söndag 16 mars 2014

Det där kliet i fingrarna...

Vilken vecka det har varit, våren kom som ett skott och längst här nere i söder vaknade fjärilar och humlor, påskliljorna har slagit ut och syrenknopparna sväller. Och trots att bakslag ju är att räkna med så här års kändes det ändå lite snopet när stormen drog in här i helgen, och alla små perenner som kommit upp fick huka sig i vinden.





Idag fortsätter det blåsa och nu ösregnar det också. Suck! Mina trädgårdsplaner för helgen fick flytta inomhus istället medan penséerna huttrar på trappan. Fast jag hann gödsla gräsmattan innan det började regna, bingo!

Jag kikar oroligt ut på ruskvädret därute. Hur ska det gå? Rosorna har ju blad redan och fjärilsbusken har verkligen tagit på sig vårstassen under veckan som gått. Hoppas, hoppas att minusgraderna håller sig borta.


Jag är inte känd för mitt tålamod direkt, så jag har ju såklart inte kunnat hålla fingrarna i styr och har redan klippt ner såväl elefantgräset som lavendeln. Undrar om jag kommer att få ångra det? Det har hänt förr om man säger så... Men det är ju så tråkigt att vänta, och kliar det i fingrarna så gör det!


Jag sätter mitt hopp till att trädgården fixar det i så fall, som så många gånger förut. De flesta växter klarar ju en köldknäpp, tack och lov. Man ska inte ta ut oron i förskott! Slutar genast oroa mig och gläds åt den här maffiga knoppen som tittar upp i rabatten närmast huset istället. Det är den mörka klockliljan som jag satte i höstas, och gissa om jag är nyfiken på den. Och som tur är har Tage inte sett den än, när det sker lever den farligt...


Till sist en bild på den senast byggda spaljéväggen. Fick en fråga från en av er läsare om hur väggarna ser ut när de börjat kläs in i växtlighet. Den här väggen fyller två år i maj, och där har murgrönan vi satte då hunnit så här långt hittills. I sommar räknar jag med att den ska täcka hela ramen och bli det insynsskydd vi planerade. Det tar sin lilla tid innan det blir en grön vägg, det måste till och med otåliga jag acceptera!

Nu ska jag stifta bekantskap med mina första roottrainers någonsin. Sådd av luktärter står på dagens lista och jag hoppas att dessa små plasttuber ska funka. Mögliga toarullar har jag helt enkelt fått nog av. Någon som har några bra nybörjartips innan jag sätter igång?

Önskar alla en bra och förhoppningsvis mild avslutning på helgen!

14 kommentarer:

  1. Fy så kallt vi fick och så blåst på det.Inte roligt.Hoppas allt klarar sig även om vi får kalla nätter.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  2. Usch vilket väder det var mellan fredag och lördag och även igår. Idag har vi lite sol då och då men inte så varmt. Det regnade i morse och jag har inte varit ute så mycket, bara lite.
    Ser fint ut hos er redan nu, såhär tidigt. Här är mest lövhögar som någon (läs:jag) gör men inte tar bort.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Då är vi två som går omkring och oroar oss. Jo, för jag har också klippt ner både lavendel och elefantgräs... Faktum är att jag har plöjt ner varenda brun pinne i hela trädgården. "Nåja, det är ju i alla fall inte minusgrader." försöker jag trösta mig själv med. Det går sådär...
    Hoppas du får en fin söndag!

    SvaraRadera
  4. Så fint! Här är det lite för tidigt än att gå ut och klippa ner lavendel och imorgon ska vi tydligen få snöfall hela dagen (!). Vilket fint insynsskydd, har haft tankar på ett liknande så det var roligt att se ert med lite beklädnad. Fiffig och fin lösning.

    SvaraRadera
  5. Även om jag har en del som behöver täckas i ovädret tycker jag ändå det är bra att våren får hejda sig lite! Jag vill att den ska bli låååång och härlig så jag hinner njuta riktigt mycket!
    Spaljén ser jättefin ut och murgrönan verkar växa så det knakar.
    En bra bild kan gärna få betraktaren att undra vad har hänt här eller vad hände sen... Din bild får mig att undra över vad man får se för tjusigheter om man sätter sig på bänken...

    Ha en fin kväll
    /Anette

    SvaraRadera
  6. För mig funkar Roottrainers toppen. Bara fylla med jord, plantera och så växer det :-) Murgröneväggen ser superfin ut.
    Bamsekram Hélena

    SvaraRadera
  7. Hi Dear,
    llove your black bench!!!
    Sunny days
    Elisabeth

    SvaraRadera
  8. Jag har klippt ner det mesta, men låter lavendeln vänta lite till. Fast... det kliar onekligen i fingrarna då jag skådar ut mot min lavendelrundel. Så risken/möjligheten finns när det slutar regna... =oP
    kram
    Katarina

    SvaraRadera
  9. Attans! jag glömde lägga på gödsel. Få göra det vid nästa regn skur.
    Jag har som du klippt ner diverse gräs och Lavendel. Jag tror nog att de ska klara sig. Det är nog värre för de stackars fjärilarna och Humlorna som vaknade tidigare i veckan :(

    SvaraRadera
  10. Började också klippa ner några av mina lavendel igår. Självklart kommer de att klara sig även om det kommer en köldknäpp. Det måste vi ju tro!

    En av mina fjärilsbuskar har också kommit långt redan nu. Jag brukar alltid klippa ner dem helt, men funderar faktiskt på att låta en vara i vår. Bara för att den är så fin redan nu - och har varit hela vintern faktiskt. Har du provat att låta bli att klippa ner din någon gång?

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  11. Ja, vem har kunnat hålla sig från att klippa ner gammalt och dött...? Jag har redan gått loss och klippt nästan allt, inklusive lavendel.
    Jag sådde luktärter i roottrainers förra året för första gången, och det gick väldigt bra. Fyllde halva med blomjord och sedan såjord på toppen. Sedan tog jag sticklingar på de som kom upp och fick inte dubbelt så många, men nästan. Bra att jag blev påmind förresten, luktärtssådd står högt på listan här också!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  12. Här är en till som tröttnat på mögliga toarullar och köpt en roottrainer, hoppas verkligen det fungerar bättre. Det där kliet i fingrarna känner jag (tyvärr) igen. Här är allt nedklippt utom lavendel och kryddsalvian, de får vänta lite, lite till innan jag vågar ta dem också.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  13. This flower is really interesting in fact i never been have one of this in my garden ,cause i mostly have tulips and roses including sun flower which i mostly put in my dinning table.

    SvaraRadera
  14. Det där med bakslag vill vi verkligen inte ha nu! I dag hade vi 15 grader men nätterna kan fortfarande vara rätt kyliga. Har fått skrapa bilrutorna två gånger den här veckan, brr. Ha en fin helg!

    kram louise

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...