onsdag 23 juli 2014

Busy, busy, busy doing nothing at all?







Semestern fortsätter och värmen består. Vi har tillbringat en underbar vecka på västkusten men nu är vi hemma i Malmö, där det är 30 grader idag. Vilken sommar, va? Vi badar, grillar och tar sovmorgnar i svettiga lakan medan fläktarna går på högvarv under snedtaket i sovrummet. I trädgården är det rena blomsterexplosionen: solrosor, rosenskära, luktärter och solhattar slåss om uppmärksamheten och över hela härligheten ligger blomdoft och humlesurr. Och det är ju alldeles, alldeles underbart.




Jag har börjat intressera mig allt mer för djurlivet i trädgården, märker jag. Vill veta mer om fåglarna och insekterna som delar trädgården med oss och dröjer mig gärna kvar en extra stund för att lyssna på fågelsången eller titta på humlorna. Just nu är det verkligen humlornas tid, och de verkar vara fler än någonsin. Det finns hela 40 olika humlearter i Sverige, har jag lärt mig, och genom SLU:s fina Humlesidan kan man få hjälp att artbestämma vilka man har i sin trädgård. Här surrar mest jordhumlor och en och annan gräshumla och jag är så glad för var och en av dem.


Jag gör inte så värst många knop i trädgården just nu, det är mest vattning för hela slanten. Och att binda upp det som blommar så mycket att det inte orkar hålla sig uppe längre. Lite näringslösning på sommarblommorna och ett och annat varv med gräsklipparen. Värmen gör det jobbigt att vara i solen mitt på dagen och jag hänger mest i skuggan under plommonträdet.

Men det betyder ju inte att det inte händer något på trädgårdsfronten. Vi har visserligen inga stora grävprojekt på gång i år, men det smids planer och startas projekt av helt andra slag. Åsa, min trädgårdsvän med fina bloggen Trädgården på Höjden, och jag har något på gång. Igår satt vi en hel dag medan alla andra var på stranden och lärde oss hur man spelar in poddradio. Jajamensan, så inom en snar framtid kommer ni att få veta hur vi låter också, ni som redan känner oss i text och bild. Håll utkik, så snart första avsnittet är klart får ni veta mer!

Det där med att ligga i en solstol hela dagarna är nog inte min grej ändå... Det är alldeles för kul att hitta på nya saker och utmana sig själv att våga prova andra vägar. Det är nu tre år sedan bloggen startades, och tänk så mycket jag har lärt mig genom den. För att inte tala om alla fina människor jag lärt känna! Dags att ta ett nytt steg och se vad det kan leda till. Ni hänger väl med?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...