tisdag 20 maj 2014

I den ljusa kvällen







Nu börjar våren verkligen allt mer likna sommar och ett säkert tecken är när det mjuka varma kvällsljuset lyser upp trädgården. Idag har det varit 23 grader här i Malmö och kvällen blev ljummen, solig och härlig. Aklejorna är så vackra nu så jag inte kan se mig mätt på dem, som små ballerinor som dansar över skuggrabatten.


Aklejorna fanns här när vi flyttade in och de har fortsatt att sprida sig och flytta runt i rabatterna. För har man en gång planterat en akleja i trädgården så har man den för alltid, på nya ställen varje år.




Och alliumbollarna blir bara fler och fler. Jag kommer inte ihåg vad just den här heter, men ståtlig är den där den står på sin meterhöga stjälk bara ett stenkast från uteplatsen. Vilken fägring att vila ögonen på när man dimper ner på en trädgårdsstol, trött efter en lång arbetsdag. Maj är ett enda rally, tycker jag. Just när våren är som vackrast och trädgården lockar och drar som mest sammanfaller årets mest intensiva veckor. Avslutningar, planeringsdagar, födelsedagar, släktbesök - allt i en enda virvelvind. Det är bara att försöka åka med och inte blåsa bort. Och sen är det juni, syrenerna har blommat över och jag undrar hur maj kan vara slut innan den knappt börjat?


Blåregnet bryr sig ju inte ett dugg om jag är där och ser de underbara blommorna eller inte, dess tid är precis just nu och inte sen. Tur att kvällarna är långa och ljusa så jag kan gå mina rundor och bara njuta, varv på varv.


Vackra klematisen 'Miss Bateman' blommar mer än den någonsin gjort tidigare. Den milda vintern har varit snäll mot min trädgård och det behövdes efter de två föregående med iskall kyla. Vintern känns väldigt avlägsen just nu, tack och lov.




Idag har min första dahlia slagit ut sina kronblad i värmen. Det känns rekordtidigt!


Och i solrabatten är irisen som jag fick av Maggan i höstas på väg att slå ut för första gången. Maggan, om du läser detta - du vet hur glad jag blev för den och varje gång jag ser den tänker jag på dig.


Ja, det är en härlig tid just nu, mitt i det ekorrhjul som maj månad är. Men idag bestämde jag mig för att varje gång kvällsljuset sänker sig över trädgården så varmt och skönt som ikväll, då är det jag som tar semester om så bara för några timmar. För i trädgården är det ju nu. Inte sen.

Ha en fortsatt fin tisdagskväll!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...