lördag 31 maj 2014

Fjärde gången gillt: Malmö Garden Show!

Tänkt vad ett år går fort ändå! Det känns ju inte alls länge sedan Åsa och jag strosade runt på Malmö Garden Show den där dagen i maj förra året, men vips så var det dags igen för Sveriges trevligaste trädgårdsjippo. Det är fjärde året det arrangeras i Slottsträdgården och jag har minsann inte missat en enda gång. Första året hade jag ingen blogg, men väl andra och tredje - kul att kunna titta tillbaka och jämföra. Och här kommer årets reportage för er som inte har chansen att komma dit själva - är ni med?









Igår var jag på plats redan klockan åtta på morgonen, eftersom jag hade lovat Eva på Tilia Trädgård att hjälpa till lite i montern på trädgårdsmarknaden. Jag smög en runda med kameran runt Slottsträdgården och det var en märklig känsla att gå där nästan ensam när man vet att det inom ett par timmar kommer att vara tusentals människor på samma ställe. Snacka om lugnet före stormen!




En del av Slottsträdgårdens köksträdgård är barnens plats, och här odlar förskolor från olika delar av Malmö på varsin odlingslott genom det fina projektet Busfröna. Det här är det bästa med Slottsträdgården tycker jag, att det förutom att vara en oas mitt i storstaden också alltid har nya projekt igång och att man verkligen jobbar hårt för att alla Malmöbor ska känna sig välkomna. Precis när jag smög runt med kameran kom dessutom en av barngrupperna för att kolla in sina grönsaker och deras odlingsglädje gick det verkligen inte att ta miste på.



I Tilias monter rådde febril aktivitet inför det formella startskottet. Det är inte det lättaste att på kort tid arrangera så många växter så att det ser inbjudande och lockande ut, men det blev riktigt bra. Tillsammans arrangerade vi en härlig prinsesstårte-avdelning i de ljuvaste pasteller och det skulle visa sig bli en riktig försäljningssuccé några timmar senare.


Så blev klockan tio och John Taylor invigningstalade från kullen bredvid Slottsmöllan. Vilken eldsjäl alltså, på bara några år har han och hans duktiga medarbetare skapat ett härligt trädgårdsarrangemang som lockar till sig folk från hela landet. Och igår var det verkligen en fullträff, härligt väder, klämdag och lönehelg. Mycket riktigt, så snart startskottet hade gått så bara strömmade det till trädgårdsentusiaster från alla väderstreck och snart var det knökfullt precis överallt. Bäst att snabbt ta en runda i visningsträdgårdarna innan det blir alldeles för trångt.


































Årets ögonmagnet blev utan tvekan den här visningsträdgården, "Kontrast i kubik" av Anna-Karin Ekwall. Med sina färgstarka plexiglasskivor drar den verkligen blickarna till sig, och på baksidan reflekteras färgerna i gräset så här vackert.

























Här från framsidan, med en färgsprakande mångfald av växter. En riktig regnbågsträdgård att bli glad av, och så blev den också välförtjänt årets Best in show. Läs mer här.



Men den trädgård som vann mitt hjärta hade ett helt annat uttryck, mjukt och finstämt. "Svängrum" av Vallkil & Jacobsson fokuserar på naturens årstidsväxlingar och målar i ljusa pastellfärger. Jag gillar hur man har jobbat med vackra torra fröställningar i harmoni med försommarblommorna, gammalt och nytt, hårt och mjukt och ändå helt samstämmigt. Så fint! Och den där gungan... där vill man ju bara sitta och dingla med benen. Den här trädgården fick tveklöst min röst i år.

På plats fanns också Tony Johansson och hans trädgård "Egyptens oas". Känner ni igen den? Ja, har ni liksom jag följt programmet Trädgårdskampen under våren så vet ni att det var Tony som vann och att priset var ju just att få ställa ut sin trädgård på Malmö Garden Show.





Tonys trädgård har genomgått några smärre förändringar inför nyuppbyggnaden i Malmö, som det fina jordgubbstornet som ersätter gräsmattan han hade i programmet. Men tronen känner vi ju igen. Jag fick en liten pratstund med honom och frågade om inspelningen var lika stressigt som det framstod i tv. "Värre", blev svaret. Och den där känslan av stress som jag kände varje gång jag tittade hänger på något sätt kvar när jag ser trädgården, även om den nu kommit på plats igen under lugnare former. Jag tycker att det är fel att tävla i trädgård under tidspress, allt tävlande tog fokus från de tävlandes stora trädgårdskunskaper. Men stundtals var det ju rätt underhållande och Tony var väl värd att vinna. Gillar hans guldiga armeringsjärn!

En av mina favoriter inom trädgårdsskapande här i trakten är Anders Mårtensson på Vellinge plantskola. Han levererar alltid och hans skapelser tilltalar mig så mycket i sina gröna nyanser med svarta kontraster.




I år dukar han upp till ett härligt trädgårdshygge på ett mjukt mosstäckt bord i "Svävande grönska". Mitt i trängseln ger hans trädgård en andningspaus och ett skönt grönt lugn mitt i det mest vimlande vimlet. Vackert!
























Här en detaljbild från Alnarp Communitys trädgård "Odlingsglädje". Gillar trädgårdsgången med sina små "stubbar" jättemycket!
























Till sist en glimt av en annan snackis, nämligen den roliga konstgräsklädda hammocken hos "Lykkans trädgård" av Lykkans designträdgårdar. Här har man skapat en vild och lite rufsig känsla med en härlig blandning av barrväxter och gräs. Kul att både barren och sjuttiotalsväxter som rödbladig berberis har fått en revival i helt nya sammanhang! Och den där hammocken alltså... så kul och så fin!

Tillbaka hos Eva och gänget i montern kunde jag konstatera att Malmö Garden Show verkligen blivit en folkfest. Så mycket folk! Alla åldrar, alla sorter, alla möjliga - men med samma kärlek till trädgård, blommor och odling. Det är härligt att se! Och framför Tilias disk ringlade köerna: fyra stora lådor med rosenskära såldes på bara några timmar, bara för att ta ett exempel.


En sista bild från årets trädgårdsfest, med vackra Möllan i bakgrunden. Sekunden efter att jag tog den passerade en kvinna med bestämda steg hemåt, och bakom sig drog hon resolut en dramatenvagn med en gigantisk bambuplanta i. Vilken skön syn - det finns inga hinder att odla bara man vill! Själv hängde jag i evigheter i Flora Linneas monter och kom hem med en ljuvlig ny roskompis. Mer om den imorgon.

Ha nu en skön lördag!

11 kommentarer:

  1. Tack för alla härliga bilder! Kul att allt blev så lyckat:)
    Gillar alla olika gångarna av trädmaterial.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att få en inblick i tillställningen! Jag har aldrig varit där fast det inte är såå långt från mig. Kan hålla med om att tävlingen tog över trädgårdskunskaperna i Trädgårdskampen. Vi har ju dock fått vår egen lokalkändis genom programmet - Peter Bengtsson som är en färgstark personlighet som man nog kommer att få se mer av.

    kram louise

    SvaraRadera
  3. Den festen skulle jag vilja gå på någon gång!

    /Jenny

    SvaraRadera
  4. Tack för rundvandringen! Härliga bilder, jag hoppas kunna åka dit någon gång!/Susanne

    SvaraRadera
  5. Ser verkligen mysigt och fint ut! Det får nog bli ett besök där någongång...
    Ha en finfin helg!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  6. Vilket fint reportage du bjuder på, jätteroligt att läsa!
    Hälsn. Åsa

    SvaraRadera
  7. Mmmm, så mycket fint! Längtar tills i morgon när jag själv äntligen får gå - är på landet över helgen men kommer att åka hem lite tidigare så att jag inte missar Malmöårets höjdpunkt:-). Tack för förhandsvisningen, nu vet jag vad jag ska titta extra efter!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  8. Tack för titten . Det gav en bra inblick för oss som inte kom dit i år.
    Ser gärna mer därifrån. / Luna

    SvaraRadera
  9. Hanna, du har gjort det igen! Att få se världen genom din kameralins är en ynnest. Kan rapportera att stamrosen som är med på sista bilden transporterades hem till Limhamn av en dam på cykel (rosen fastsurrad på pakethållaren). Snacka om att hon var en reklampelare för odlingsglädje hela vägen hem! Hunden fick sitta i cykelkorgen....Kram och tack för din hjälp!/Eva på Tilia Trädgård

    SvaraRadera
  10. Härligt inlägg för oss som inte hade möjlighet att vara där.
    Tusen tack!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  11. Tack för en trevlig rundtur. Mycket att titta på. Det känns som om jag måste åka dit någon gång.

    Elisabeth

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...