söndag 29 december 2013

Tid för vårkänslor

Det här är tredje vintern jag bloggar och jag inser att jag upprepar mig rätt många gånger, det är ju oundvikligt. Så nu tänkte jag skriva mitt årliga inlägg om hybrudkejsarolvonet, som gläder mig lika mycket varje år när det blommar på bar kvist mitt i mörkaste vintern.




Ni som följt mig ett tag vet hur mycket den här lilla busken betyder för mig, för när det blommar börjar våren, åtminstone i mina tankar. De ljuvliga små blommorna - som dessutom doftar så gott - sätter igång fantasierna och plötsligt känns våren så nära.


I mina rabatter tittar lökarna upp på fler och fler ställen. Krokusarna och irisarna var först, men nu har jag även skymtat tulpaner och allium därute. Det är en sådan glädje att se dem, men visst är det lite bekymmersamt samtidigt. Det kommer säkert köldknäppar innan vintern är slut och även om de flesta små lökknoppar verkar klara kylan rätt så bra är det desto svårare att skydda dem från utsvultna kaniner på jakt efter något att äta i kylan. Jag hoppas faktiskt att det inte blir mer vinter än så här, även om det kan vara vackert med snö en dag eller två. Men efter förra vinterns snö och kyla är jag helt nöjd med en äkta skånsk slaskvinter. Och jag hoppas den går fort!


För jag längtar så efter mina krokusar och mina små blå irisar vid grinden, efter talgoxarnas sång och efter ljusa vårhimlar. Och efter fröer, fuktig jord och spirande små plantor. Idag ska jag drömma mig bort i frökatalogerna som ligger och väntar. Jag tror det får bli ljusrosa luktärter den här gången...

12 kommentarer:

  1. Vilken underbar buske! Fantastiskt med något som blommar och doftar på denna tiden året!

    När du skriver om lökarna som börjat komma upp, känner jag att jag måste ut och kolla i trädgården också!

    SvaraRadera
  2. Så vackert den blommar! Magiskt!
    Ja, och längtan, längtan, längtan... Blir också nyfiken och måste ge mig ut och kolla vad som händer och sker därute..
    Ha det gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  3. Jag sitter här i soffan och har precis ringat in en massa i Impectakatalogen. Nu ska jag kolla några frösidor på nätet också sen beställer jag. Härligt!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Gör inget om du upprepar dig för jag kommer knappt ihåg vad jag själv har skrivit tidigare år så hur ska jag komma ihåg vad andra har skrivit :-) Alltid trevligt att knalla in på din blogg!
    Gott Nytt År bästa Hanna!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  5. Haha, jag skulle också gärna tänka mig en äkta skånsk slaskvinter med vara ett par snödagar till , men jag tror inte ett ögonblick på det. Snart smäller det till med kyla och snö till april här i värmland, säkert! /Susanne

    SvaraRadera
  6. Åh hvor er den skøn - den lyserøde farve går lige i mit hjerte

    Rigtig godt nytår til dig og dine og tak for året der gik

    Knus Dorthe

    SvaraRadera
  7. Så underbart med blommande buske nu!! Förstår att det är en favorit. Kan också tänka mig en fortsatt slaskvinter så våren kommer igång snabbare. För nu längtar man.
    Ett riktigt Gott Nytt År till dig

    SvaraRadera
  8. det är lite upp och nervända världen nu . Ingen snö bara regn blåst och mörker. men det har ju vänt så snart är det vår.
    Ha ett Gott Nytt År
    På återseende 2014
    Kram Meta

    SvaraRadera
  9. Jag gillar ditt inlägg!!! Olvon och annat, vår som kommer....
    Gott nytt år till dig!
    Törnrosa

    SvaraRadera
  10. Hej! Vilken fin blogg du har, vilken tur att jag hittade hit! Det gör ju inget om du upprepar dej, jag som är "ny" har ju inte sett de gamla inläggen… //kram maria

    SvaraRadera
  11. Mmm.. ..känner igen det där med upprepandet. Så känner jag för mina gula julros och våradonis. Men det är ju så förunderligt med de där första blommarna som vågar sticka ut näsan under den tråkigaste säsongen. När jag läser tänker jag - just det.. ..jag SKA ha doftolvon i ett skyddat läge för doften. Så tack för påminnelsen, den får du gärna göra om.

    God fortsättning! /Carina

    SvaraRadera
  12. Hahaha, jag skrev just ett inlägg om vinter i trädgården, och då skriver du om vår :-).

    Vad underbart med blommande knoppar nu! Här ligger som sagt snön nu och det är vinter, men visst längtar jag efter våren. Och att det kommer små lökar i din trädgård är ju fantastiskt. Jag har glömt bort vilken skillnad det är på våra breddgrader.

    God fortsättning!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...