söndag 8 juni 2014

En fullkomligt magisk kväll

Igår var jag en av de 69 349 lyckliga som såg Håkan Hellström spela på Ullevi. Det var en helt fantastisk kväll, solen sken, alla var glada och Håkan spelade bättre än någonsin. Folk dansade, skrattade och grät om vartannat och det var en väldigt känslosam och kärleksfull konsert. Hela dagen idag har jag gått runt med ett fånigt leende på läpparna och varje gång jag ser ett klipp eller bild från konserten får jag gåshud igen. Ojojoj, tur att man har en trädgård att samla ihop sig själv i efter en sån här urladdning!


Med Håkans sånger lyckligt ekande i huvudet låg jag nästan hela eftermiddagen i solstolen och bara njöt. Och spanade på den vackra lila fingerborgsblomman som oväntat dykt upp bland de vita. Är den inte underbar?


Ja, de vita är minsann inte så dumma de heller...





Äntligen är det fart på mina vita irisar! De stod för djupt och torrt de första åren sedan jag hade planterat dem och ville absolut inte blomma. Sedan lärde jag mig hur de ville ha det, flyttade dem och förra året blommade äntligen en ensam blomma. Eftersom jag är så dålig på att spara växtetiketter hade jag då förstås ingen aning om vad den vackra blomman var för sort, men bloggläsaren Monica hjälpte mig att artbestämma den till Iris sibirica 'White Swirl', och det verkar stämma. Och se, i år blommar den rikligt, två veckor tidigare än i fjol och så vackert tillsammans med den ljusgröna jättedaggkåpan.


Pionerna är på gång nu, lite senare i min trädgård än i många andras här i Skåne, eftersom de står lite skuggigt. Men vad gör det, desto bättre just nu faktiskt att ha någonting kvar när alla försommarblommor nu slår ut i en farlig fart.



Tillbaka i solstolen efter min lilla fotorunda försjönk jag i min senast inköpta trädgårdsbok, Låt det spira. En trädgård för själen av Ellen Forsström och Angélique Ohlin. Det här är utan tvekan en av de vackraste trädgårdsböcker jag sett, fantastiska foton och vackra illustrationer. Och texterna är poetiska och informativa på samma gång. Ja, en riktig liten pärla i bokhyllan är det, värd att köpa till sig själv eller en kär trädgårdsvän.


Ja, titta själva, så här fina illustrationer pryder pärmarnas insidor. En fröjd för ögat och alldeles perfekt att bläddra i en dag som denna, medan jag sörplade på ett glas flädersaft och nynnade om och om igen på den här fina låten som avslutade gårdagens konsert. Det var en kväll jag aldrig någonsin kommer glömma, och med den energikicken i kroppen tar jag nu sats inför de allra sista jobbveckorna innan semestern. Hela sommren ligger där och väntar, känner ni det?

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...