söndag 30 mars 2014

Årets trädgårdsprojekt är igång!

Underbara vår! Den har ju varit här ett tag nu, trots några kalla nätter och igår såg jag att syrenknopparna redan skiftar i violett. Helt otroligt ändå, i fjol vid den här tiden var det ju fortfarande snö och kallt. För att inte tala om tjäle! I år har jorden aldrig frusit ordentligt så nu är det bara att gräva loss.

Men riktig vår känns det inte som det blir i den här familjen förrän vårens första trädgårdsprojekt drar igång. Hittills har det inte gått ett enda år sedan vi flyttade hit 2005 som det inte har varit något på gång. I år är inget undantag, och igår när vårsolen sken som vackrast såg det ut så här nere i hörnet bakom lekstugan.







Här skulle det ju blivit ett garage. Och det ska det fortfarande, någon gång. Det är bara det att det kom upp en studsmatta mitt på grusgången och med tanke på hur poppis den är bland traktens alla ungar lär den ju stå där några år. Så under tiden bygger vi en liten köksträdgårdshörna bakom den. Ett riktigt återvinningsprojekt är det, vi använder nästan bara grejer som vi redan hade. Det ska bli en liten fikahörna med spaljévägg bakom och ett potatisland i pallkragar är det tänkt. För sådär en fem år sedan hade vi nog betraktat detta som ett stort projekt, nu kör vi på ren rutin. Tänk vad vi har lärt oss under åren med trädgård ändå!

 Funderade lite igår medan jag kravlade runt med pensel och färgburk. Undrar hur många pallkragar jag målat genom åren egentligen? Vi har rätt många nu... men jag tycker fortfarande att det är världens bästa lösning, prydligt, lättrensat, lättflyttat och snyggt. Och som ni ser finns det faktiskt gräsmatta kvar fortfarande, så ni inte tror jag övergått helt till lådträdgård.


Sexton grader hade vi igår och nu börjar det verkligen grönska i buskarna här nere i Malmö. Kolla bara grannens pilträd där på andra sidan gatan. Den där ljusgröna nyansen som de första små bladen har, finns det någon härligare?




Och medan  jag målade, maken grävde, barnen hoppade och koltrasten sjöng slog de första tulpanerna ut. En helt underbar dag hade vi därute, och bäst av allt: Idag blir det repris. Så nu har jag inte tid med er längre, dags att fylla de nymålade pallkragarna med jord och sedan är det dags att sätta potatis. Hurra!

Ha en härlig dag i solen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...