fredag 15 november 2013

Blooming Friday: För sex månader sedan

Vilket perfekt fredagstema Hélena har hittat på idag! För vad kan passa bättre en mörk novemberkväll än att drömma sig tillbaka till trädgården en härlig dag i maj. För sex månader sedan var det den 15 maj, och äppelträden stod i full blom.







Det hade ju varit en sådan förtvivlat lång och kall vinter, men till sist tog den slut. Sällan har jag njutit så av varje knopp och varje grönt litet blad som sprack ut.


Hösten före hade jag planterat en stor låda full med de härligaste lökar. En av dem var tulpanen 'Spring Green' som är en av de allra vackraste tulpanerna enligt mig.





Alliumbollar hade jag också planterat, många, många fler än jag någonsin hade haft tidigare och just där i mitten av maj väntade jag otåligt på att de skulle slå ut. Bara några dagar senare kom den första riktigt varma dagen, den 17 maj var det 25 grader varmt här i Malmö. Mina bollar fullkomligt exploderade. I år har jag planterat ännu fler, de går inte att motstå.

Längs gatan blommade häggmispeln som allra vackrast. Blomningen är kort, på en vecka är den över. Men vilken vecka. En av mitt trädgårdsårs största höjdpunkter är det.





Här i Skåne skiftar naturen skepnad från vår till försommar just kring mitten av maj. De första nävorna kommer och det är en sådan förväntan i luften. Här har jag förevigat 2013 års första brunnäva. Och nu är det faktiskt bara ynka ett halvår tills vi är där igen.

Tack Hélena för att du tog mig tillbaka i tanken till dessa ljuvliga dagar, och tänk - om bara några veckor är det ett helt halvår sedan du och Anna-Karin hälsade på hos mig. Det var helt klart några av sommarens allra bästa dagar, som jag aldrig kommer glömma! Så titta in hos min fina bloggvän om ni vill frossa i fler härliga vårbilder. Och när ni gjort det är det november igen, brasan ska tändas, ljusen ska brinna och det är hög tid att dra igång fredagsmyset. I helgen ska jag räfsa upp de sista löven därute och plantera en riktigt härlig novemberkruka på trappan. Vilken tur att vi bor i ett land med fyra årstider, tänk så många olika tillfällen det finns att njuta av sin trädgård.

Ha en riktigt skön start på helgen!

16 kommentarer:

  1. Underbara bilder på en ljuvlig tid.
    Snart får vi förhoppningsvis njuta igen.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  2. Beautiful are the photos, Hanna!
    Greetings from Holland, RW & SK


    SvaraRadera
  3. Åh, vad härliga bilder, riktiga "längta-till"-foton! Jag hade precis samma upplevelse av våren 2013 och ketchupeffekten som kom i maj, men så bor jag ju också i Malmö som du.
    Trevlig helg!
    Elin

    SvaraRadera
  4. Så rätt, så rätt.. visst är det fantastiskt att vi har våra 4 årstider och din äppelblomsbild är helt ljuvlig, jag riktigt känner doften och hör bisurret! tack för att du delar med idg!
    Ha en skön helg.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  5. Ja, just det. Har förträngt att det var en lång och seg vinter. Skönt när minnet är bra men kort. Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  6. Mmm, häggmispel. Underbara bilder, längtar såå.
    Ha en skön helg
    Vivian

    SvaraRadera
  7. Så mange skjønnheter. Så enig med deg i at vi trenger å varme oss på våren i disse mørke og grå novemberkveldene. Du satt en god stemning hos meg:) Ha en fin helg.

    SvaraRadera
  8. Jaa, det är ju tur att vi bor i ett land med 4 årstider för vad skulle vi skriva om om vi fått detta temat och bodde i LA? ;)

    Jag håller med dig om Allium... de är beroendeframkallande! Jag har planterat en mängd nya lökar i höst!

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  9. Håller helt med om att det är underbart med fyra årstider. Jag skulle inte vilja bo i ett land med sommar året om. Jag älskar skiftningarna!

    Kram o trevlig helg!

    SvaraRadera
  10. Vilka vackra bilder att drömma sig tillbaka med. och se fram mot
    Ha en fin helg
    kram Meta

    SvaraRadera
  11. Så fint du skriver om våren. Tenk, et halvt år går fort og så er vi der igjen:)
    Ha en koselig høsthelg!

    SvaraRadera
  12. Gode minner strømmer på...
    Kan aldri bli for mange Allium-kuler!

    SvaraRadera
  13. Vackra bilder! Ja visst är det tur att vi har årstiderna de har sin tjusning alla fyra.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  14. Such a nice review of the flowers from the seasons. Help to appreciate them and look forward to more in a few months. Jack

    SvaraRadera
  15. Vackra bilder! Häggmispeln är en fantastisk buske. 'Spring Green' är en härlig tulpan - bara namnet är ju läckert. Hennes syster 'Flaming Spring Green' klär henne förträffligt upptäckte jag i våras. Ha det gott! /Carina

    SvaraRadera
  16. Vad fort tiden går! Ett halvår sen... ja, det var några av sommarens härligaste dagar. Snart är vi där igen men innan dess så ska jag njuta av att planera trädgården och drömma om alla mina perfekt utförda projekt ;-)
    Kram Hélena

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...