söndag 1 juni 2014

Är det sommarlov nu?

Ja, det undrade Tage idag när vi var på väg hem i bilen i eftermiddags, efter en heldagsutflykt med kanin-klappning, glassätning och inte minst årets första bad. Jag förstår hans fråga, för just nu pekar ju alla tecken rakt mot sommarlovet. Och fyra dagars ledighet med vackert väder varje dag kan ju få vem som helst att tro att semestern redan har börjat. I trädgården är det redan full sommar, de sista vårblommorna har tackat för sig och nu står försommaren i sin vackraste blom. Idag skulle jag ju ta bilder på min nya vackra ros, men lyckades varken i morse eller ikväll. Så jag får hålla er på halster ett tag till, tur att det finns så mycket annat fint att visa istället.


Stäppsalvian 'Cardonna' med sina snygga mörka stjälkar blommar för fullt redan. Allt är så tidigt i år! Jag blev extra glad när jag smög runt med kameran i morse när jag såg alla bin och humlor som festade för fullt i salviaskogen. Dokumentären Bieffekten, som gick på tv häromkvällen och nu ligger på SVT Play, berättar en dyster historia om bins och humlors kamp för överlevnad. De har ju så otroligt stor betydelse för allt liv på jorden, och ändå behandlas de som slit- och slängvaror i det moderna jordbruket. Har ni inte sett den så gör det! Och fortsätt erbjuda mångfald i era trädgårdar så att de har någonstans att ta vägen när ängar och dikesrenar snabbt minskar i antal.


Lila skyar av salvia är så fint ihop med allium, tycker jag.


I den rostiga spaljén strax intill har slingerstormhatten snart nått ända upp i toppen. Jag är så spänd på att få se den blomma, i fjol blev det bara blad.




Daggkåpan blommar nu också i massor, älskar den limegröna färgen. Helt klart en av mina favoritväxter, fin i buketter, fin i rabatten, fin överallt.



Ett av årets nytillskott är den vackra honungslöken. Har satt den mitt i solrabatten och den matchar inte riktigt med omgivningen som jag hade tänkt, så den får nog flytta när den blommat klart. Tycker om de milda färgerna.


Fingerborgsblommorna är också igång redan, det är ju inte klokt! Jag har bara sått vita, men mitt ibland dem dök plötsligt den här fina rosa upp. Den är lika välkommen den också.


Längst ner i hörnet av trädgården är luktärterna på god väg upp i sin spaljé. I bakgrunden skymtar den nya spaljéhörnan som nu har fått insynsskydd i form av pilmattor.


Alla funkior är nu helt utslagna medan jätteramsen snart har blommat ut. I bakgrunden skymtar storasysters blöta handduk på trappräcket, fuktig efter badet. Hur vi ska kunna gå upp och gå till jobb, dagis och skola som vanligt efter de här sommardagarna känns svårt, när både kropp och knopp redan ställt in sig på semester.



Fler allium, jag tröttnar aldrig vare sig att titta på dem eller fotografera dem. Nu är det snart dags för dem att lämna över till lavendeln, som redan skiftar i blått i bakgrunden. Jag hinner inte med! Tur att det är ljust länge så att jag kan gå mina rundor varje morgon och kväll. Knappt fyra veckor kvar till den riktiga semestern börjar. Det ska nog gå, det också...

Ha en bra start på veckan allihop, nu spurtar vi mot långledigheten!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...