söndag 15 juni 2014

När allt utom kalendern säger semester...




Pionerna blommar, koltrasten sjunger, ungarna äter glass och jag ligger i solstolen. Allt känns som semester, vädret, middagstiderna och dygnsrytmen har redan ställt in sig på lediga dagar - det är bara kalendern som säger att det är två jobbveckor kvar. Hur ska det gå? Bäst att ignorera det ett tag till och ta en söndagssväng i den försommarfagra trädgården istället.


Hänger vid pionerna en lång stund. Ack, så vackra de är. Och doften, finns det något underbarare? Min pion är en vanlig svensk bondpion som stod här när vi flyttade in. Den var ledsen och ovillig att blomma där jag fann den bakom huset i ett tätt buskage, men när den fick flytta fram i solen och blev gödslad och klappad lite på så blommade den snart så fint. Gillar den verkligen tillsammans med daggkåpan. I bakgrunden har elefantgräset tagit fart och når snart upp över staketet. Det är bra det, mycket insynsskydd vill man ju ha när man ligger och sover i solstolen.



Den här kombinationen har jag längtat efter, och nu blommar äntligen de vita rosorna tillsammans med blå bolltistel och stäppsalvia. Humlorna har fest där hela dagarna och sprider sitt mjuka surr vida omkring.


Två favoriter i trädgården. Vita vackra fingerborgsblomman (min favorit) och studsmattan (barnens). Den där dokumentären om bin och humlor som jag bloggade om härom veckan har verkligen fastnat hos mig och nu uppskattar jag dessa små trädgårdsgäster mer än någonsin. Fingerborgsblomman är också en riktig humlemagnet. Undrar hur det känns att krypa längst in därinne i blomman?





Det gäller ju att planera så att humlefesten kan fortsätta hela trädgårdssäsongen, och till slutet av sommar blir det solroskalas för hela slanten. Har sått fler än någonsin i år, vilket betyder småfågelsparty också framemot höstkanten. Jag - en festfixare!
Nere i nya hörnan har jag sått jättesolrosen 'Giganteus', och hoppas på en riktig solros-skog bakom lekstugan. Nytt för i helgen är den fina stenkanten som maken lagt vid bärbuskarna. Den lilla "pinnen" i förgrunden är dotterns dopträd, ett Ginkgoträd som sedan dopet  stått hemma i mina föräldrars trädgård på ön. Där trivdes det inte alls i sandjorden och ville inte växa, så nu står det sedan en tid i den skånska myllan. Flytten verkar ha gått galant och jag hoppas att det tar fart ordentligt nästa år. Det som väller över planket tror jag är en skogsklematis som frösått sig på grannens sida. Växer som ogräs gör den och vill ta över överallt, men så länge man håller efter den är den ju fin och får gärna klättra där.

Just nu blommar precis överallt, till och med de små taklökarna jag planterat i de fina hängande faten från Löddeköpinge plantskola firar sommar.



Ett litet stenkast därifrån är slingerstormhatten på väg mot toppen av spaljén från samma ställe. Hoppas på blommor i den i år, de är ju något alldeles extra.


I växthuset har dottern lagt beslag på stuprännan för sina fina fingervirkningar. Gerillakonst när den är som bäst, snacka om att jag blev glad när jag upptäckte det! 


Till sist en bild på silverpäronet, som står så stolt i rabatten med stäppsalvia i mängder runt fötterna. I år har det verkligen tagit fart, det känns som kronan är dubbelt så stor som förra sommaren.

Nu är det dags att tända grillen för ikväll. Semester eller inte, nu är det hundra procent sommar! Ha en fin söndagskväll, både ni som ska upp och jobba imorgon och ni lyckliga som inte ska det.

 

8 kommentarer:

  1. Jag gick på semester nu i Fredags. Har ännu inte förstått att jag behöver inte lägga mig tidigt för att gå upp tidigt. Kommer nog snart in i semesterlunken. I trädgården har inte humlorna semester. De jobbar på för fullt och jag gör så mycket jag kan för att de ska ha att göra.
    Känner också att vår trädgård har växt till sig ordentligt i år. Den känns riktigt lummig. Kul att det växer, värre när det inte gör det.
    Ha en fortsatt skön kväll :)

    SvaraRadera
  2. Jag riktigt hör ljudet av en humle inne i fingerborgsblomman! Pioner och rosor, alltid så vackert och precis mina färger. Rosa och vitt. Jag gillar också bolltisteln, har skaffat den till fler rabatter, den är så läcker och så vacker färg! Jag har precis fått semester, ljuvligt!

    /Jenny

    SvaraRadera
  3. 100% sommar är det! Vilket väder vi haft idag. Helt klart sommarväder.

    Alla har så fina trädgårdar ikväll. Jag får så många idéer när jag kollar runt.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Precis så är det! Allt pekar på semester utom kalendern... 3 veckor kvar! Så fint det är i din trädgård, man får njuta så gott det går så här innan semestern!
    Kram
    Cathrine

    SvaraRadera
  5. Härliga bilder! Jag törs skriva att jag är ledig för här blåser nordan och är mulet med ynka 13 grader på termometern :/

    SvaraRadera
  6. Så härligt det blommar hos dig! Finaste fågelhuset där i pionerna. Här börjar semestern om sådär en fyra timmar! :) Susanne

    SvaraRadera
  7. Så fin den nya hörnan blev! Silverpäronet har verkligen satt fart och är så snyggt tillsammans med stäppsalvian. Och så gillar även jag dotterns kreativitet. Äpplet faller inte långt...

    Ha en underbar midsommarhelg!

    Kram Eva

    SvaraRadera
  8. Så fint det blev och kul dekoration i växthuset, den får mig att le!
    Har semester nu, men ska sedan jobba hela juli innan jag är ledig några veckor till i augusti.
    Kram Kristina

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...