lördag 1 februari 2014

Utsikt från en slaskhorisont






Det har varit en kall vecka här, med snöfall och minusgrader. Men mest snömodd, som nog faktiskt är bland det värsta jag vet. Ni som följer mig vet att jag inte är någon vintermänniska, och det jag tycker är värst är känslan av begränsning. När jag inte kan cykla som jag brukar, när allt tar längre tid, när snön bestämmer villkoren. Nej, då trivs jag inte alls. Men när jag väl slirat hem med min cykel, brasan brinner och jag kan titta ut på snön i lugn och ro, då är det nästan okej. Och fröställningarna från fjolårets blommor mot den vita snön är ju vackra.



Bandymålet är till hälften begravt i snön och hela trädgården är full av pulkaspår. Det är tur att barnen är så glada över snön, det gör det lite lättare att uthärda för den vårlängtande mamman.


Men som jag längtar efter min trädgård nu, efter fuktig jord, milda vindar och sol. Nu har det varit snö här i drygt en vecka och det är mer än tillräckligt enligt mig... Till min glädje ser det ut om det blir plusgrader nu, så snart får jag se mina små knoppar igen. Bortom slasket finns det hopp.






Och under tiden det töar får man helt enkelt ägna sig åt något annat. Som att melodifestivalen är i stan och jag och dottern är nästan lika ivriga över våra genrepsbiljetter, som att planera ett sjuårskalas och som att äntligen få lyssna på en mycket efterlängtad skiva. Och fortsätta drömma om våren. Om 28 dagar kommer den, åtminstone enligt kalendern. Härda ut!

8 kommentarer:

  1. Ja, vi är nog många som känner som du såhär års. Men tänk att nu har vi allt det goda framför oss! SOM jag ser fram emot våren =)
    Ha en fin lördag!

    SvaraRadera
  2. Jag brukar säga, att efter min födelsedag (mitten av mars) kan vi börja vänta på våren här i Mälardalen. Stämmer för det mesta. I år önskar jag att den kommer tidigare....kanske önskar jag det varje år.
    Ha det bra.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  3. Ja, mycket slask är det just nu. Bäst att göra som strutsen och sticka huvudet i sanden eller nån bok med vackra bilder. Mörka fröställningar mot vitt tycker jag dock mycket om. Det gäller bara att stanna upp och ta in.
    Första besöket hos dig, så jag tycker det var så kul att du valt en av mina favoritblommor i den header - den röda solrosen. Å vad den gör mig glad!

    Önskar dig en fin vecka

    SvaraRadera
  4. Hej, kom in på din blogg av en slump. Verkar skönt att cykla trots att det är vinter och lite snö.
    Det är inte farligt då, dvs halkar man inte lätt omkull?

    Vågar man som amatör ge sig ut på cykeln eller kanske bäst o vänta till våren innan cykeln plockas fram?

    Vad är din tanke om hjälm annars?

    SvaraRadera
  5. Näe du Hanna! Det är inte kul med vinter alls! Det skulle kunna varit jag som skrev detta. Snarlikt mina känslor i Blooming Friday sist...

    Bort , bort med eländet så snabbt som möjligt så man ser det vackra. Faktiskt vackert även fast det är lite brunt ;)

    Kram

    SvaraRadera
  6. Kan man annat än älska den skånska vintern?! (obs! ironi)...
    Snart är det andra tider. Vårtider :)

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  7. O är det bara 28 dagar kvar?? Kan man inte tro här i alla fall... Is och slask om vartannat.../Susanne

    SvaraRadera
  8. Idag har jag sparkat runt de sista små snöhögarna här och inlett våren. Härlig känsla även om jag alltid förväntar mig det där förskräckliga bakslaget.
    Kram

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...