fredag 6 september 2013

Dags igen för Blommig fredag!

Hösten börjar göra sig påmind, och en av de roliga sakerna med det är att Hélena drar igång en ny omgång av temafredagarna Blommig fredag. Höstens första tema är Sommaren som gått, och jag har just suttit en lång, lång stund och bara bläddrat bland alla sommarens bilder. Det var inte lätt att välja, för det här har varit en speciell sommar på så många sätt, i trädgården och utanför den. Jag kunde inte riktigt begränsa mig bland alla härliga foton jag tagit, så här kommer en hel drös!


Det här har varit den första sommaren sedan vi flyttade in här som vi inte haft en massa stora bygg- eller trädgårdsprojekt. En mycket ovan känsla, skön, men lite konstig. Jag har haft tid över till annat och eftersom det också var första sommaren med lite större barn har vi njutit mycket utanför vår trädgård. Tänk, att bara kunna slänga ner lite badkläder i en kasse och dra till stranden, utan barnvagn, blöjor och en massa annat som hör småbarnsåren till. Lägg till ett helt fantastiskt väder, sol och värme vecka efter vecka, och sammantaget gör det denna bild till den mest typiska för min trädgård den här sommaren. Badkläder på tork efter en hel dag på stranden. Ja, trädgården har fått klara sig rätt mycket på egen hand i år då vi semestrat för fullt på annat håll, kortare eller längre stunder.


Det mesta jag har gjort i trädgården den här sommaren är att vattna, vattna och vattna. På väldigt många bilder finns vattenspridaren i bakgrunden, som på bilden med rosorna här ovan. Det är mina 'New Dawn', som faktiskt klarade sig lite bättre undan rosrostangreppen i sommar tack vare värmen. Rosten kom senar och i lite mindre omfattning. Mycket som varit bra med värmen, med andra ord! Även om jag nästan fått träningsvärk i armarna ibland av allt slangsläpande...


Det här har också varit sommaren då den nya stora rabatten ut mot gatan verkligen har etablerat sig. Upp till bevis alltså för om de kombinationer jag satt och tänkte ut under mycket grubblande förra året skulle funka lika fint i verkligheten som i min fantasi. Ett av de växtmöten jag verkligen kände mig nöjd med runt midsommar var denna, med violkungsljus och stäppsalvia 'Caradonna' Var lite fundersam om det skulle bli för många spiror, men tycker de passar finfint ihop. Just då i alla fall, för sedan vissnade ju violkungsljusen ner och lämnade ett tråkigt hål efter sig. Bara att tänka vidare alltså, och nu för ett par veckor sedan fyllde jag på i tomrummet med vit malört och fler lammöron. Det blev bra!


Lammöron är över huvud taget en växt som jag använder mer och mer i rabatterna. Den är ju fin ihop med allt, som här tillsammans med ulleternell. Båda dessa är dessutom utmärkta i buketter, vilket leder mig till nästa bild.





För aldrig har jag plockat så många fina buketter i min trädgård som den här sommaren. Många växter har etablerat sig tillräckligt för att det ska gå att plocka obehindrat utan att det märks, och det har jag gjort med besked. Många, många blommor har jag plockat, komponerat, dukat med och gett bort. Tänk så rik man är när man när som helst kan glädja någon med en bukett! Just den här gjorde jag till min mamma, och den fick åka hela vägen till Öland bara för att hon skulle få njuta av pioner. Jag vet att hon gillar dem, men de vill inte riktigt trivas där i sandjorden där hon bor. Sådan tur att det kom ett specialbud från Malmö!


Jag har inte bara gett bort blommor, jag har också fått väldigt många både plantor, buketter och presenter. I juli fyllde jag 40 år och en av alla fina saker till trädgården jag fick var denna söta zinkboll från min syster. Och så har jag haft flera trädgårdsbesök här, och av mina bloggvänner Anna-Karin, Hélena och Marina fick jag växter från deras fina trädgårdar som nu flyttat hit till mig. Ett besök av en trädgårdsjournalist har det också blivit, det blir spännande att se vad resultatet av det kan bli så småningom.


En och annan nyplantering har det blivit trots allt, och jag är riktigt nöjd med min brokbladiga kornell som redan vuxit jättemycket.


Bland sommarblommorna har jag fallit för brända, mörka toner, som här hos solrosen 'Moulin Rouge' och ringblomman 'Strawberry blonde'. Lite ovanligt för att vara mig, men det är ju tur att man utvecklas, eller hur?






Men ännu dominerar de vita skönheterna, och mest frikostig av dem alla har i år varit luktärten 'Mrs Collier', som blommat oavbrutet sedan början av juli och ännu inte visar några tecken på att sluta trots torkan. Irisen och de vita höstanemonerna är precis tvärtemot, där fick jag glädjas åt två blommor per planta. Visst är de väl för sköna?



Det har också varit första sommaren med vårt lilla växthus, och som vi har njutit och fortfarande njuter av varenda tomat vi plockat där. Och de har varit många! Världens godaste plockgodis, helt klart.



Och förstås, några mindre projekt blev det ju också till sist. Jag fick ett infall att klä in det tråkiga Gunnesbo-stängslet mot grannen med pilmatta som spraymålades svart, och det blev faktiskt en riktigt bra tillfällig lösning tills dess staketet ska bytas ut.


Men allra mest har det ändå handlat om uteplatsen. Här har vi hängt mycket i sommar, sökt skydd undan solen under seglet, grillat allt från lax till marshmallows, ordnat kalas och fikastunder och många, många middagar med vänner från när och fjärran. Ja, det har varit en social sommar där trädgårdsarbetet har fått stå tillbaka för umgänge och utflykter.


Och ändå spelar ju trädgården hela tiden huvudrollen som platsen för allt detta. Äntligen har vi fått vår trädgård som vi vill ha den, och den här sommaren har handlat om att skörda frukterna av allt jobb vi lagt ner. Vilken sommar det har varit - tack trädgården för varenda minut!

Ja, det var min långa tolkning av temat. Vill ni se fler, så titta in hos Hélena och njut av fler somriga bildkavalkader. Den här sommaren lär vi inte glömma i första taget, eller hur?


 

19 kommentarer:

  1. Nej, den här sommaren går till historien. Så många härliga bilder du bjuder på. Blir alldeles varm i hjärteroten :-)
    Kram underbara du!
    Hélena

    SvaraRadera
  2. Härligt att läsa om din sommar, så fina bilder.
    Det måste vara ringblomman 'Strawberry blonde', som jag också har. Blev lite osäker på namnet:)
    Vi har ju åkt om varandra och inte kunnat ses, men vi ger väl inte upp ännu:)! Det kommer fler somrar:)
    Ha den bästa fredag söta du
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Tänk vad mycket en trädgård kan bjuda på! Det ser jag när jag läser ditt inlägg med alla de fina bilderna. Vilka fina blommor! Beundrar dig som orkar med allt med småbarn och allt, jag har ju bara mig själv (och min man men han är självgående) att tänka på och ändå blir inte så mycket pyssel med blommorna. Kanonfint!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  4. Underbara bilder och upplevelser att plocka fram när mörkret och kylan omsluter oss....vilken läcker zinkboll....=)

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  5. Vackra bildet! Ja, det har varit en underbar sommar, fantastiskt! O nu sensommar, väl? Inte ännu den där årstiden som börjar på H... väl? Nej, inte än.
    Ha det gott.
    /Katarina

    SvaraRadera
  6. Många fina bilder!
    Jag är så glad att vi äntligen kunde träffas, du och jag. En fin pusselbit i min sommar.

    Kram

    SvaraRadera
  7. Att komma dit där man inser att man har fått det som man vill i sin trädgård och mest kunna njuta av den är underbart! Jag är där jag med efter denna säsong!
    Kunna vara i den och njuta utan att känna att man "måste"......
    Lite ovanligt dock! Ringblomman Strawberry blonde är ju superfin! Måste sätta ringblommor nästa år!

    Ha nu en skön helg!

    SvaraRadera
  8. Ja det har varit en fantastisk sommar på många sätt och vis, det förstår man när man ser dina bilder. Ringblommorna var ju jätte läckra. Var har du fått tag i frön till dem?

    Ha en fin helg
    Elisabeth

    SvaraRadera
  9. Tack för att jag fick uppleva din sommar genom dina bilder!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  10. Smart lösning med pilmattan! Kan hända att jag lånar den idén till vårt fula staket :)

    SvaraRadera
  11. Fina bilder! Ulletenell och lammöra var en fin kombination... som jag kommer att ta efter:)) Tack för tipset!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  12. Underbara sommar och underbara bilder!
    Vad skönt att du/ni kunnat njuta och gotta er så mycket i år. Heja er för fint jobb!

    Hojta till om du vill ha lammöron (den höga sorten). Jag ska ta bort från en rabatt. Åker i trädgårdstunnan annars ;)

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  13. Det har verklig varit en underbar sommar som jag sent kommer glömma. En av de bästa sakerna var ändå att få träffa dig, kära Hanna!

    SvaraRadera
  14. Vilka fina bilder på din härliga trädgård och ringblomman är bara för snygg!
    Ha en skön helg!
    Kram Madde

    SvaraRadera
  15. Flott bed, og det blir neppe galt med hvit malurt! Steppesalvie 'Caradonna' er så fiin.

    SvaraRadera
  16. Så fint du skriver och jag kan bara hålla med dig, den här sommaren glömmer vi inte i första taget! Kram Kristina

    SvaraRadera
  17. Solrosen och ringblommorna ser helt annorlunda ut i den tonen, fint.
    Du har en prunkande härlig trädgård.

    SvaraRadera
  18. Hanna, I like the photo of the sunflower Moulin Rouge. Every time I see that in people's gardens it looks great. That color is very interesting to me. JC

    SvaraRadera
  19. Spännande säsong och härliga bilder! Men fastnar ändå för reflektionen om att umgänge haft företräde över arbete och måsten i trädgården. Precis som jag tycker det ska va!

    Ha det gott! /Carina

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...