lördag 7 september 2013

Hur hemmablind får man bli?

Igår var jag och barnen lediga och vi cyklade ut till Katrinetorp, som ligger alldeles i närheten av där vi bor. Just nu pågår där en utställning om Estrid Ericson och Josef Frank som jag så gärna ville se, och med löfte om glass var barnen med på noterna.


Katrinetorp är en herrgård från slutet av 1800-talet, som ligger i södra Malmö nära Svågertorp. Idag ägs den av Malmö stad som har rustat upp hela fastigheten och gjort den till ett populärt utflykts- och konferensställe. Jag har varit här massor av gånger, på fika med vänner, julmarknad, utställningar och fortbildning med jobbet, men när jag gick där igår slog det mig att jag aldrig bloggat om detta härliga ställe, trots att det tillhör mina favoriter i Malmö med en helt fantastisk trädgård. Och trots att jag skrivit hur många blogginlägg som helst om trädgårdsutflykter i när och fjärran. Snacka om hemmablind! Nåväl, dags att råda bot på det.


På Katrinetorp finns massor att uppleva och det är öppet nästan året om. Caféet och restaurangen drivs av Kleins mat, och är värt en uflykt för sin egen skull. Sommartid kan man sitta på den sköna innergården, där det finns en springbrunn och några av de snyggaste spaljerade äppelträd jag någonsin sett.


Maten är fantastisk, och alla grönsaker kommer från herrgårdens egen köksträdgård. Man kan arrendera hela stället för bröllop och andra fester, och det är inte konstigt att det är många som gör det.





För maken till romantisk miljö får man väl leta efter!?! Totalt finns här 110 arter av rosor, som man kan spankulera runt och dofta på. Bara långklänningen som fattas.

Men i mina ögon är det ändå köksträdgården som slår allt. Här odlas grönsaker och blommor i de vackraste mönster, inramat av buxbomshäckar och vackra gångar täckta av flis som grånat så fint. I mitten en cirkelrund damm full av fiskar. Det är så underbart att gå här, och varje år tycker jag att trädgårdsmästarna överträffar sig själva. Men jag tror aldrig det har varit så vackert som nu, kolla bara på färgerna! Och tro det eller ej, på andra sidan det svarta bullerplanket som skymtar längst bak i bild rusar motorvägen fram, och strax bortom den lyser neonskyltarna från de stora varuhusen på Svågertorp. Det kan man inte tro, eller hur?



Just nu blommar där dahlior i tusental, i alla färger och former. Jag hade kunnat gå där hur länge som helst och sucka lyckligt, men Tage försvann som en blixt genom grinden till Engelska parken, så det var bara att snabbt hänga på.


Denna vackra del av parken håller på att rekonstrueras till sitt ursprungliga utseende, och här finns såväl en liten japansk del som ett lusthus i klassicistisk stil. Och gott om bänkar där man kan sitta och njuta av tystnaden en stund. Så nära storstaden, men ändå så långt ifrån den - att gå här är som att färdas tillbaka i tiden.




Det är roligt att ha nära hit, eftersom hela anläggningen ständigt växer och utvecklas. Den lilla sjön på bilden nedan är till exempel helt ny. Och som om det inte vore nog planeras ett stort rekreationsområde precis i anslutning till Katrinetorp, Lindängelund, som redan har börjat anläggas så smått. 




Blir ni sugna på att åka hit? Är ni ännu inte helt övertygade kan jag ju berätta att det också finns en otroligt fin trädgårdsbutik här, Bougainvillea, som bland annat säljer klassiska engelska trädgårdsredskap. 



Vackra planteringar finns överallt, och jag gillar hur man klätt in vanliga pallkragar i säckväv. En idé att spara och kanske apa efter så småningom.



Vi hade en jättefin eftermiddag här, barnen och jag, och cyklade därifrån med en massa fina sensommarminnen att bevara och med magarna fulla av glass. Och jag, som känt mig trädgårdstrött ett tag nu, fyllde på inspirationsdepåerna ordentligt.


Jag slutar med att be om ursäkt för att jag inte har visat denna underbara plats i bloggen förut, och hoppas jag har gottgjort er nu. Och har någon av er blivit sugen på att åka till Katrinetorp så glöm inte att svänga förbi och säga hej, Tages trädgård ligger alltså bara ett stenkast härifrån.

Ha nu en fin lördagskväll!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...