lördag 17 maj 2014

Följ med till Susannes oas i Gessie


Idag har jag och familjen gjort ett efterlängtat besök i Susannes trädgård i Gessie. Hon och jag träffades för första gången hemma hos mig under den där magiska Tusen Trädgårdar-dagen 2012, och sedan dess har vi hållit kontakten. Genom Susanne har jag blivit medbjuden på en massa trädgårdsroligheter och hon delar generöst med sig av både sin trädgård och sina trädgårdsvänner. Äntligen fick jag se hennes egen täppa, en härlig trädgårdsupplevelse som jag gärna vill visa er också. Så häng med!





Det var med ivriga steg jag följde Susanne in i trädgården och nästan det första jag såg var den här underbara trädpionen som inte bara är vacker utan dessutom doftar gudomligt.


I tio år har Susanne härjat runt här, kånkat hem sten, lagt stenmur, planterat och byggt spaljéer och resultatet är en härlig trädgård full av överraskningar och en massa vackra blickfång vart man än ser.


 En av de växter som direkt fångade mitt öga var den här, den toksnygga mörkröda akebian som svingade sig upp i sitt torn. Jag hade aldrig sett den förut, men nu känner jag att jag nog måste ha en själv och det snabbt. Är den känslan bekant för er läsare, måntro?




Överallt tulpaner som blommar så fint. Kolla bara hur fin den höga vita är tillsammans med ramslöken! Och den fina lönnen har just slagit ut sina blad som går i gulrosa innan de så småningom blir gröna. Otroligt snygg den också!


All sten och alla gångar har Susanne lagt själv. Vilket jobb! Och dessutom verkar hon vara en fena på att fynda både sten och annat på Blocket, det var så kul att höra alla hennes historier om hur allt hamnat på plats ofta efter hårt slit. Kolla förresten hur idegransklotet i bilden ovan som stod i vägen för Susannes anläggning av stengång och helt enkelt kapades rakt itu och sedan har fortsatt att formklippas så. Smart, fint och roligt!


 Här är det från andra hållet, där man inte kan se ett spår av att det är halvmåneformat.



Det gamla päronträdet står mitt i trädgårdens runda lilla gräsmatta, där det har sällskap bland annat av denna vackra olvonbuske.


Runt hela trädgården löper låga buxbomshäckar som ger stadga och kontur. Det var dom Susanne förälskade sig i när hon först kom hit för tio år sedan, och så har dom fått utgöra stomme medan resten av trädgården vuxit fram.


Blir ni sugna på att själva se Susannes fina trädgård så kommer det finnas chans till det den 29 juni, då trädgården är öppen för besökare under Tusen Trädgårdar. Passa på, det här är en alldeles underbar plats och jag åkte därifrån fulltankad av inspiration. Tack Susanne för en härlig dag, jag är så glad att vi funnit varandra!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...