söndag 15 december 2013

Present den tredje advent

Här haglar inläggen verkligen inte tätt. Jag hoppas att ni som brukar läsa mina rader finns kvar därute och har överseende med att tiden ibland inte räcker till. Veckorna före jul brukar ju vara hektiska, inte minst för oss småbarnsföräldrar. Det är luciatåg och adventsfikor och julfester och avslutningar om vartannat. Och julpyssel, knäckkokning, pepparkaksbak och julklappsinköp. Man kan bli lite matt för mindre. De senaste åren har vi försökt så gott det går att dra ner på alltsammans, stressa mindre, njuta mer. Men ändå går det inte riktigt, det är svårt att inte ryckas med i julhetsen. Nu är det tack och lov bara några ynka dagar kvar till julledigheten och då är det jag som kommer att portförbjuda allt dåligt samvete och alla måsten härifrån.







Mitt i julstöket ett litet trädgårdsmirakel. En av pelargonerna blev kvar därute för ett par veckor sedan då den första frosten kom här i Malmö. Krukan var för stor och tung helt enkelt, så den lämnades åt sitt vintriga öde. Man skulle ju kunna tro att den hade gett upp efter Sven och efter frostnätterna, men icke. Den blommar till och med - vilken otippad adventspresent!

Och vilket synnerligen gott skäl att strunta i julen en stund och börja drömma om våren istället. Ja, dessutom har mina krokusar redan börjat titta upp, så det är nog helt okej att ha lite vårkänslor. Mitt i alltihop.

Hoppas att ni har det bra därute och att julen är mest mysig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...