lördag 21 juni 2014

Tusen trädgårdar - nedräkning pågår!






Jaha, då var det dags! Om en vecka öppnar jag grinden till Tages trädgård igen för 2014 års upplaga av Tusen trädgårdar. För två år sedan var jag med för första gången, och hade en fantastiskt rolig dag. Den gången var jag jättenervös innan, både för att det skulle komma en massa folk till min trädgård och för att det inte skulle göra det. Det visade sig att det skulle komma massor av trevliga trädgårdsmänniskor som gjorde den dagen till en av mina bästa 2012. Så det var ingen tvekan om att vara med igen, och den här gången behöver jag ju inte vara nervös när jag vet vad det handlar om. Eller? Jo, tro det eller ej, men nu pirrar det rejält i magen igen. Men det är faktiskt mest behagligt pirr den här gången. Det ska mest bli spännande!



Hoppas ni haft en fin midsommar, förresten. Här har vi firat i lugn och ro - ja, om man bortser från mina trädgårdsryck då som kommer och går med allt tätare intervall inför nästa söndag. Vädret har varit minst sagt omväxlande de senaste dagarna med regn, sol och blåst om vartannat.

Vi pysslar och vi fixar inför trädgårdsvisningen. I rabatten vid entrén har dessa färgstarka välkomstblomster slagit ut lagom till den stora dagen. Är de inte fina, så säg?


Men frågan är ju vad som kommer att blomma mer egentligen? Lite oroväckande känns det allt... Alla allium har gett upp, de flesta nävorna likaså och daggkåpan kommer bara att vara fin i ett par dagar till innan blommorna börjar bli bruna. Och samtidigt är inte högsommarblommorna riktigt redo än, det knoppas för fullt i solhattarna till exempel. Men hinner de slå ut på en vecka? Stäppsalvian kan jag nog lita på däremot, den bara blommar och blommar tack och lov.



Den vita purpurklätten fyndade jag när det var utförsäljning på Plantagen förra hösten, tror jag gav under tjugo kronor styck för plantorna. Den är så snygg ihop med lammöron och vita rosor.



Ja, vi får väl se vad mer som kommer att vara i form till nästa söndag. Mina Iceberg-rosor kommer i alla fall att vara det. Och den där spännande vallmon på översta bilden som förhoppningsvis blommar som värst då. Och jag själv kommer också att vara det, såklart! Jag hoppas att få se några av er i min trädgård, ge er gärna till känna i så fall och berätta om ni hittat mig genom bloggen. Förra gången fick jag träffa en hel drös av bloggläsare och det får jag förhoppningsvis göra igen.

Ha nu en fortsatt skön midsommardag! Själv ska jag fortsätta fixa, trixa, plocka och klippa, allt medan resten av familjen tittar på fotboll. Alla glada!

12 kommentarer:

  1. Så spännande! Förstår pirret. Jag hade trädgårdsföreningen här i fjol och det var med blandade känslor innan. Efteråt kändes det bara bra:) Tyvärr kommer jag inte att få se din trädgård den dagen. Upptäckte att det kommer att finnas en trädgård i samma område där jag bor som har öppet.
    Din pionvallmo ser ut att bli magnifik! Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Lycka till med visningen! Såg på en av bilderna att du har Stäppsalvia. Det har jag köpt för första gången till min altanen. Tycker de är såååå vackra!

    SvaraRadera
  3. Kan tänka mig att det pirrar i magen. Gäller att omvandla det till något positivt :). Det blir säkert jättebra. Du har ju en så mysig och fin trädgård.

    Fina "blommor" som slagit ut hos er. En ovanlig och svåröverkomlig sort ser det ut som. ;)

    Jag tänkte på det där med högsommarblommorna för ett par dagar sedan. När de börjar slå ut brukar det kännas som att vi går mot slutet av sommaren. Som det är i år kommer de nog att blomma tidigare än vanligt men jag hoppas det dröjer ett tag till för det känns som att sommaren precis har börjat tycker jag.

    Kramar
    PS. Jag hoppas också att vi ses. Vill du komma hit?

    SvaraRadera
  4. Jag skulle gärna komma till dig, om det inte var så långt bort... Men jag funderar på att åka till ett par trädgårdar här i närheten i stället. ;-) Lycka till!

    Midsommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  5. Ja, nu börjar det dra ihop sig, kära du! :) Jag känner mig kolugn om jag jämför med förra gången... Det kan ju knappats komma fler än vad det gjorde senast. Och kommer det många färre så gör det inget alls. Här blommar både digitalis, rosor och pioner för fullt så det blir nog bra. Mest orolig är jag för alla vissna tulpanblad. Får väl rycka upp dem och sätta om dem till hösten i värsta fall... All lycka till till helgen! Och stor varm kram! <3

    SvaraRadera
  6. Jag kommer - och ser såå mycket fram emot det!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  7. All lycka den 29:e! Jag kommer inte, men jag tittar runt i din trädgård här på avstånd. Den är så vacker.
    Ha det riktigt gott!

    SvaraRadera
  8. Det spelar nog inte så stor roll vad som blommar. Besökarna kommer alldeles säkert bli nöjda ändå. Ofta får man mest inspiration av struktur och kreativa idéer, snarare än blommor. Men jag förstår att man som "visare" vill att det ska blomma så mycket som möjligt.

    Kram, Karin

    SvaraRadera
  9. Härliga välkomstblommor vid entrén! Det kommer säkert blomma mycket annat också nästa vecka! /Susanne

    SvaraRadera
  10. Så roligt och spännande! Det kommer att gå bra och trädgården ser magisk ut....
    Önskar dig en skön söndag!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  11. Ja, nu närmar det sig! Jag kommer inte, vi visar ju också vår trädgård den dagen. Men det hade varit kul att ses någon annan gång och prata trädgård, har du vägarna förbi Kristianstadshållet någon gång så hör gärna av dig.
    Stort lycka till på söndag!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  12. Jag tror du har mycket njutbart i trägården även om högsommarblommorna inte slagit ut.
    Pärlplattorna jättefina! Bra idé att använda dom i grönskan. Jag har en i köksfönstret som lyser upp och gör mig glad.
    Lycka till på söndag!
    Anette

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...