söndag 6 april 2014

Dom dimmiga dagarna


Så här såg det ut i morse när vi vaknade. Hela Malmö insvept i tjock dimma, och så har det fortsatt större delen av dagen. Jag som siktat in mig på en heldag i trädgården kom av mig litegrann, det lockade inte alls att gå ut trots det milda vädret.




Silverpäronet har börjat blomma så smått, vackra vita blommor på näst intill bar kvist. Jag tycker det är ett sådant vackert litet träd och är så glad att vi bestämde oss för att plantera det. Det var en het sommardag för snart två år sedan, och svetten rann i strida strömmar innan det var på plats. Minns ni? 

Tulpanerna vid grinden blommar på. Ibland är det faktiskt tur när det kommer några kyligare dagar som det gjort den senaste veckan. Blomningen räcker ju längre då! Spireorna i bakgrunden liknar nästan någon slags klot. Fast bara nästan... De är några av de ganska få växter som finns kvar här sedan vi flyttade in. Inklämda i en förvuxen idegranshäck stod de, bortglömda och lite ledsna. Jag räddade dem, klippte ner dem och har ännu inte slutat hoppas på att de ska bli sådär ståtliga en dag som Marias fina spireaklot på Almbacken. Titta  bara på de här vackra bilderna från hennes vackra trädgård, så snyggt så man bara smäller av!



Dimman fortsatte och soffan lockade, men jag tog mig samman ändå och gick ut och körde högtryckstvätt en stund på uteplatserna. Det kändes som rätt väder för det, allt var ju liksom redan fuktigt. Det är kul att köra tvätten tycker jag, snabbt resultat och fint blir det. Trädäcken var rejält algbevuxna efter den milda vintern, men nu är de rena igen. Men blöt och frusen blir man ju, så nu blir det soffan i alla fall resten av kvällen.

Penséerna på trappan är täckta av dagg, ja, dimman gör gott för växterna. Men själv kryper jag ner i soffan nu med en trädgårdstidning och lyssnar på världens bästa låt om dimma.

Ha en fin söndagskväll!

10 kommentarer:

  1. Spiran är verkligen superfina att gör som klot, jag har två mindre som jag hoppas ska växa fort.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Vilken kul idé att forma spireor till klot. Vilken sorts spirea är det du har? Vi har en liten häck med brudspirea längs väggen, men de står för trångt för att göra bollar av.

    Vårhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elisabet! Jag vet faktiskt inte vilken sort det är, men jag tror det är brudspirea. Hoppas allt är bra med dig och Tiger. Tyvärr är vår kisse Klara inte med oss längre, och saknaden är stor. Blir glad av att se bilder på din vackra röda kisse! Kram Hanna

      Radera
  3. De kommer säkert ta sig dina fina spireaklot!
    Visst ger dimman ett dämpande intryck men jag tycker det är så skönt att varar i skogen då! Luften känns så frisk och fuktig så det gäller att klä sig rätt.
    Jag är jätteglad för att det är en lååååångdragen vår. Annars så är det som du säger goddag och adjö till den där skira blomningen,
    Sköt om dig
    Kram Malin

    SvaraRadera
  4. Tänk att dina tulpaner redan blommar! Här dröjer det nog några veckor än... Men du - även din trädgård är snygg så man nästan smäller av.. :)
    Stor kram! <3

    SvaraRadera
  5. Superdimma här också! Lite tråkigt men inte mycket att göra åt! Provar mig också fram med ett spireaklot just nu, vi får se vad det blir av det!

    kram louise

    SvaraRadera
  6. Vilken vacker och spännande trägård du har! Hittade din blogg efter en surfning på ... ja, det har jag redan glömt men vad det än var är jag glad att jag kom hit! Jag har också en slags Tages trädgård - min springer spaniel heter Tage och han är en riktig trädgårdshund. Alltid med när vi jobbar utomhus och extra intresserad av köksträdgården där han varje år har ett eget land med sockerärtor och bärtomater. Tage vet att han får "skörda" i sitt land och ingen annanstans. Det fungerar ganska bra...

    Är ditt silverpäronträd av den hängande sorten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna! Ja, mitt silverpäron är av den hängande sorten. Så roligt att du hittat hit och så kul att du har en fyrbent Tage i din trädgård. :) Kram Hanna

      Radera
  7. Det är sååå trååååkigt väder! Igår var det uppehåll i alla fall, och om vi har tur blir det bra till helgen också. Bra jobbat med högtryckstvätten! :-)
    Hoppas du får en riktigt skön helg!

    SvaraRadera
  8. Jo, ibland kan man komma av sig lite. Har man tur är det i alla fall omväxlande, som idag, så det är sol ibland. Jag varvar inne och ute idag.

    /Jenny

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...