söndag 11 augusti 2013

Utsikt från en solstol

Idag har jag haft en liten bloggträff här i Tages trädgård. Eva och Marina hälsade på, och det var så kul att få babbla trädgård utan avbrott några timmar. Tack för att ni kom och förgyllde min dag, och tack för fina presenter! Efter träffen låg jag i solstolen och slappade en stund, lyssnade på Lisa Nilssons sommarprat och hade det bra. Då insåg jag plötsligt att jag inte visat er en enda bild från solstolshörnan, trots att det garanterat är den trädgårdsvy som jag själv sett flest gånger i sommar. Det är här jag hänger när det är för varmt att vara någon annanstans, och sådana tillfällen har det ju varit många den här sommaren.



Så här ser det ut där jag ligger och njuter, med skuggrabatten rakt framför mig. Till höger ser man huset genom plommonträdets bladverk och till vänster står barnens studsmatta. Ett både lugnt och livfullt hörn alltså.



I den här delen av skuggrabatten växer några av mina frodigaste vitbladiga funkior, kaukasisk förgätmigej, blekgul sockblomma och brokbladig benved.



Medan jag låg där tänkte jag på samtalet vi hade haft vid fikabordet tidigare på förmiddagen, de andra bloggarna och jag. Och återigen förundras jag över hur mycket kul bloggandet fört med sig, och så många härliga människor jag träffat. Det är förunderligt hur man kan känna en sådan samhörighet med folk som man träffar för första (eller tredje, som det var med Eva!) gången. Konstigt, men kul!


Precis bredvid min solstol växer strutbräken, ännu en stor funkia med blanka enfärgade blad (någon funkiakunnig som har någon gissning på arten?), myskmadra och en ensam rhododendron som jag fick ett infall och köpte på rea en gång. Skönt, skönt är det att ligga där och  höra plommonen dråsa i backen i blåsten. Så här års är räfsan alltid startklar här, redo att rensa vägen fram till studsmattan ren från plommonkladd och getinggegga. Surr, surr, duns, duns... jag tror bestämt jag slumrade till ett tag...

Men sedan såg himlen plötsligt ut så här. Dags att gå in, innan nästa skur kommer. Ja, ni läste rätt: regnet har äntligen kommit till Malmö. Igår kväll kom det en rejäl störtskur och nu hoppas jag på fler över min uttorkade trädgård.

Ha en fortsatt fin söndag, och lycka till ni som går till jobbet för första gången efter semestern imorgon.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...