fredag 4 oktober 2013

Blooming Friday: Nummer 1

Nummer 1 är dagens blommiga fredagstema, och jag har klurat på min tolkning i flera dagar nu. Först på väg hem från jobbet på cykeln nyss kom jag på hur jag vill illustrera temat. Så håll till godo, här kommer de allra första bilderna från det som nu är Tages trädgård. Vi tog dem när vi just skrivit på papperen för huset och åkte förbi hos de tidigare ägarna för att mäta lite och ta en extra titt på vårt nyinköp. Våra hjärtan bultade och det fanns så enormt mycket förväntan i luften.


Huset var klätt med mexitegel och hade inte fått någon kärlek sedan någon gång på 70-talet. Mitt på gräsmattan stod en övervuxen och spretig silvergran som skymde sikten och gjorde vardagsrummet dunkelt.


Det var en dag i maj som bilderna togs, fruktträden blommade och inom mig bubblade glädjen: En egen trädgård. Min egen trädgård. Äntligen!



Ärligt talat var det nog dom som undrade vad det var vi såg i detta. Inte var det mycket som var vackert och vart vi än tittade såg vi en enorm massa arbete som behövde göras. Men det skrämde inte oss, istället skred vi till verket direkt när vi fick nycklarna några månader efter det att bilderna togs.

Det var så mycket som behövde göras och sedan den dagen levde vi i våra projekt, stora och små, i sju hela år innan tillbyggnad, renovering och nyanläggning av trädgården till sist var klart förra året. Här på bilden ovan står några av mina första krukor. Mitt i byggkaoset var det första jag gjorde ändå att fixa till trappan. En blivande trädgårdsnörd hade hittat hem!

Under åren som gått sedan de första bilderna togs har det ofta sett ut så här...


...och när det var som värst såg det ut så här. Tur att man glömmer snabbt när det är klart.


Ni som följt mig ett tag vet att idag ser det ut så här. En herrans massa jobb senare är både hus och trädgård precis som jag hoppades att det en gång skulle bli.


Som sagt, det är lätt att glömma allt som hänt under resans gång. Men den där känslan den allra första dagen den glömmer jag aldrig!

Nu hägrar fredagsmyset, men innan jag går och fixar tacos vill jag dela med mig av Veronica Maggios nya låt Trädgården en fredag. Klockren låt en dag som denna - glad fredag på er!

23 kommentarer:

  1. Huset är jättefint vilken förvandling förstår att ni jobbat hårt. Din trädgård har jag sett många bilder på och den är också jättefin!
    Ha en skön helg

    SvaraRadera
  2. Men så mycket jobb ni lagt ner men ni har också fått lön för mödan en mycket vacker trädgård och hus, Visst är det kul att se tillbaka.
    Ha en fin helg Glöm inte kanelbullen
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Tack för visningen! Jag minns absolut första känslan här i vårt hus. Första kvällen när vi satt på verandatrappan och åt hämtmat för vi hade inga kökssaker. Sängarna var det första vi tog hit för vi ville absolut sova här direkt. Trädgården tog jag tag i omgående minns jag. Erica hade jag i vagnen. Hon var två månader. Jag grävde rabatter till det mörknade :).

    Kram

    SvaraRadera
  4. Härligt vilket super jobb ni har gjort, roligt att få se hur det såg ut från början.
    Mycket snyggt och smakfullt.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  5. Veldig spennende med før- under- og etterbilder! Pågangsmot har dere ikke manglet :-)

    SvaraRadera
  6. Härligt att få följa med på din trädgårdsochhusresa! Kommer väl ihåg er renovering/tillbyggnad och hur fint det är nu.
    Ha det gott Hanna
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Ojojoj, vad jag känner igen mig! Det där med 70-talshus, stora granar och en övervuxen trädgård alltså. Så kul att få se era förstabilder, gillar ditt temaval. Ni har verkligen fått till trädgården fint!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  8. Ni har fixat såååå fint, både med hus och trädgård. Så kul att se bilderna.

    Önskar dig en riktigt skön helg.

    Kram,
    Maria

    SvaraRadera
  9. Wow!!!! Så fint det blivit! Jag har inte varit i bloggvärlden på ett tag, men nu är jag tillbaka och tittar in hos alla duktiga, fina bloggare!
    Ha en fin start på veckan, kram Jenny

    SvaraRadera
  10. Bra tolkning! Vilken förvandling, kan knappt tro att det är samma hus.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  11. Otroligt vilken förvandling.
    Et fantastiskt hus.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  12. Så roligt att få se hur det såg ut från början! Det är bara att konstatera att ni har jobbat hårt under åren med hus och trädgård. Tror det är viktigt att plocka fram före-bilderna ibland, för det är lätt att man blir hemmablind och glömmer hur mycket jobb man faktiskt lagt ner.
    En skön lördag önskar jag dig!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  13. Oj vilken förvandling ert hus och trädgård gått igenom, genom era händer.Snyggt jobbat!!
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  14. Vilket jobb ni lagt ner! Men så har det blivit jätte snyggt oxå:)
    Kul med gamla kort!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  15. Det är svårt att fatta att det såg ut så. Ni har verkligen lyckats :-)
    Kul tolkning.
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  16. Hei! Innmari morsomt å se utviklingen. Kjempeflott har det blitt. God helg! Anne

    SvaraRadera
  17. Wow! Vilken resa...
    Jag har än så länge inte lagt energin på mitt gamla 50 tals hus som fortfarande har eternitskivor som fasad men en trädgårdsresa har det varit!


    Ha nu även ett härligt lördags-mys....


    SvaraRadera
  18. Vilken otrolig förvandling
    klart att det ska vara din nr:1
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  19. Vad kul att se "forr och nu" utvecklingen, och sa fint ni har det! Nagon gang ska jag sitta dar i tradgarden med dig och sippa rosevin! Kram!

    SvaraRadera
  20. Att ha en egen trädgård är ju ett självklart och fantastiskt val av nummer 1. En fantastisk resa ni gjort med ert hus. Förstår jobbet bakom efter att ha rotrenoverat två hus. Vet inte hur ni funkar men jag är nog snart på väg in i projekt nr 3... Tack för en spännande vandring mellan då och nu. Kram, Carina

    SvaraRadera
  21. Så roligt att se dina före- och efterbilder. Det har verkligen hänt en hel del under er resa. Tur att det var just ni som tog över;-).

    Kram Eva

    SvaraRadera
  22. Vilken förvandlig.....så snyggt även om jag tyckte det vita teglet var fint det med. Kram

    SvaraRadera
  23. Så fint det har blivit! Både hus och trädgård. Bra jobbat!

    /Mia

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...