lördag 8 mars 2014

Klart växterna också ska ha lördagsgodis!




Jag har fortfarande lite svårt att fatta att våren verkligen är här, mer än en månad tidigare än förra året. Idag har det varit underbara tio grader och strålande sol över Malmö och vi har varit ute precis hela dagen. Alldeles underbart!

Vi fortsatte traditionen från förra året med att hämta hästgödsel på en gård utanför stan. Tänk så många säckar kogödsel jag släpat hem från olika byggmarknader i mina trädgårdsdagar utan att fundera över alla hästgårdar i Skåne som vill bli av med gödsel när våren kommer. En enkel sökning på Blocket och ett hyrsläp några timmar så har man gödsel för hela trädgården. Jag blandar den med kompost och så får alla rabatter ett lager på ett par centimeter. Barnen var skeptiska först, men efter en pedagogisk lektion om kretsloppet i naturen utbrast Tage: "Aha, precis som lördagsgodis för växter!". Och sedan skottade han också gödsel en lång stund så det stod härliga till. Klart växterna också ska få lite lördagsfeeling!




Helt galet så långt allting kommit - idag såg jag utslagna påskliljor i Limhamn på väg att hämta släpet! Märkligt ändå hur det kan skilja på två säsonger, med en extremt kall och sen vår i fjol och en ovanligt varm och tidig i år??? Fortsätter det så här kommer väl mina allium blomma till påsk!


Gräsmattan har börjat grönska redan, krokusarna har nästan blommat över och någon jacka behövdes inte idag när jag körde skottkärra som värst. Det är verkligen vår, utan tvekan och ändå lika ofattbart varje år efter många mörka månader.


En helt fantastisk trädgårdsdag har vi haft därute och nu sitter jag här med rufsigt hår, blossande kinder och jord under naglarna och bara njuter. Imorgon ska jag fortsätta, räfsa gamla löv, klippa ner vissna perenner, lyssna på fågelsången och bara låta våren fylla varje sinne. Overkligt, men alldeles sant!

13 kommentarer:

  1. Åh jag önskar att jag också tog tag i det där att hämta gödsel av någon bonde! Jag är ju själv uppvuxen på gård och mina föräldrar har varit lantbrukare hela livet ändå släpar jag hem gödsel i påse! Jag drar mig nog för lukten. Grannen tog hem stallgödsel förra året och det luktade apa en lång tid! Kanske var den för färsk. Det ser ut att ha kommit ännu längre hos dig än i Laholm. Visst är våren underbar!

    kram Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Louise! Så kul att "se" dig och roligt att du bloggar igen! Kan meddela att den gödsel vi hämtat är bränd och inte luktar alls. Rena raketbränslet är det för växterna, så ta du svängen förbi en bonde någon dag. :) Kram!

      Radera
  2. Ni "ligger lite för oss här i Gbg" men jag hoppas kunna köpa lite uteväxter i veckan som kommer. Läste att vi skulle få ca +14 gr imorgon.
    Ska bli kul att följa dig i din trädgård framöver/M

    SvaraRadera
  3. Hej Hanna, vilken otroligt fin blogg du har. Jag är ny följare till dig och jag ser att jag kommer att kunna hämta mycket inspiration här från din blogg. Jag håller själv på att bevara, röja och förnya i min 60-talsträdgård som jag nu haft i 4 år. Ska bli kul och lärorikt att följa dig! Vi ses!
    Hälsningar Cathrine

    SvaraRadera
  4. Jag har också svårt att tro att våren är här redan. På dina bilder kan jag ju se att ni har mycket mer vår än vi häruppe, men det inger hopp! /Susanne

    SvaraRadera
  5. Klokt att hämta gödsel från stallgranne. Det ska jag sannerligen ta tag i.
    Vår i trädgården är något speciellt - det är värk i ryggen, blåsor i händerna och hårstrån som blåser framför ögon och näsa. Men det är också ett ständigt leende och en ständig fascination. Vår är underbart!
    /E

    SvaraRadera
  6. Låter helt underbart! Jag är också lycklig över våren, men vi ligger ju såklart efter er. Gödsling är det för tidigt för hos oss, och jag vill inte klippa ner perennerna ännu riktigt. Men snart är det nog dags!

    Hoppas ni får en lika skön söndag!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  7. Høres helt vidunderlig ut! Sånn har det vært hos oss også, det eneste snøfallet hadde vi i november!!! Temperaturene har ligget på plussiden, og oftest rundt 10 grader. Clematis har begynt å spire, krokusen er nesten avblomstret, snøklokkene likeså! Kommer det snø og kuldegrader nå, blir det en enorm nedtur.....Herlige bilder du viser her, vi må bare nyte så lenge vi kan, for våren er den aller aller beste tiden på året! Ønsker deg en ny fin uke!

    SvaraRadera
  8. Det är så underbart att den är här nu - våren! Hästgödsel har jag faktiskt aldrig använt här hemma. Ronja äter ju all gödsel jag lägger ut så det gäller att bara ha det i trädgårdslandet som är inhägnat.

    Kram

    SvaraRadera
  9. Härliga bilder, vi är lite efter er. Snön är precis borta och dom första krokusarna har vågat sig fram emot husväggen :)

    SvaraRadera
  10. Visst har det varit en helt underbar dag, precis som den ska vara. smart med hästgödsel.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  11. Det låter som en underbar trädgårdsdag! Här uppe har vi inte kommit så långt med våren ännu, men solen värmer så skönt och det känns hoppfullt!

    Jag fick hästgödsel av en bekant, men jag tyckte att det var så mycket gräsfrön i så jag har undvikit det några år, men det är klart att sånt godis ska till för att det ska bli bra. :)

    SvaraRadera
  12. Ungar är för härliga med sina kommentarer! Visst var det en kalasdag i trädgården förra helgen men nu ska det visst bli lite tuffare väder.

    Ha det bra
    /Anette

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...