fredag 29 november 2013

Blommig fredag: Första advent

Det är redan första advent. Hela hösten har rusat förbi och jag fattar inte hur fort den gick. Sommaren höll ju i sig så länge så hösten blev kort, ja, den hann knappt börja innan det var dags att hänga upp adventsstjärnorna. Första advent är här och det är också veckans blommiga fredagstema hos Hélena.



Som vanligt har jag tjuvstartat lite, mina stjärnor kom upp redan förra helgen och i trädgården är ljusslingorna på plats. Det har varit några mulna novemberveckor här, och mörkret måste jagas på flykten.


Jag gillar verkligen att adventspynta. Det är mysigt med stjärnornas mjuka ljus om kvällarna och när man kommer upp på årets mörkaste morgnar. Och så vet man att året går mot sitt slut och att det snart är dags att börja på ett nytt. Det är en hoppfull tanke och den gör mörkret mindre mörkt.


Så här såg Malmöhimlen ut för en liten stund sedan. Fredagen är ledig och jag och barnen ska bara mysa och ha det skönt. Den rosa himlen är så vacker och dagen börjar bra. Vi har en rofylld morgon, ljusen brinner och det är dags att börja lyssna på adventssånger. Dessa sånger som rymmer så många minnen, och jag kan inte höra dem utan att få en liten tår i ögat. Barndom, julförväntan, saknad efter mor- och farföräldrarna som var så viktiga under jularna när jag var liten. Känslan av att stå längst fram i kyrkan och sjunga dem med skolkören. Fraset som uppstår när luciatåget skred fram genom gymnastiksalen, pirret i magen.

Ja, jag är en riktig julromantiker och det står jag för. En riktigt fin första advent önskar jag er!

 

17 kommentarer:

  1. Du är inte ensam! Fina och stämningsfulla bilder.

    Kram till dig,
    Maria

    SvaraRadera
  2. Ja, det är fantastiskt hur ljusslingor och annan belysning kan förändra det kalla vintermörkret till något mysigt och ombonat. Det räddar verkligen säsongen. Jag ska hänga upp mina adventsstjärnor i morgon och sedan vet jag att de inte åker ner förrän vårljuset är en bra bit på väg!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  3. Det är faktiskt tur att Advent och julen kommer när det är som körkast för då lyser vi upp det med alla ljus och då känns det lite lättare. härligt med din mörka stjära.
    ha en fin Advent
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Önskar dig en skön och mysig första advent....=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  5. Att vakna till en sådan himmel hade gjort vem som helst på gott humör. Underbar bild!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  6. Härlig känsla i dina bilder, ha en skön helg.
    /Lotta

    SvaraRadera
  7. Ja, det er vakkert med adventslys - både på himmelen og i vinduet!
    Ha en fin 1. advent.

    SvaraRadera
  8. Och det är just de där härliga känslorna som man vill föra vidare till sina barn...och det tror jag att du gör med råge!
    Ha en skön advent!/Anna

    SvaraRadera
  9. Mysigt och stämningsfullt är det nu. Härligt!
    Jag är också väldigt nostalgisk när det gäller julen. Det är faktiskt sorgligt att inte ha små barn i huset på så sätt. Deras förväntan och glädje för julen var något speciellt.

    Kramar

    SvaraRadera
  10. Vilken fin himmel bild, det är vackert ute nu då solen går ner och alla stakar och stjärnor som lyser i fönstren och lyser upp den mörkaste årstiden vi har.
    Ha en underbar Advent!!

    SvaraRadera
  11. fint med stakar och stjärnor som pryder fönstren var man än går. Nu för tiden är just tiden fram till jul den finaste och roligaste med pyntningen tycker jag. Just julafton är det mest stress med maten och pang är den dagen slut.
    Trevlig advent!

    SvaraRadera
  12. Vacker solnedgång! Det är en härlig tid med ljus i fönster man går förbi och ljus i fönstren här inne också. Mjukare ljus och precis som du skriver musik med många minnen... Ha en fin 1:a advent! Kram, Carina

    SvaraRadera
  13. Sååå vackra bilder! Stämningsfullt... Lika stämningsfullt som det var en gång när vi var barn och sjöng i skolan... Jag är oxå väldigt lättrörd och kan inte höra Gläns över sjö och strand... utan att gråta :)

    Kram och hoppas att din 1.a advent varit underbar!

    SvaraRadera
  14. Tack för den fina spellistan (lyssnar just nu) och om än lite i efterskott. Önskar dig en riktigt fin första advent!

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  15. Du har verkligen fångat adventskänslan, både i text och bild. Härlig stämning.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...