onsdag 7 augusti 2013

Torrt, så torrt...

Det är så torrt att det snart dammar i min trädgård. En massa blad har börjat få gula kanter och till min stora sorg ser jag att mjöldaggen börjar bre ut sig både här och där. Nu ikväll siktade jag den där jag allra minst vill ha den just nu, på mina fina, fina luktärter. Snyft! Kan det inte bara regna lite någon gång? Prognoserna ser lovande ut, gång på gång lovar de åska och störtskurar. Men varje gång drar ovädren förbi Malmö som inte får en droppe. Åh, vad jag längtar efter ett rejält smatter på taket och den där härliga rena luften efter ett ordentligt sommarregn. Tittar avundsjukt på åskblixtrarna och regnsymbolerna på SMHI:s kartor över Svealand.


Men det är inte mycket att göra åt, och solen och värmen som har parkerat sig över Skåne är ju så härlig den också. Så jag vattnar, och vattnar, och vattnar lite till...



Och för en kort stund efter vattningen ser trädgården nästan så där härligt nytvättad ut som efter regnet.


Solhattar och zinnior sträcker lite extra på sig när dammet är borta.


Ja, vissa börjar till och med om på ny kula efter lite vedervickande vatten. Mina 'Iceberg' är åter fulla av knopp efter några torftiga veckor. Nu får bolltistlarna sällskap av sin allra snyggaste granne igen!


Ja, jag vattnar. Och vattnar. Och vattnar. Släpar slang. Svalkar av mig i vattenspridaren. Tröstar slokande torrisar i krukorna. Och längtar efter vidare efter åskvädret som aldrig kommer...


... medan kvällssolen sträcker sina långa skuggor över trädgården och det är ännu en i den långa, långa raden av ljumma sommarkvällar. Semestern är slut men sommaren pågår i allra högsta grad ännu. Klagar gör jag absolut inte. Men älskar man regn så börjar saknaden bli stor nu.

Kram från

14 kommentarer:

  1. En lite dubbel känsla när man vill ha regn åt sin trädgård men gärna sol åt sig själv. Förstår dig precis, det är jobbigt när det är föör torrt i trädgården.
    Här har det kommit några störtskurar mellan varven, och i morgon utlovas regn hela dagen. För min del hoppas jag i alla fall på regnskurar och inte ihållande. Trist att du fått mjöldagg. Så fina bilder, och inte ser din trädgård dammig ut så fin och frodig.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Håller med!Här är snustorrt! Inget regn i sikte och jag vattnar och vattnar. Sommaren är underbar, kvällarna likaså men det går åt mycket tid till att vattna! / Annica





    SvaraRadera
  3. Precis lika illa här! Skönt med sol och värme, men lite regn kunde vi väl få?!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  4. Ett regnmoln på en väderkarta är inte samma sak, som att det verkligen blir regn - åtminstone inte i Mälardalen. Behövs!!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  5. Fina bilder på din fina trädgård. Det ser ju inte speciellt bedrövligt ut trots denna torrtorrsommar. Jag har ju murgrönsinklätt plank som du vet och i förra veckan var jag tvungen att, som du skriver, damma av det. Bladen är gröna och fina så det var inte därför jag lät strilen löpa över murgröneväggen utan just för att regelrätt damma av det. Tror aldrig att jag dammat mina växter tidigare någon gång faktiskt. Och regnet ja? När kommer det till vår lilla stad?

    Kram

    SvaraRadera
  6. Erica sa precis att det regnar här. Det kan inte vara mycket för jag hör det inte men allt är bättre än inget. Tidigt i morse kom det ett litet fint regn också. Gjorde ingen större skillnad. Kommer det inte rejält i natt blir det till att vattna igen imorgon.

    Kram

    SvaraRadera
  7. Regnet får gärna komma men åskan kan vi väl skippa? Här är det inte ens lönt att vattna. Vi har bara sjösand under ett tunt jordlager så vattnet rinner bara rakt igenom. Gräsmattan knastrar när man går på den. I krukorna vattnas det förstås. Mina luktärter har fått bladlöss, inget roligt alls.

    SvaraRadera
  8. Fick vad jag trodde var ett rejält regn, men det är så torrt långt ner i backen att det knappt fuktade på i toppen ens. Men, men. Vi får väl regn så det räcker vad det lider. Har också massor av mjöldagg i trädgården. Alla riddarsporrar har jag varit tvungen att helt enkelt klippa bort.

    SvaraRadera
  9. Din trädgård ser ju fantastisk ut!!! Härliga bilder!
    Ja, det är så torrt, så torrt... Även jag släpar runt slangen.
    Nåväl, idag har SMHI lovat regn! Igår stod det regn torsdag kl 9-18. Men nu ser jag att de skjutit fram regnstarten till kl 11 o så varar det bara till 15-tiden.
    Hoppas nu inte detta är en "bidde bara en tummetott"...
    Kram
    /Katarina

    SvaraRadera
  10. Ja på dina bilder är det då bara frodigt och grönt! Och blommigt! Finfint! Men jag förstår vad du menar. Här kom ett litet skyfall nu precis som jag tacksamt tog emot.

    kram louise

    SvaraRadera
  11. Du har lyckats väl med att gömma dammet på dina bilder för jag tycker det ser både frodigt och färgglatt ut för att vara så ökentorrt som det faktiskt är. Även här i nordöstra Skåne.
    Igår såg jag att vissa blad börjar ändra färg. De ställer inte sig på höst. Inte än väl, snyftar jag högt och hoppas de ångrar sig när de hör hur ledsen jag blir...

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  12. Förstår precis hur du känner!
    Var likadant här, allt drog förbi och runt oss men så äntligen idag har det ösregnat i timmar!
    Hoppas du får det snart också, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  13. HEJ

    din trädgård och segelduk är inspiration till min hörna som jag skall skapa nästa år , ok för dig att jag pinnar denna bild till mig ?

    elisabeth i V-by

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går så bra så! Så roligt att du hittar inspiration i min trädgård, varmt lycka till med din hörna! Kram Hanna

      Radera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...