söndag 11 maj 2014

På tulpanfest i sista minuten





Just nu är det fest i Slottsträdgården i Malmö, där John Taylor och hans medarbetare bjuder in till tulpanutställning. Dagarna och veckorna rusar ju förbi så här års och det var på vippen att vi inte hann. En hel del härligheter har redan hunnit fälla sina kronblad, men än finns det tid att se den - så skynda dit ni som har chansen!


Den här snyggingen heter 'Rajka' och står på min önskelista till hösten när det blir dags att köpa lökar igen.


Mörka fransiga 'Black parrot' skulle också gärna få en plats i någon av mina rabatter.


Eller den här vackra lila, 'Purple dream'...



Totalt 150 olika sorter och över sju tusen lökar har man planterat, och masseffekten är helt enastående. Höga, låga, mörka, ljusa, enkla, dubbla, flerfärgade, enfärgade - tillsammans bildar de en matta av färg som är helt omöjlig att motstå!



Så skynda, skynda ni som bor i Malmötrakten, än finns det tid att se härligheten!


Hela Slottsparken är ju underbar så här års, i all sin skira grönska. Jag älskar hur de stora kastanjerna släpar sina blommor i kanalens vatten.



 Något mer ljusgrönt än nyutslagna bokar finns det nog inte...




Grönt och skönt, lite regn då och då, men vad gör väl det när det är söndag, man är ledig och hela parken är full av andungar att spana på?


Och till sist en liten glimt av vad som komma skall. Just nu är en del av Slottsträdgårdens trädgårdsgångar avstängda, nytt gräs har rullats ut och det laddas för fullt för Malmö Garden Show 2014. Det är fjärde gången detta trädgårdsevenemang går av stapeln, och jag och Åsa har gjort det till en liten tradition att gå dit tillsammans. Spana gärna här hur vi hade det 2012, eller här hur det var förra året. Jag tycker det har blivit bättre och bättre, mer och mer att se och väldigt fina visningsträdgårdar att inspireras av. Bara några ynka veckor kvar nu, sedan är det dags igen!

Ha en fortsatt skön söndag!

9 kommentarer:

  1. Men jösses så vackert! Vilka mängder och färger! Alla skulle få flytta hem hit, men Black Parrot var ju något extra!/Susanne

    SvaraRadera
  2. Synd jag inte bor lite närmare, men så är det ibland. Tack för att du delar med dig av blomsterprakten! :) Jag gillar verkligen tulpaner, behöver fylla på med lite nya i höst tror jag bestämt.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  3. Oj - tulpanfälten har jag helt missat! Jag brukar ta svängen förbi Slottsparken ibland när jag cyklar hem, men det var lite för länge sedan ser jag nu! Får åtgärdas i veckan, hoppas något av härligheten är kvar då! Tack för tipset och vackra bilder!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  4. Så oerhört vackert! Tack för rundvandringen. Åh om jag bara inte hade så hungriga rådjur i min trädgård. Då hade både Black parrot och Rajka haft en given plats. Får njuta av dina bilder istället :)

    SvaraRadera
  5. Åh, så bra att du var där och fotograferade. Jag var där utan kamera, men såg, ja, upplevde härligheten. Magiskt! Slottsträdgården är en oas! Ja, hela parken förresten.
    kram
    Katarina

    SvaraRadera
  6. Hanna, Love the great colors in the tulips you posted today. Really excellent colors for a garden. By-the-way, I will be planting this week seeds from the cosmos seeds you sent to me. They produced many many seeds last summer so I can now spread them around the gardens. Thanks again for that gift! Jack

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi John! So happy that my flowers soon will bloom again in your lovely garden! :)

      Radera
  7. Åh, nu fick jag lite Hannasaknad! Så långt allt har kommit!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag saknar dig också! Hoppas vi kan ses på ön i sommar. Kram!

      Radera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...