilig är den!


Annas trädgård är en riktig pärla och jag är så glad att jag fick komma och se den! Är ni i trakterna på norra Öland nu i helgen har ni också chansen, då Anna har öppen trädgård lördag och söndag 5-6 juli mellan 10-18. Läs mer om detta på hemsidan för Trädgårdsamatörerna Öland och sydöstra Småland. Bor ni längre bort får ni hålla utkik i augustinumret av Drömhem & Trädgård, då vinnaren av Årets trädgård presenteras. Ja, efter att ha följt med mig på den här lilla rundturen kan ni säkert gissa vem som vann... Stort grattis Anna till en välförtjänt utmärkelse, din trädgård är verkligen helt underbar! 23 augusti blir det prisutdelning och öppen trädgård, och har ni möjlighet så åk dit och var med.

Stort tack Anna för att jag fick hälsa på, och lycka till i helgen!

 

6 kommentarer:

  1. TACK för att du bjöd in oss läsare med till en rundvandring i denna fantastiska trädgård. Det kan väl inte bara vara en hobby utan ett heltidsjobb tänker jag....../M

    SvaraRadera
  2. Oj, det var verkligen en hel del. Jag antar att Anna delar intresset med någon för det här verkar vara mer än vad en person klarar av. Tack för rundturen.
    Anette

    SvaraRadera
  3. Den är så fin trädgården, tack för rundturen. Gillar när man följer med naturen, inte slåss mot den.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  4. Wow vilken trädgård, förstår att du tog dig mod att åka dit och som vanligt är trädgårdsfolk alltid lika trevliga. Det är det som gör det så fantastiskt roligt.

    Tack för alla fina bilder :)
    Kram Kram Anna

    SvaraRadera
  5. ja det va något i hästväg.,,.så stor.. jag skulle gärna ha en så stor trädgård men skulle nu aldrig hinna med den då det är mycket jobb med korna..Klematisen tycker jag ser ut som en Multi Blue...har den själv..Ha så bra.

    SvaraRadera
  6. Vilken trädgård!!! Så fina kombinationer och charmiga detaljer, som t.ex. gräsrundeln...
    Jag förstår verkligen att du var överväldigad av allt som fanns att se. Och framför allt roligt att du tog så många fina bilder, och delar med dig av på bloggen. Tyvärr vet jag inte vad pionen heter. Tack för titten!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...