onsdag 14 maj 2014

Vips, så var det försommar...


Alltså, att komma hem från jobbet och mötas av detta... Gudomligt!





Äntligen är det tid för alliumbollarna att sväva över rabatterna på sina stolta stjälkar, som jag har längtat efter dem! Som de flesta trädgårdstokar har jag svårt att välja några favoriter i trädgården, eftersom varje art och varje årstid har sin tid och sin charm. Men dom här, ååååååh vad jag tycker de är fina! Och i höstas planterade jag ännu fler, några nya sorter och på ställen där jag inte haft dem innan. Nu är det belönings-dags för den grävinsatsen!









Det har ju varit kyligt ett tag nu, och de senaste dagarna har det regnat rejält också. Idag var det varmare igen och med de mildare temperaturerna slår alla försommarblommorna ut på en och samma gång. Syrenerna står i full blom, gullregnet likaså. Och i mina rabatter sprider sig en doft av liljekonvalj. Kan man få stanna tiden ett litet slag, måntro?

I våra nyaste pallkragar är det full fart på både luktärter och potatis, och fortsätter det så här blir det garanterat bådadera på midsommarbordet.


Tulpanerna sjunger på sista versen nu, och innan de blommar över bara måste jag visa hur fina mina 'Queen of Night' är tillsammans med mörkbladig alunrot, randgräs, kärleksört 'Matrona' och höstsilverax. Vissa kombinationer blir bättre än andra och den här är jag riktigt nöjd med.








Just när jag kommit loss med kameran ordentligt var det dags för en regnskur igen. Några snabba klick till bara på de flytande daggkåpebladen i zinkbaljan, innan jag fick rusa in. Men vilken fotorunda - det är en underbar tid som börjar nu.

På fredag kommer nästa inlägg, för då får jag besök i trädgården av ett alldeles speciellt slag. Vi ses då!

12 kommentarer:

  1. Så snygg din rabatt med Queen of night är! Måste nog gräva ner några mörka skönheter vid alunroten i höst;) Och blommande akleja är underbart, jag hoppas mina slår ut i helgen.
    Det är helt underbart nu. Bara det slutar regna snart.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Så otroligt snyggt! Gillar QoN och alunroten mycket och har du namnet på Aklejan? Så fin!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aklejan är frösådd och fanns här i trädgården när vi flyttade in. Men om du vill kan jag ta frön i höst och skicka? Kram!

      Radera
  3. Tiden vill jag också stanna ett tag nu. Har tagit eldigt på fredag för att hinna njuta :).
    Mycket fint hos dig nu.

    Kram

    SvaraRadera
  4. NU har jag hittat ytterligare en målbild!

    PRECIS den synen vill jag också möta till nästa år (får väll vara realist och säga om tre år) då jag hoppats kommit lika långt.

    Helt fantastiskt!
    Vet du om Alliumbollarna får vara ifred från rådjuren?!
    Här festar de nämligen hej vilt på våra tulpaner :=)

    Kommer "hänga här" fler gånger lapa inspiration!

    //Iren

    SvaraRadera
  5. Ja men det är ju galet vackert! Har själv alla sorter men inte i den fina kombon som du har! Blev nu väldigt inspirerad att göra som du. TACK för tips!
    Jag bor i zon 3 så mina bollar och tulpaner står ännu bara i knopp..

    Kram
    Cathrine

    SvaraRadera
  6. Och poff så blir det sommar. Hjälp!!!!

    Så vacker du har det med olika violetta och vinröda nyanser till allt det gröna. Ljuvligt!

    Kram

    SvaraRadera
  7. SÅ snygg kombo med tulpanrabatten - det är bara att njuta och gratulera. Det är så roligt när det blir så tätt, välkomponerat och harmoniskt som du fått till det.

    Kram Malin

    SvaraRadera
  8. Så fint du har det Hanna! Den översta bilden såg verkligen inbjudande ut och även tulpanbilden. Visst är det en underbar tid med mycket njutning!

    kram louise

    SvaraRadera
  9. Så vackert! Åh så vackert! Njuter av varenda bild, hur dina växter pratar med varandra.
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  10. Så somrigt och fint, älskar allium!

    /Jenny

    SvaraRadera
  11. Men o så vackert du har det med alliumen som redan blommar och luktärtor som sticker upp sina späda skott. Själv har jag inte sått än. Det måste vara härligt att ha en lite "snällare" odlingszon.

    Allt gott.
    Elisabeth

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...