tisdag 24 december 2013

God jul till er alla!

Äntligen sänker sig någon slags julfrid över vårt hus. Ja, så fridfullt det nu kan bli med två glada barn som ömsom busar, ömsom bråkar. Det blåser halv storm och regnet faller över Malmö medan vi myser inne, med levande ljus och varm choklad till frukost.







Det har varit en intensiv höst och det är dags att pusta ut. Nu är klapparna inslagna, skinkan är griljerad, köttbullarna rullade och barnens ögon tindrar. Nåväl, det där sista kanske var lite att ta i, men de slåss inte just nu i alla fall... Upp med fötterna i soffan, tid för trötta mammor att sluta ögonen och kanske rentav ta en liten tupplur?


Årets nykomling bland mina julblommor är den lilla rumsgranen. Jag gillar den jättemycket, och den är fin precis som den är utan minsta pynt. Jag vet att det är många som fallit för den i år, och det ska bli spännande att se vad alla trädgårdsbloggare gör av sina små granar när julen är över. Själv tänkte jag sätta den i en sådan där stor gummikruka gjord av gamla bildäck och flytta ut den till ett skuggigt hörn i trädgården. Någon som har testat?


I år har jag även tänkt spara mina överblommade hyacinter och plantera ut lökarna i trädgården när våren kommer. Jag brukar vara så trött på allt vad julen heter när nyåret är passerat så hittills har alla mina hyacintlökar hamnat på komposten. Men nu ska jag testa att sätta dem tätt ihop någonstans i den nya rabatten för en förhoppningsvis väldoftande liten hyacintdunge under kommande vårar. Återbruk när det är som bäst.




Kunde inte låta bli att köpa en bukett tulpaner också till jul. Svårare att återanvända men desto ljuvligare när de blommar. Och om bara några veckor är det dags att köpa de första i pastelligare toner. Ja, nu är ljusare tider på gång och våren är inte längre så oändligt långt borta. Underbart att tänka på!

Men först, tid att njuta av julen. Jag önskar mina bloggläsare en fridfull och fin jul med kanske den finaste av alla jullåtar. Var rädda om varandra!

12 kommentarer:

  1. Ramsgranen er kjempefin. Har hatt den i flere år. Kan stå ute i trädgården om sommeren, men helst litt skyggefullt. God jul!

    SvaraRadera
  2. Ønsker deg en riktig fin jul.

    Klem Vivi

    SvaraRadera
  3. Även jag har skaffat en rumsgran i år. Den står och pryder det dukade bordet just nu.
    Önskar även dig en Riktigt God Jul!

    SvaraRadera
  4. Tupplurar är meningen med livet. God jul!

    SvaraRadera
  5. God jul! Gillar solrosorna i bakgrundsfotot! :)

    SvaraRadera
  6. God Jul på dig. Ja de där granarna är fina. De är ganska törstiga men kan bli riktigt stora om man sköter dem. Jag hade en ganska stor som dog för ett par år sedan men började om på en ny i vintras.

    Elisabeth

    SvaraRadera
  7. Önskar dig en fortsatt fin julhelg!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  8. Önskar dig en fortsatt god jul, kära Hanna!
    Låter som du har landat mitt i julen på ett underbart sätt. :)
    Kramar!

    SvaraRadera
  9. God fortsättning ! /Karla.

    SvaraRadera
  10. Hyacintdunge...låter alldeles underbart! Du kan ju tala om för dem att här hos oss står några som blommat fint flera år efter jul, dina vill säkert inte vara sämre :) Go´ fortsättning!

    SvaraRadera
  11. Hoppas du har haft en underbar jul! Rumsgranen är vacker! Har funderat på att skaffa en själv.
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  12. Rumsgranar är vackra året om tycker jag, har haft min i flera år. Flyttar ut i halvskugga om sommaren och till jul hänger jag i små vita stjärnor. Dricker mer vatten än man kanske tror och vill inte stå för mörkt inomhus.
    Maria

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...