fredag 16 maj 2014

Fredag med både oväntat och väntade besök


Vad härligt det är när solen och värmen kommer tillbaka lagom till det blir helg. Idag har jag varit ledig på eftermiddagen och har hängt i trädgården med glada barn som badat i zinkbaljan medan jag gick omkring och försökte fånga allt som slagit ut med kameran. Som min vackra storblommiga klematis, 'Miss Bateman'. Är den inte snygg, så säg?




Som sagt... här syns tydliga tecken på att någon eller några har badat. Och vi har visst en exotisk orm på rymmen, dessutom.



Kan inte låta bli att bombardera er med ännu fler allium-bilder. Nu slår de ut en efter en och till min glädje sprider de sig villigt i flera av mina rabatter.


Här är en av årets nyheter, allium 'Lucy Ball'. Den är ännu större än de jag redan har och jag är så spänd på att få se den utslagen. Däremot verkar det gå sämre för honungslöken och hundtandsliljan som jag satte i höstas, dem har jag inte sett röken av än. Någon som vet om de brukar vara svåra?


Det är fullt ös även på näva-fronten nu, och idag slog de första spansknävorna ut sina rosa blommor. Nu kommer de hålla på tills frosten tar dem, de har en helt enorm blomvillighet, sprider sig lätt och är mycket lättskötta. Rekommenderas alltså!


En liten bit bort blommar pricknävan 'Espresso', första året hos mig. Den köpte jag den härliga helgen för snart ett år sedan, då jag fick besök av Anna-Karin och Hélena. Det är roligt att ha växter som påminner om personer man tycker om, och varje gång jag ser denna tänker jag på Anna-Karin och hennes vackra bronsrabatt.


Även den vita brunnävan köptes den helgen och oj vad bra den blev i skuggrabatten under plommonträdet. Just nu är den tokfin ihop med den kaukasiska förgätmigejen, och senare i sommar matchar den drakmyntan så bra.

Stäppsalvian är också på gång. Undrar om allt kommer att ha blommat över långt innan Tusen trädgårdar går av stapeln? Hoppas inte det, för sen brukar jag ha ett glapp innan sensommarblommorna kommer loss ordentligt en bit in i juli. Det vore ju synd om det var helt blomfritt här just då...


Blåregnet är så grymt tjusigt just nu, jag är där och kör ner näsan titt som tätt och kan inte få nog av det. Den här helgen ska det bara njutas av allt som blommar nu!





Men hur var det nu med de där väntade och oväntade besöken? Ja, mina växter betraktar jag som väntade besökare, planerade och planterade av mig själv som de är. Men inte desto mindre efterlängtade för det! Dagens mer oväntade gäst ser ni kravla runt i rabatten på bilden ovan. Det här är John, journalist på en av Malmös gratistidningar, och vad han gjorde i min rabatt kommer en del av er att få se i brevlådan framöver. Så ovanligt kan det vara en helt vanlig fredag i maj!

Ha nu en fortsatt härlig helg - själv ska jag iväg och själv vara trädgårdsgäst i en trädgård jag länge längtat efter att få se. Vi ses snart, Susanne!

4 kommentarer:

  1. Låter som att du också haft en härlig fredag. Min var kanon!
    Vårt blåregn blommar inte så mycket som ert ännu men det är på gång och har fler blomklasar än någonsin.
    Den vita brunnävan är så tacksam! Jag har den på många ställen nu och den trivs kanonbra överallt. Nästan för bra ibland ;).

    Hoppas ni får en fortsatt härlig helg!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag har satt en del lökar förr om åren som aldrig kommit upp, minns inte vad det var för sorter. Vita brunnävan har jag också, men den står så dumt till så den försvinner sen när det växer upp på sidorna, borde flytta den, så himla fin!

    /Jenny

    SvaraRadera
  3. Så mycket fint som blommar hos dig!
    Och spännande med journalistbesök.
    För oss som blir utan gratistidning kanske du kan visa resultatet framöver!
    Må så gott i helgen!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Så fånga fina blommor/växter du har att njuta av. Själv väntar jag på att få handla växter till min altan. Bada redan (jag badar inte alls ute) , ungar är ju för härliga!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...