söndag 23 februari 2014

Äntligen, nu är det vår!

Senaste veckan har bjudit på plusgrader både dag och natt, knopparna spirar därute och grannungarna har åkt skateboard på gatan i flera veckor nu. Så det kändes som en bekräftelse när även meteorologerna kunde konstatera att våren är här, som här  i en artikel i gårdagens Sydsvenskan.


Idag skiner solen över trädgården och hela familjen skyndade sig ut direkt efter frukost. Fram med räfsa och grill, cyklar och ogräsjärn - här fanns ingen tid att förlora!


Medan barnen glädjetjutande for omkring på sina cyklar greppade jag sekatören. Jag jublade kanske inte lika högt som dem, men vilken njutning det var att äntligen få gå loss på de gamla vissna fjolårsperennerna.



Alla lökväxter verkar vara uppe redan, och just nu är det en kamp mot kaninerna som är vrålhungriga efter hela vintern. Än så länge finns ju inte så mycket annat grönt att äta, så för den sakens skull hoppas jag att även maskrosorna ska vara extra tidiga i år. Nu har jag i alla fall strött ut blodmjöl runt de krokusar som är kvar och runt allium, tulpaner och narcisser. Håll tummarna för att de ska kalasa någon annanstans nu!





Hybridkejsarolvonet fortsätter att blomma och blomma. En del blommor fick sig ju en köldknäpp för ett par veckor sedan och blev lite bruna, men i övrigt klarar denna underbara buske vinterkylan fint.


Trängseln runt fågelbordet är stor dessa dagar och fåglarna blev nog rätt irriterade på dessa människor som plötsligt störde överallt därute. Nu i veckan hörde jag koltrasten sjunga sin vackra sång för första gången för i år. Och i förmiddags tyckte jag att jag hörde en lärka - kan det vara möjligt så här mitt i stan? Men jo, det lät onekligen så.


Så här stora är skotten på rosorna redan!

Och på trappan blommar årets första penséer. Det känns jättetidigt, men när jag tittar tillbaka i mina trädgårdsanteckningar sedan vi flyttade hit 2005 så var det snarare förra året som allt var extremt sent. Då köpte jag de första penséerna runt 1 april. Tur att vi slapp en sådan vinter till!



När vi ändå var igång passade vi på att premiärgrilla också innan det var dags att gå in och kolla på OS-hockeyn. Men det får nog bli en runda till i eftermiddag, jag vill ha mer sol på näsan och mer jord under naglarna!

Jag vill passa på att tacka er alla som skrivit så fina kommentarer på mitt förra inlägg. Än så länge är saknaden efter kissen så färsk att jag  inte kan läsa era ord utan att direkt börja gråta. Första trädgårdsdagen därute utan henne var också väldigt konstig, och jag väntar mig hela tiden att hon ska komma smygande runt elefantgrässnåret som hon brukade. Det kommer att ta lång tid att vänja sig vid att inte ha henne vid min sida och hon är så saknad.

Hoppas att det är fler som fått gå loss med sekatören idag, det behöver vi!

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...