söndag 4 augusti 2013

Växthusbetraktelser och sommarens soundtrack

Så här den allra sista dagen innan jobbstart passar jag på att sammanfatta vår första sommar med det lilla väggväxthuset. Ni som följt mig länge vet vilken lång startsträcka det var för att få det på plats, från dröm, genom en massa praktiska problem innan det äntligen stod på plats, lagom till vi skulle ha öppen trädgård på Tusen Trädgårdar den 12 augusti förra året.


Då var det så sent på säsongen att det var för sent att odla något, men bara känslan av att ha ett eget växthus efter så lång väntan och längtan var oslagbar. Och när våren kom var det härligt att få ta det i besittning på riktigt.


Trångt, trångt är det, det visste vi ju sedan innan att det skulle bli. Men så ofantligt mycket bättre än inget växthus alls! Nu när allt är som frodigast får jag trixa mig in för att kunna vattna, och det måste stå med dörren helt öppen hela tiden för annars grillas allt på nolltid. Grillade tomater i all ära, men de är godare på grillen... Zinkbaljan med vatten står där för att fukta luften lite och det behövs kan jag lova.






Jag har tre sorters tomater därinne, två gurkplantor, en chili, en gigantisk basilika och en avokadoplanta som grodde hur fint och snabbt som helst i värmen. Körsbärstomaterna på bilden är av sorten 'Vilma' och jag har redan bestämt mig för att bara köra sådana låga, kompakta sorter nästa sommar för att få plats med mer. De små tomaterna är dessutom godast, det tycker hela familjen där alla utom Tage äter dem som smågodis. Han är mer av en bärkille som hellre mumsar hallon och jordgubbar...


 Jag har gödslat tomaterna med gräsklipp och Biobact Tomat flytande näring och det har funkat bra.



Nu ser jag fram emot att kunna skörda tomater en bra bit in på hösten. Jag kom igång med min frösådd väldigt sent, men det verkar ju inte ha gjort något nu när sommaren blev så varm och härlig.

En soldriven ljusslinga ger mysljus i växthuset nu när kvällarna blir mörkare. Jag är så glad att vi fick till det till sist, och även om jag redan längtar efter ett större växthus kan jag ändå rekommendera ett sådant här litet till den som funderar på det. Vårt står i en hörna där det passar perfekt och tar minimalt med plats. Och som sagt, så mycket bättre än inget växthus alls!

Nu ska vi fortsätta att njuta maximalt av den sista semestersöndagen, med ännu ett bad, ännu en grillning och ännu en härlig sommarkväll. Jag går till jobbet imorgon med lätta steg, full av energi efter dessa härliga veckor och med hjärtat fullt av fina minnen att plocka fram när vintern kommer. Och så ser jag fram emot kvällsbad och många varma nätter till, sommaren är ju inte slut bara för att man jobbar!

Till sist: Musik betyder som ni vet så mycket för mig, och för varje viktig händelse eller period i mitt liv finns en låt eller skiva som soundtrack, fastetsat i minnet. Den här sköna sommaren kommer jag alltid att minnas när jag hör den här fantastiska låten av Håkan Hellström. Hela sommaren har den rullat i högtalarna medan vi kört mil efter mil på svenska sommarvägar. Jag har även sjungit den för tomaterna många gånger, kanske därför de trivs så bra? Och så fick jag ju sluta semestern med att höra den live, under sommarens bästa kväll på Sofiero i torsdags. Hur är det med er andra musikälskare, till vilken låt kommer ni att minnas sommaren 2013?

Kram från

9 kommentarer:

  1. Det är ett väldigt fint växthus och perfekt för tomater, det är ju sån skillnad på egna och köpta och inte gör det något att det är lite trångt. Jag har inget västhus alls, och blir alltid lite avis när jag ser sådana här fina!

    Gillar också Håkan Hellström, jag kunde inte logga in och lyssna nu, men såg att det var min favorit också!

    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Oj vad mysigt! Vilka fina tomater, de ser smarriga ut. Ha det så gott!

    SvaraRadera
  3. Gillar så ditt växthus och tycker att det passar perfekt till ert hus. Spännande med fotograf och journalist i trädgården...blir spännande att se vilken tidning du kan dyka upp i :-) Tänkte på er idag när jag hittade stenar i alla mina krukor här hemma... F, gillar att lägga sten i krukor, det har fortsatt... Ha nu en bra start imorgon!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Jag minns absolut ert arbete med växthuset. Härligt att det blivit så lyckat! Litet är absolut bättre än inget alls tycker jag också.
    Hoppas att söndagen varit bra och ha det så bra imorgon.

    Kramar

    SvaraRadera
  5. Ja denhär sommaren kan ingen klaga på vad det gäller sol och värme. Ha det så gott på jobbet imorgon.

    Om växthus kan man bara säga en sak, det spelar ingen roll hur stort det är, man vill ändå bara ha ett större.

    Kram Elisabeth

    SvaraRadera
  6. Ett växthus ligger högt på min vill-ha-lista:) Kul att ni är nöjda med ert. Det ser mysigt och praktiskt ut!

    SvaraRadera
  7. Hihi.. jag kan se dig framför mig sjungandes tomaternas lov med slangmunstycket som mikrofon! :) Härliga Hanna!
    Läste att du hade haft en fin första dag. Glad för din skull.
    Jag känner för första gången på många år att det kommer att bli lite jobbigt att gå tillbaka till jobbet. Men än är det några dagar kvar. Ska ta till mig ditt råd att toknjuta av den sista veckan.
    Stor kram!

    SvaraRadera
  8. Jag har svarat på ditt mail. Skriver det här för säkerhetsskull så du vet (om det nu är något strul kanske???)

    Kram

    SvaraRadera
  9. Hanna, The greenhouse looks good. This week my tomatoes are starting to get red too. Here on the shores of Lake Michigan it stays pretty cool so tomatoes take some extra loving. Also, I will be posting about the seeds you sent me in the next week or so. I enjoy your blog. Jack

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...