fredag 11 juli 2014

Kärlek till sommarträdgården









Vilken underbar sommar vi har! Sol och varmt och sköna bad och semesterdagar som lunkar förbi i maklig takt medan jag bara njuter. Än så länge är det inte alltför torrt i trädgården och jag tror faktiskt inte att den någonsin varit finare än nu. Fast det har jag nog sagt förut... De röda solhattarna 'Magnus', som ju ärligt talat är rosa och inte röda, slog ut häromdagen och de är några av mina älsklingsblommor så här års.




Nävan 'Rozanne' har blivit som tokig och har aldrig varit större än så här. Den bara växer och växer och blommar och blommar och jag är så glad att jag vågade satsa på att ha den ensam i en hel rabatt, så den verkligen kommer till sin rätt. Ja, för övrigt hade den ju säkert kvävt vilken granne som helst med sin växtkraft. Jag älskar den verkligen och delar kärlek med alla traktens bin. Kan det vara hästgödslet från i våras som skapat denna turboeffekt?

En ny granne har den faktiskt ändå fått, fast i rabatten en stenkast bort. Den blålila floxen 'Blue Boy' blir med sina nästan svarta stjälkar en snygg övergång mellan de mörkbladiga växterna runt omkring, med en tydlig blinkning till 'Rozanne' strax bredvid. Gillar att klura sådana där övergångar, det är ju sådant vi trädgårdstokar har den långa vintern till.


Men nu är det verkligen inte vinter, inte på länge, länge än. Nu är tid att dricka litervis med bubbelvatten på uteplatsen, under solseglet som skyddar så skönt mot de mest brännande strålarna mitt på dagen. När det är så här varmt är trädgårdens skugga bästa stället mitt på dagen, och så åker vi och badar senare på eftermiddagen istället. En skön lunk där dagarna glider i varandra precis som de ska på semestern.


Min stackars hortensia har haft svårt att finna sin plats i trädgården. Jag fick den av en granne för ett par år sedan och har flyttat runt på den ett antal gånger sedan dess, medan den blev alltmer olycklig. I år hittade den äntligen hem på vår uteplats, där den fick en stor kruka med gosig rhododendronjord. Se, genast blev den glad igen och är nu den bästa av grannar till New Dawn-rosorna som klättrar på spaljéväggen intill.


För första gången har jag i år låtit bli att klippa bort funkiornas blommor. När de första slog ut för ett par veckor sedan såg jag plötsligt hur fint de gjorde sig med alla blå och lila toner jag har i min trädgård. Så nu får de stanna, och glad är jag för det. Kul det där att trädgårdssmaken ständigt ändras. Och kul att Anna Vattenkanna skrev ett inlägg där hon tog upp just detta för bara ett par dagar sedan, när jag gick och funderade på precis samma sak!



Ja, det blommar och blommar och blommar. Floxen doftar ljuvligt och i dotterns pallkrage slår precis just nu de första vita rosenskärorna ut. 'Vega White' heter årets sort, och jag kan absolut inte vara utan rosenskäror på sommaren.



Ett hav av lavendel, humlesurr och doftpustar som når mig där jag ligger i solstolen. Barnen plaskar i poolen, maken slumrar i hängmattan och svalorna har flyguppvisning ovanför oss. Lata dagar att minnas när hösten och vintern kommer. Men dit är det som sagt långt, just nu en hel evighet.

Röd solhatt igen, nu även i solrabatten där den är granne med isop och bolltistel. Alla riktiga fjärilsmagneter, och om jag ligger kvar, alldeles stilla, så blir jag nog bjuden på fjärilsfesten som alldeles strax tar sin början. Så jag ligger kvar, vem vill missa något sådant?

Hoppas ni har det riktigt skönt i sommarvärmen!

7 kommentarer:

  1. Låter och ser helt fantastiskt ut. Så mycket fint som blommar hos dig och vilket skön tempo ni verkar hålla. Helt i min smak.

    Kram och ha en fortsatt härlig ledighet!
    Maria

    SvaraRadera
  2. Åh, så fin hortensian är! Den väcker riktigt habegär hos mig - namn? Du har verkligen mycket fint som blommar. Ha en fin helg! Merja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är den! Tyvärr har jag inte sparat lappen så jag vet inte vad den heter. Ha en fin helg du med!

      Radera
  3. Ja, det känns som denna sommar kommer att gå till historien när det gäller all fantastisk blomning. Makalöst fint hos dig! och härligt med semester när dagarna går i ett gemytligt lunk. Det är samma här, rör mig långsamt mellan sittplatserna i trädgården och ett svalkande bad då och då.
    Kram
    Cathrine

    SvaraRadera
  4. Vilket paradis! Kul att höra om din hortensia som levt upp i år. Jag har ganska många runtom i trädgården men under rätt många år nu har de inte gjort något större väsen av sig - förrän i år när alla plötsligt blommar som tokiga! Nu får de vara kvar, jag hade faktiskt börjat fundera på att ta bort vissa av dem...
    Hoppas att du får en fortsatt skön semester!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  5. Åh, så mycket fint du har i blom nu, så vackert det ser ut.
    Vill bara tacka för alla fina tips om Öland jag fick, speciellt bra blev besöket på Café Haget, vilken liten pärla! Det blåste, men i deras trädgård var det lugnt och stilla och vi njöt av supergod fika (och inhandlade lite keramik... Kunde inte låta bli!).
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  6. Ja det är verkligen fin blomning i år! Hos mig blommar rosor och clematis i mängder just nu.
    Vad kul att jag hit till din fina blogg - mycket trevligt att se och läsa!
    / Eva, Tinibelli

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...