söndag 3 november 2013

Ett alldeles eget Muminhus


Trots att det är en ovanligt mild höst vi har härnere i Skåne tänkte jag ändå vara ute i god tid och börja mata småfåglarna redan nu. Så att de verkligen hittar vägen till maten när det väl gäller. Jag har varit på jakt efter en fin fågelmatare på stolpe länge, och äntligen hittade jag vad jag sökte. Nu har våra fåglar fått ett alldeles eget Muminhus, som matchar vårt hus färgmässigt och rymmer hela sex liter fågelfrö. Perfekt för stressade småbarnsmammor att inte behöva fylla på så ofta!






Ett litet tak med knopp som syns perfekt från vardagsrumsfönstret och ett nytt landmärke i Tages trädgård. Den här vintern ska jag verkligen försöka engagera barnen i fågelmatningen. Jag minns hur kul jag själv tyckte att det var som liten och det är ju ett roligt sätt att lära sig namnen på de fåglar som finns i trädgården.


Nu hoppas jag bara att den ska få vara ifred för skator och kajor, som annars gärna sätter i sig maten för de mindre fåglarna. Enligt återförsäljaren ska det vara svårt för större fåglar att kunna komma åt fröna, återstår att se om det stämmer. Fågelmataren, eller Gigantmataren som den kallas på hemsidan, kommer från Wildlife Garden.






Annars är det inte mycket löv kvar på träden efter stormen och många av dem som fallit har fastnat i fågelbogranen där de vilar så fint.

Höstens förfall går snabbt när det väl satt igång och det är svårt att tro att pionernas bladverk fortfarande var frodigt och grönt för bara ett par tre veckor sedan. Men jag tycker de är vackra så här också, där de hänger som en tilltufsad gardin över det rostiga växtstödet.


Ja, de flesta växter har gått till vila nu. Bara elefantgräset är lika grönt och grannt fortfarande. Jag var helt säker på att det skulle lägga sig platt i stormvindarna förra veckan, men icke. Det står kvar lika stolt som innan och fortsätter vara min trädgårds främsta sensommarprydnad.

Nu väntar söndagskvällen, höstlovet är slut och imorgon är det vardag igen. Vi har haft några lugna sköna dagar och nu är redo för resten av terminen. Bara sju veckor till jul, det är faktiskt inte klokt!

Ha en skön söndagskväll!

7 kommentarer:

  1. Underbart fågelbord! Måste spana in hemsidan som du länkade till. Här står fågelbordet året runt och det serveras alltid frön eller annat gotte. Tycker att det är så mysigt att sitta och titta på våra bevingade vänner :)

    SvaraRadera
  2. Vad fint! Tyckte ocksa det var kul nar jag var liten...tvingade pappa att kopa en riktigt julkarve flera jular i rad for att Bullerbybarnen hade det :-)

    SvaraRadera
  3. Väldigt fint fågelbord - eller fågelhus får man kanske säga. Ska bli spännande att läsa uppdateringar senare i vinter om hur det funkar och om vem som kommer på besök!

    SvaraRadera
  4. Fuglebrettet er jammen fint!

    SvaraRadera
  5. Vilken snygg fågelstuga! En sådan kan jag absolut tänka mig här med.

    Och vackra trädgårdsbilder också! Det går undan när löven väl börjar falla...

    Novemberhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  6. Det var en riktigt snygg fågelmatare! Perfekt att slippa fylla på varenda dag och smart med fönster på ovanvåningen så man ser hur mycket frön som gått åt. Hoppas ni får många fågelbesök under vintern!
    Vi matar inte längre fåglar i vår trädgård (utöver våra tama då...) Vår katt är en lite för duktig jägare tyvärr, matar lika mycket honom som fåglarna så att säga. (Och nej, jag sätter inte bjällra på honom, han tar många möss och det vill jag gärna att han fortsätter med.) Småfåglarna får äta frön på växterna och rönnbär hos oss.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  7. Det var en smart fågelmatare som rymmer så mycket och att inte de stora fåglarna "tar över"
    Jag har ett antal familjer med skräniga, bråkiga skator på tomten som verkligen härjar runt! De tar all fågelmat som grannarna lägger ut och hos oss så hoppar de tom. in i växthuset och hämtar värmeljusen och pickar i sig. Och i allhelgonahelgen så släckte de oljeljusen och förstörde de som inte stod i lyktor. Så för mig skulle det vara en "sann glädje" att ha fågelmat i trädgården som de inte kommer åt ;)

    Ha en bra helg!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...