söndag 6 oktober 2013

Knökat med lökar

Då var alla årets lökar i jorden, och trädgården har i princip gått till vintervila här. Det enda som återstår är att tömma ett par pallkragar till på halvvissnade sommarblommor och att städa ur växthuset. Det sista får dock vänta lite, än finns det några tomater kvar att skörda.

Efter några år av experimenterande med olika lökar där en del aldrig kom upp alls och en del inte passade in, eller aldrig kom tillbaka efter första året, så har jag i år satsat på gamla favoriter. Så jag har fyllt på ordentligt med tulpaner, 'Spring Green' och 'Queen of Night', samt en massa allium och krokus. Men sen kunde jag ju inte hålla mig ändå utan beställde ändå en några nykomlingar. Är det verkligen någon som lyckas vara konsekvent när ni beställer lökar? Jag har då aldrig lyckats i alla fall, det är ju alldeles för härligt att drömma om våren. Här är några av mina nytillskott, som jag hoppas ska förgylla min trädgårdstillvaro i april och framåt.


Den här ljuvliga hundtandsliljan, Erythronium 'White Beauty' har jag beställt från Botaniskas vänner på Göteborgs botaniska trädgård. Jag har satt lökarna precis vid grinden, vid lavendeln, där jag hoppas få njuta av dem varje gång jag kommer hem. Och när de har blommat över kommer lavendeln att dölja bladen. Det kan bli riktigt fint.


Några stolta allium 'Lucy Ball' kommer från samma ställe, de ska stå i rabatten under silverpäronet och svaja stiligt i försommarsolen. Trots att sommaren varat så länge i år så längtar jag redan något alldeles enormt till nästa. Måtte vintern gå snabbt, och låt den bli en mild en!



Honungslök, Allium 'Nectaroscurdum', ska jag testa för första gången. Nu när jag skriver detta inser jag att jag hade så bråttom förra helgen när de skulle i jorden att jag redan glömt var jag satt just dessa. Snacka om virrig! Nåväl, det lär ju förhoppningsvis visa sig till våren.


Mörk klocklilja, Fritillarita 'Persica', har jag köpt en enda lök av. Vet inte om jag egentligen tycker att den är snygg eller om jag mest är fascinerad av färgen. Trivs den kommer den att blomma precis vid trädgårdsgrinden, den också. Hur går det för er andra, har ni satt några lökar i år?

Tack snälla för alla era fina kommentarer på förra inlägget, och jag tycker det är precis lika kul som er att titta på före- och efterbilder. Tänk att det såg ut så där! Hoppas ni har överseende med att jag är dålig på att kommentera hos er just nu, men tiden har bara inte räckt till de senaste veckorna. Läser gör jag dock, och klickar små hjärtan till er på Bloglovin. Härligt är det att se när höstfärgerna tar över bloggvärlden!

Nu till dagens lilla projekt - äppelmoskok!

9 kommentarer:

  1. Lökar har jag inte satt så många i år. Hittar aldrig plats till dem tycker jag. När jag sätter lökar blir det mest klassiker, säkra kort. Pingstliljor gillar jag.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Så dälig jag varit på att lämna spår efter mig hos dig på sistone, men tittat in här på bloggen det har jag gjort. Har haft fullt upp med att fundera ut hur jag ska omsätta alla tips och idéer jag fått på bloggar, öppna trädgårdar, tidningar o böcker i sommar.
    Tänkte på ett av dina inlägg i somras: Behöver du vattningshjälp så är jag bara 5 minuter bort.
    I år har det handlats galet mycket växter och lökar. Undrar hur man ska hinna få ner allt?!
    Hur som helst vill man bara vara ute. Vilket väder vi har!
    Kramar / Marie

    SvaraRadera
  3. Kan det finnas någon som inte faller för något nytt och oplanerat lökköp...;) Fina val du gjorde!! Själv har jag försökt undvika ställen som säljer, men misstänker att det inte går länge tills jag ändå är där. Har en pallkrage med lökar som jag grävde upp när vi skulle dränera ... 2 år sen. Skulle behöva ta itu med dom först.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  4. jag har satt några narcisser och honungslökar men har två påsar yulpaner kvar som ska in i rådjurssäkra köksträdgården. det går långsamt här. har mycket kvar av höststädningen; utemöbler, pelargoner, städa ur växthuset, gräva upp dahliorna. tänker att jag ska ta lite varje dag....hmmmmm. med början idag då kanske ;-)
    kram

    SvaraRadera
  5. Varit konsekvent när jag handlat lökar? Haha. Aldrig! :) Det mesta är i jorden nu, men jag har lite kvar. Honungslök har vi massor av, trivs den sprider den sig och bildar stora ruggar. Hundtandsliljan är ljuvligt söt, hopas den tar sig och blommar fint!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  6. Jag ägnade hela söndag till löksättning och är absolut inte konsekvens!
    jag vet att rådjuren kommer in och äter upp det mesta godiset men ändå kan jag inte låta bli att sätta fina tulpaner.... Dumt, men kanske med en förhoppning att de ska missa just min trädgård i vår ;)

    Må gott !

    SvaraRadera
  7. Hundtandsliljan ser spännande ut. Den kommer garanterat göra dig glader var dag!
    'Spring Green' är en favorit och senast igår planterade jag några lökar så nu väntar jag också på våren :)

    Så intressant att läsa ditt förra inlägg om Nummer 1. Vilket jobb ni lagt ner och så fantastiskt fint ni har fått det! Det är verkligen kul att se före- och efterbilder både hos andra och hos sig själv. Framförallt kikar jag på mina när jag tycker att det inte hänt ett skit... En tillbakabilck i bildarkivet brukar oftast visa att det visst hänt en del ;)

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  8. Lite fler botaniska krokus i gräsmattan på framsidan och lite tulpaner framför terassen. Sedan testar jag lite hyacinter i sandjorden i sommarstugan skall bli spännande att se om det funkar.

    Christina

    SvaraRadera
  9. Japp jag är helt konsekvent :-) ..när det gäller listan från vänföreningen har jag alltid köpt allt jag inte haft sen tidigare och ibland kompletterat sånt jag velat ha mer av. De har gjort att jag har massor av lökväxter idag och ett antal färger jag inte skulle valt annars men gillar idag. När jag hämtat lökarna tar jag en sväng runt vagnarna och spanar efter andra roliga saker.

    Ha det gott! /Carina

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...