torsdag 31 oktober 2013

Tillfälligt avbrott?

Nu var det alldeles för länge sedan jag skrev här på bloggen. Kanske undrar ni om jag blåst bort i stormen? Ingen fara, det har bara varit väldigt mycket annat de senaste veckorna. Men nu har jag några dagars höstlov och äntligen finns det tid att blogga igen. Jag har saknat det!



I söndags gick ju SMHI ut med en kraftig stormvarning för södra Sverige och det blev plötsligt väldigt bråttom att säkra trädgården. Våra vinteräpplen hade precis hunnit mogna och jag är glad att vi hann bärga dem innan stormen kom. Grannen, som har flera mycket större träd, hann inte få in sina och där blåste varenda äpple av. Äppelmos passar bättre på gröten än i gräsmattan, eller hur?


Vi hade en jättefin dag i trädgården, solen sken, det var 15 grader varmt och ovädret kändes långt borta. Alla hjälpte till att plocka frukt, även de som egentligen har strängt stegklättringsförbud...






'Ingrid Marie' är ett sådant vackert äpple, tycker jag. Blankt och fint och rött och grannt! Tyvärr fick vi en väldigt liten skörd i år, men det kanske naturligt blir så efter förra årets rekordår. En stor låda blev det i alla fall och även detta år räckte de till några grannar också. För delad skördeglädje är dubbel skördeglädje, så är det bara.





En låda till koltrastarna blev det också. Hoppas nu att vintern blir väsentligt mildare än i fjol då jag höll på att mata fåglarna in i april månad. Både småfåglar och trädgårdsälskare är värda det, tycker jag.

Sådär, då var trädet tömt på äpplen. Sedan ägnade vi en bra stund åt att plocka in alla trädgårdsmöbler, krukor, leksaker och sist men inte minst, den enorma studsmattan. På måndagskvällen dundrade så stormen Simone in över oss och vi var mycket glada över att vi hade säkrat trädgården. Tyvärr blåste mitt lilla växthus delvis sönder och jag var ute mitt i den värsta blåsten och jagade kanalplastskivor i grannens trädgård. Som tur var fick jag tag på alla delar och det ser ut att gå att laga, så det hela slutade ändå bra.

Idag väntar karvande av pumpagubbe, utstyrande av småhäxor och förhoppningsvis också en hel del höstlovsslappande. Jag ska också försöka hinna läsa ikapp bland mina bloggvänners inlägg och hoppas att ni har överseende med mina skrala kommentarer den sista tiden. För även om jag stundtals har fullt upp med annat så finns ju trädgården, min egen och andras, med mig i tanken hela tiden. Vi ses igen imorgon, då veckans Blommiga fredagstema är glädjespridare. Ha en fin torsdag så länge och passa er för spöken och annat oknytt på gatorna ikväll!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...