söndag 25 augusti 2013

Tankar från ett molnsafari








Igår skrev jag ett inlägg om trädgårdsleda, och efter det att jag lagt upp det här på bloggen funderade jag vidare på vad det är som gör att jag känner så här just nu. Saken är ju den att jag har så himla svårt för att låta bli att göra något i trädgården, och när jag började rannsaka mig själv insåg jag att jag knappt hunnit slappa alls i trädgården i år, trots att jag lovat mig själv att jag skulle det och trots att vi inte haft några jätteprojekt på gång. Men istället har vi farit omkring runt om i landet på semestern, och vid alla resor utom en var jag utan trädgårdsvakt som vattnade. Vid hemkomsterna var det alltså akutbråttom att rusa ut med vattenslangen. Och så har vi haft massor av besök i trädgården, och då vill man ju att det ska se snyggt ut, särskilt när det är andra trädgårdsintresserade som kommer på besök. Så själva sommarslappandet har möjligen ägt rum en timme här och en timme där. Inte mer, resten av tiden har jag vattnat och klippt och fejat och fixat. Undra på att jag är lite less!

Så idag lade jag mig under äppelträdet och spanade på moln istället för att jaga runt med sekatör och slang. Jag fick sällskap av barnen i omgångar, de låg där bredvid mig och konstaterade att en del moln såg ut som vilda djur. Ett lejon for förbi där på den klarblå sensommarhimlen, och sedan en giraff och en katt. Rena rama molnsafarin blev det faktiskt!


Tage såg ett bulligt moln, och ett gulligt och ett ulligt. Själv bara njöt jag av att ligga där med små huvuden mot min arm. Vi passade på att ha korv-picknick därute också, och pratade om sommaren som varit. Det blev en så fin stund, kanske den slappaste på hela sommaren. Ingen strand som lockade, inga vänner eller släktingar på väg, inget som störde och ingen som hörde.


Efter ett tag gick jag efter kameran, ville passa på att föreviga min trädgård från de nya vinklar som uppstod där på sacco-säcken där jag låg. Som den här, där man kan ana vår nya lilla hörna nere vid uteplatsen dit vi dragit oss undan den heta solen i sommar. När vi varit hemma då, vill säga. Och inte haft annat för oss. Inte så himla många gånger alltså, tyvärr.


Eller den här, med moln både på himlen och som speglar sig i gästrumsfönstret. Ovanligt snygga moln idag, får jag lov att säga. Och det fläktade rätt bra, så de höll god fart och ändrade form där ovanför våra huvuden så det stod härliga till. Rena uppvisningen!


Rätt var det var dök den här vackra fjärilen upp mitt i min kameralins. En sötvinge, tror jag bestämt att det är!


Efter ett tag tröttnade ungarna och drog sig åt studsmattan till. Jag låg kvar och lyssnade på radio en lång stund, tog igen några missade sommarprat, drack ett glas saft och hade det bra. Så där skönt som det bara är när ingen och inget pockar på ens uppmärksamhet. En så himla bra dag. Helt enkelt.

Hoppas att ni också haft en skön söndag utan några ska, borde och måste. Nu fortsätter helgen, än är det allt några timmar kvar...

9 kommentarer:

  1. Intressanta funderingar.
    Jag vet med mig att jag mår bäst hemma. Kan inte med att åka runt till en massa människor (hur trevliga de än må vara) och inte heller ha hit en massa folk titt som tätt. Sådan är jag bara. Jag måste veta mina behov för att må bra. För mig är det jätteviktigt att trädgården är en källa till energi och vila. Jag kan känna vila i att gräva eller plantera. Ja, även i att rensa ogräs om jag gör det när jag verkligen vill.
    Hoppas du hinner ha fler sköna dagar som den idag.

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Så lätt det är att alla "vill, kan, måste, borde och skulle" bara blir lite mycket. Vi har också haft dagar och veckor då allt blivit för bra. Dock har vi i år varit borta alldeles lagom mycket. Så - man kan lära gamla hundar att sitta!
    Dock har jag svårt att bara sitta ner och göra ingenting. Behöver gå runt och gräva, klippa eller plocka.
    Ibland blir det dock en liten stund med en bra bok.
    Hoppas att hösten ger lite mer lugn och ro med många fina molndagar.
    Ulrika

    SvaraRadera
  3. Sötvinge, vilket underbart ord! Härligt foto, blev alldeles glad när jag såg det. Ligga och spana på moln är skönt, men i den här familjen är vi mest igång när vi är hemma. Kopplar av gör vi när vi reser iväg, det har vi förlikat oss med. Men jag har faktiskt legat i solstolen ett par gånger denna sommar. Kram Kristina

    SvaraRadera
  4. Vilken mysig dag! Jag har tagit det rätt lugnt och inte haft några stora projekt, men saknar en plats att slappa på. Din verkar så härlig :)

    SvaraRadera
  5. Härligt! Usch, ja. Det är lätt att jaga på i illertakt. Det där låter som en bra idé, att bara slå omkull sig och se vilka som dyker upp som också vill titta på moln. :-)

    SvaraRadera
  6. Skönt att du kunde koppla av! Ibland behöver man dagar utan måsten!

    SvaraRadera
  7. Vaaa, har du inte slappat i sommar??? Då är det verkligen hög tid att sätta igång. Nä, det där lät ju inte bra, men du verkar att ha satt igång redan så det ska nog ordna sig.
    Ta det nu riktigt lugnt!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  8. Du är så klok Hanna och det låter som en helt underbar dag!
    Tusen kramar från en av trädgårdsterroristerna :-)
    Hélena

    SvaraRadera
  9. Vilken fin dag du hade där "bland molnen". Och vilka härliga bilder. Framförallt sötvingen gjorde sig bra på bild! Tur att du förevigade dem eftersom slappedagar blir av så sällan ;)

    Det är svårt att slappa tycker jag. Fast på nåt sätt slappar jag samtidigt som jag plockar, gräver och håller på. Det är i.a.f. vid de tillfällena jag känner mig som mest avslappnad och det är också då jag tänker de allra bästa tankarna.

    Kram Tamara

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...