söndag 29 juni 2014

Tusen trädgårdar - en toppendag trots ösregn!





Alla trädgårdsbloggare som någon gång visat upp sin trädgård vet att om det är någonting man gör dagarna innan så är det att bevaka alla väderleksrapporter man kan hitta. Jag själv inget undantag, hela veckan innan Tusen trädgårdar har jag noga följt alla appar jag kunnat hitta och prognoserna har pendlat mellan regn och sol och sol och regn. Senaste dagarna har det dock sett väldigt stabilt ut över Malmö, 18-20 grader och växlande molnighet, det var alla överens om. Men alla hade fel, fel, fel - det blev tyvärr ösregn istället!


14 millimeter närmare bestämt. Och av dem kom de första tio den allra första timmen vi hade öppet i förmiddags. Det fullkomligt vräkte ned över mina första besökare, men som tur är var de rutinerade trädgårdsbesökare och var utrustade med både paraplyer och gummistövlar. När de hade gått och himlen fortsatte öppna sig tänkte jag att nu kommer det nog inga fler. Jag gick in och bytte kläder och torkade håret, och när jag var klar hade det som tur var lättat lite. Och se, snart klev nästa gäst in genom trädgårdsgrinden. Sedan fortsatte de komma i en strid ström hela dagen allt medan regnskurarna avlöste varandra. När klockan slog fem hade vi räknat in hela 133 personer, regnet till trots. Helt otroligt!


Det visade sig snart att flera av dem som kom var trogna bloggläsare och det är lika häftigt varje gång jag träffar någon av er. Tänk att ni finns därute och att ni faktiskt läser det jag sitter och svamlar ur mig här vid min dator. Och när jag fick veta att ni åkt så långt som från Höganäs och Kristianstad, ja, då blir jag riktigt rörd och stolt. Tack snälla för att ni kom och för att ni läser! Det gläder mig så otroligt mycket om jag kan inspirera er det minsta lilla.


Jag hade ansträngt mig för att göra trädgården så lättillgänglig som möjligt med små skyltar på en del av växterna. Men det regnade så mycket att de snart blev suddiga...


En av dagens allra mest efterfrågade växter hade tyvärr ingen lapp, men det är en mörkbladig dahlia. Tyvärr har jag inte sortnamnet på den, är det någon av er läsare som vet vad den heter? Jag måste bli bättre på att spara de där lapparna...


Det är inget snack om att regnet behövdes, för det har inte regnat ordentligt här på över en månad. Men måste det komma just precis idag?


Fast det är klart, trädgården blir ju ännu finare när det regnar, blank och grön och skön. De stora vitkantade funkiorna vid uteplatsen sträckte direkt på sig när det värsta regnandet avtog. I år är de större än någonsin! Men mina nya fina trädgårdsdynor som var inköpta dagen till ära, mina trädgårdsböcker och fikabrickan fick tyvärr stanna inne.


De första luktärterna slog ut lagom tills idag. I år heter de 'Royal White' och är jättestora och helt kritvita. Jag tycker att de är fantastiskt vackra, men tyvärr doftar de inte så mycket. Vatten har de i alla fall fått nu så att det räcker ett bra tag framöver.



Ja, oj vad det har regnat idag, men så fantastiskt kul jag haft ändå! Jag är så himla glad och tacksam för varenda en av er som tog er tid att komma hit och trotsa regnet för att se vår trädgård: bloggvänner, kollegor, grannar och alla nya bekantskaper i alla åldrar. Vår äldsta besökare var nästan 90 år och den yngsta var två månader! Och precis som jag, Tage och storasyster hade hoppats kom det många barn till oss och det hoppades väldigt mycket studsmatta och dracks litervis med saft. Tack igen allihop för att ni kom och för alla era vackra ord om trädgården, det känns underbart att få så mycket positiv feedback på en och samma dag! Den här dagen sparar jag i mitt hjärta så att jag kan plocka fram den när mörkare och tråkigare dagar kommer. Och rosorna, de är förstås till er!

Hoppas ni har haft en härlig trädgårdsdag allihop, i regn eller sol eller bådadera. Själv kommer jag att somna som en sten ikväll, trött men lycklig.

Ps Var du en av besökarna i min eller någon annans trädgård? Studiefrämjandet, som ju är en av arrangörerna för Tusen trädgårdar, vill gärna ha dina synpunkter på hur dagen fungerade. Svaren lämnar du anonymt i en enkät som du hittar här. Ds

18 kommentarer:

  1. Så tråkigt för er att det regnade så mycket. Jag har tänkt på dig minsann ;). För egen del åkte jag lite lite uppåt idag. Inte så långt med tanke på det ostabila vädret och även på att jag skulle hämta en lerig dotter som varit på Bråvallafestivalen.
    Jag har en likadan dahlia som du men jag har inte heller något namn. Jag köpte min uppväxt och i blom men utan namn.
    Mina luktärter låter vänta på sig lite till. Längtar!

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Hade jag bott lite närmre hade jag gärna kommit på besök till din fina trädgård. Nu blev det tre trädgårdar, ett värdshus och ett trädgårdscafé istället här i närheten. Jag är så tacksam till alla er som öppnar upp era trädgårdar för oss andra. Det är mycket jobb förstås men det är värt det. Kram Elisabeth

    SvaraRadera
  3. Å, vilken otur att vädret blev så dåligt! Men tänk att det oftast blir ganska bra ändå! Såklart inte som du hade tänkt dig, men ändå! Här i Södermanland hade vi en riktig regndag i går, men i dag när det var Tusen Trädgårds-öppet så sken faktiskt solen och det var riktigt varmt och skönt och vi sa just det att vilken TUR att det inte var i går...

    Kram // AH

    SvaraRadera
  4. Kan tänka mig att dina besökare var nöjda, så fint ser det ut!
    Och visst är det väl typiskt med regnet, men inget stoppar en trädgårdsnörd...
    Kram

    SvaraRadera
  5. Otur att det var så regnigt i dag. Samma här i Närke. Jag hoppade över de besök jag hade tänkt att göra, för jag var ute på en loppisrunda i trakterna i går i regnvädret. Det fick räcka med en blöt runda... ;-) Tur att man kan titta på fina trädgårdsbilder i alla fall. Och så roligt att det var så många som trotsade vädret.

    Sommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  6. Kul! Å, något år ska jag ta mig tid+våga+planera för att vara med i tusen trädgårdar. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det Bettina, det är så himla kul! Första gången jag var med var jag så nervös innan, ska det komma någon, vad kommer de att tycka osv. Men det hade jag inte behövt vara, trädgårdsfolk är ett härligt släkte och det är så kul att få prata trädgård en hel dag med andra intresserade. Så jag säger: kööööör! :)

      Radera
  7. Klart att alla var glada,de fick ju se er fina trädgård! Fast det hade ju inte behövt komma så mycket regn...men paraplyn är billiga nuförtiden och trädgårdsentusiaster rätt vädertåliga :) Vi klarade oss i går, men minns ett tidigare tillfälle: de små gräsytor vi hade var inte gräs efteråt,bara uppslammad/trampad lera. Det var då vi slutade ha gräsgångar.

    SvaraRadera
  8. Åh, jag hade gärna kommit för att titta på er fina trädgård, regn eller inte... men bor ju inte nästgårds precis...
    Trist med regnet, men vi trädgårdsfolk är ju ett segt släkte ;) så vi bangar inte för lite regn....

    Må gott i er fina trädgård!
    Gunilla

    SvaraRadera
  9. TACK Hanna! ...för ett fantastiskt kul besök i er fina trädgård igår. Superroligt att se den och lika trevligt att träffa dig - jag hoppas också att vi träffas fler gånger framöver!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du kom, vi ses igen! :) Kram Hanna

      Radera
  10. Så roligt att det blev lyckat trots regnet. Vi brukar oftast ha besökare just denna helg men någon gång ska jag åka iväg och titta på alla fina trädgårdar, kanske ses vi då.
    Ha det fint.
    Lotta

    SvaraRadera
  11. Tusen tack för titten vi fick göra i Er trädgård, det var verkligen värt att köra från Kristianstad! Ni har en fantastiskt fin trädgård och det va väldigt roligt att äntligen ha fått sett den i verkligheten.
    Med Vänliga Hälsningar
    Sofie

    SvaraRadera
  12. Vilka härliga bilder! Jag tillbringade dagen med en vän från förra jobbet - på museet - i en rad trädgårdar i Stockholm. Hör och häpna när vi pratade trädgård kom det fram att hon känner dig - en blogg jag följer. Nu smids planer för att vi kommer på besök!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så kul, nu blir jag ju förstås nyfiken på vem denna gemensamma vän kan vara. ;) Maila mig gärna, besök låter väldigt kul tycker jag! Kram Hanna

      Radera
  13. Ojoj, 10 mm på en timme, vilket skyfall! Men sådan tur att det ordnade upp sig sedan och att dagen blev bra. Trädgårdsbesökare brukar ju (för det mesta) klä sig efter väder och lite regn får man ta. Kul att det kom många barn på besök. :)
    Kram Kristina (som gärna hade hälsat på om det inte varit för att vi också visade trädgården)

    SvaraRadera
  14. Underbar skylt. Ler stort!
    Vad kul att det blev så lyckat. Inte så konstigt ändå - er trädgård är fantastisk fin. Hoppas kunna besöka den en dag.

    Tamara

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...