torsdag 24 april 2014

När allting händer på nästan samma gång


Jaha, då var det plötsligt meteorologisk sommar här längst nere i söder. Och pang, så slår allt ut, allt på samma gång, eller i alla fall nästan. Efter påskhelgen på ön kom vi hem till dessa vackra vita 'Purissima'-tulpaner, och nu efter en knapp vecka har de redan snart blommat över. Visst är de fantastiska tillsammans med blåaste blåa kaukasisk förgätmigej? Och där bakom skymtar redan den blekgula sockblomman. Men varför måste alla ha så bråttom?




Plommonträdet står i sin vackraste blom, och det var nästan med lättnad jag konstaterade lite kallare temperatur idag så att det inte går för fort. Några ynka dagar bara, sen är ju den skira blomningen över. Som vanligt vid den här tiden har jag svårt att njuta fullt ut för en del av mig vill bara stoppa tiden. Det är den där ketchup-effekten efter många mörka månader med kala grenar, den blir nästan lite chockartad. Är det fler än jag som känner så?

Den vackraste av alla narcisser, ljuvliga 'Thalia', är helt underbar just nu, och till min glädje sprider de sig glatt i min rabatt. De är så vita som något vitt kan bli, och de blågröna bladen mot de kritvita blommorna är svårslagna, tycker jag.


Häggmispeln slår också på stort den här veckan. Ja, just den här veckan. För så kort är blomningen, en ynka vecka om året lyser det vitt längs gatan och det är så makalöst fint. Och så sitter man instängd på ett kontor under större delen av den veckan - vilket slöseri med den allra bästa trädgårdstiden! Men antagligen skulle jag ångra mig när den riktiga sommarvärmen kommer om jag tog ut all min semester i april-maj, även om tanken är frestande just nu.


Vi har häggmispelhäck längs två sidor av trädgården, och här ser ni den nyaste häcken som fyller tre år i år. Här blommar det för fullt i vitt, den vita vintergrönan har äntligen spritt sig som jag ville och den har sällskap av dubbla narcisser och vinteriberis under häggmispelns vita skyar. Det kanske märks att jag gillar vita blommor? Men vänta, vad skymtar där i förgrunden? En liten thuja har minsann smugit sig in. Detta är så oväntat att jag måste ägna ett eget inlägg åt det så småningom. Som vi har slitit för att bli av med alla barrväxter, och så går jag och planterar nya? Det har helt klart hänt mycket med min trädgårdssmak de senaste åren, inte minst genom all inspiration från de många trädgårdsbloggare jag har lärt känna. Det här lilla söta barrklotet heter 'Teddy' och hur konstigt det än är så bor den här nu.



Allra mest av allt vitt gillar jag nog ändå vita tulpaner. En sådan tur att jag satte en massa nya 'Spring green'-lökar i höstas då, för den är nog den allra härligaste av dem alla  med sina ljusgröna stråk. Som sagt, jag skulle behöva ha ledigt för att hinna med i allt som sker och komma i fas med trädgården. Tur att det ska bli fint väder i helgen, då ska jag bara umgås med alla dessa skönheter. Precis just nu, för nästa vecka kommer de redan att ha blivit avlösta av nästa gäng. Syrenerna är bara ett par dagar bort, och jag, jag hinner bara inte med!

Hoppas att ni njuter så mycket det någonsin går ute i grönskan, och tack för alla fina kommentarer ni skriver. Tänk, nu har min blogg passerat 100 000 besökare. Det är minsann helt fantastiskt, det med!

16 kommentarer:

  1. Ljuvlig blomning. Ja nu vill man stoppa tiden lite för att hinna njuta. Tänker alltid att jag skulle vilja vara ledigt den här tiden på året. Problemet är väl att man inte riktigt vet när den fantastiska tiden infaller.
    Glad sommar då. Elisabeth

    SvaraRadera
  2. Ljuvligt är bara förnamnet :-) Supersnyggt med förgätmigej och vita tulpaner. Stor kram underbara Hanna!
    Hélena

    SvaraRadera
  3. Ja, det är svårt att hantera denna ljusa och skenande tid som våren är! Det är verkligen från 0-100 som inte blir bättre av att sitta inne på jobbet framför en dator! Jag har funderat på att sätta häggmispel som friväxande buskar på vår framsida som insynsskydd från gatan. Kan jag ställa några frågar till dig? Hur tycker du att de ser ut efter blomningen på sommaren och på hösten? Växer de snabbt eller långsamt? Blir de lätt "risiga" eller växer de "fint"?
    Tycker att det är väldigt inspirerande att kika in på din blogg då er trädgård är fantastisk fin!
    Kram Cathrine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Cathrine! Tack för allt beröm, det värmer! :) Jag tycker häggmispeln är fin hela säsongen, den är grön och fin på sommaren och på hösten blir bladen härligt knallröda. Den är ett säkert kort i trädgården, kräver ingen specialbehandling och tål att beskäras lite hur som helst. De växer inte jättesnabbt, men inte direkt långsamt heller. Det finns lite olika sorter, som blir olika stora. Den är ju rätt vanlig också så ta en spaning runt i området där du bor nu när de blommar så kan du säkert kolla in några på nära håll. Hör av dig igen om du undrar mer, men jag är som du märker ett stort fan av häggmispeln! :) Kram Hanna

      Radera
    2. Hej Hanna,
      TACK för att du tog dit tid att svara - det får bli häggmispel till min framsida, det har jag bestämt mig för nu tack vare dig :)
      Du får ha en fin trädgårdshelg!
      Kram Cathrine

      Radera
  4. Nyte, nyte. Det må vi virkelig ta oss tid til, til tross for at det klør i fingrene hele tiden for å komme i gang med prosjekter man har tenkt gjennom høsten og vinteren. For en herlig tir og så vakkert det er hos deg :)

    SvaraRadera
  5. Helt galet vackert är det just nu och jag njuter så av dina bilder, du ser ut att ha en helt underbar trädgård. Får nog ta mig tid och kika runt litet i din blogg. Ha en riktigt fin fredag!/Merja

    SvaraRadera
  6. Vad mycket fint! Läste just om att Thalian trivs i skuggig rabatt, kanske får sätta ett gäng i min murrabatt i höst.

    /Jenny

    SvaraRadera
  7. Finfint med tulpanerna tillsammans med den blå färgen. Ja, allt det andra är också fint.
    Jag hinner inre heller med nu och funderar över om jag kommer vara ledig när buskpionerna slår ut. Blir det nästa helg? Då är jag ju ledig torsd-söndag och det skulle sitta fint med några buskpioner att muta av då. Eller hur var det nu? Just det, man kan inte planera blomningstider. ;)
    Hoppas du njutit idag!

    Kram

    SvaraRadera
  8. Åh så vackert! Här blommar mina Thalia också men häggmispeln behöver ett tag till. Det är ju för underbart nu, när allt är alldeles sprickfärdigt.

    SvaraRadera
  9. Så snyggt, så snyggt! Det värsta den här årstiden är ju att man är så mycket i trädgården att man knappt hinner kika in hos andra bloggare. Tur jag gjorde det och fick syn på din fina vårblomning. Thalia är så snygg, vill ha jag också.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  10. Attans så fina bilder. 'Spring green' är en favorit här också. Kan man annat än gilla den!? Jag har några tillsammans med blå pärlhyacint och några med vita pärlhyacinter och röd alunrot. Läckert oavsett.

    Håller med dig om att det går liiite väl fort just nu. Känns hårt att säga det, men jag blev också glad att termometern visade nollgradigt imorse. Man vill ju njuta av allt så länge som möjligt.

    Ha en fin vecka!
    Kram tamara

    SvaraRadera
  11. Så blommigt och fint! Ena dagen sommar, nästa....ja vadå? Det pratas om frost och vinterkyla! Det vägrar jag gå med på helt enkelt! Så går det kanske när man tycker att det går för fort:)

    kram louise

    SvaraRadera
  12. Håller med dig om att man skulle vilja vara ledig nu så man kunde njuta NU av allt det som blommar samtidigt !

    Har också Purissimia och Spring Green som några av mina favoritulpaner i min trädgård och nu också den kritvita narcissen åkt upp på önskelistan.

    Ha det så gott och trevlig helg !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  13. Ja, det går lite för snabbt just nu, tycker också det var bra att det blev lite kallare så det stannar upp lite åtminstone! Det är ju så vackert nu! Spring green såg fin ut, den hamnar på min "villhalista"
    Vad fint du har i din trädgård, hit tittar jag gärna in igen!

    Gunilla

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...