fredag 13 september 2013

Blooming Friday: Vad blommar hos mig just nu?

Svisch, så rusade ännu en vecka förbi. Den har bjudit på en massa jobb, en spännande konferens, några riktigt ljuvliga daggfriska morgnar och en hel del nattligt regn. Äntligen har jag fått somna till ljudet av smatter på taket, det har jag längtat efter!

I dagens fredagstema frågar Hélena vad som blommar i min trädgård just nu. Ja, det mesta faktiskt, för här är det både sommarfägring och hösttecken på samma gång.



På min trappa står denna vackra mörkbladiga dahlia och är så snygg, så snygg. Det är något med dahliablommor som jag älskar, de är som små konstverk i all sin symmetri.


Vackra vita höstanemonen är nog ändå den absoluta favoriten just nu, ja, kanske är den rentav min trädgårds snyggaste blomma. Den är också stilren till sitt uttryck, de runda knopparna och pistillen, det grågröna bladverket... Ja, den är ursnygg, helt enkelt!


De vita solhattarna har så sakteliga börjat slå av på blomningstakten, men än är det en massiv blomsterprakt som råder under lilla rönnen.


Rosenskäran kommer också snart att ge upp, men den blommar in i det sista. Humlorna surrar glatt vidare omkring den som om det inte fanns något som hette höst.


Lavendeln blommar också oförtrutet vidare...


...och de mörka solrosorna likaså.

Till sist en liten rapport från nävorna. 'Rozanne' är ju en kämpe, och här kommer det att blommas friskt ända tills frosten kommer. Otroligt tålig blomma det där, knappt en droppe regn har de fått i sommar eftersom de växer utanför den vanliga slangens räckvidd. Men inte verkar det spela någon som helst roll!

Sista bilden för idag visar en lite mer oväntad septemberblomma. Spansknävan brukar vara som finast vid midsommartid, men en rejäl nedklippning i mitten av juli har gjort att den börjat om med besked. Bladverket är så frodigt efter regnen den senaste veckan att man börjar ana att spansknävan verkligen har noll koll på läget!


Ja, så blommar det hos mig. Nu önskar jag alla en riktigt skön och blommig helg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...