lördag 31 augusti 2013

Lilla trädgården i stora staden


Då var det helg igen, och oj, vad dagarna går! Det märks verkligen att terminen dragit igång, det är full fart, massor av aktiviteter för samtliga i familjen och jag är så trött om kvällarna att jag somnar innan jag ens hunnit tänka blogginlägg. Nästan en hel vecka sedan jag bloggade sist, och i trädgården pågår årstidsväxlingen för fullt. Igår när jag kom hem hade Andreas från Kronverket varit förbi och gjort fruktträden riktigt höstfina. Nu är dom nybeskurna, snygga i håret och redo för september. Frågan är om jag är det?


Så här fina snitt blir det sällan när jag själv försöker mig på beskärning. Mina träd är gamla och jag är så rädd om dem, och därför låter jag ett proffs ta hand om trädvården i min trädgård. Andreas har skött våra träd de senaste fyra åren, och jag tycker det är värt den slant det kostar att veta att träden mår bra.



Så här fina blev äppelträden. Här på bilden kan man också se att vår lilla klotlönn verkligen vuxit på sig rejält den här säsongen. Den står så fint längst nere i hörnet av trädgården, och matchar de rundklippta pilarna på skolgården på andra sidan gatan.



Igår firade vi av en kär kollega på jobbet, och vi hade förmånen att få åka upp i Turning Torso tillsammans. Det var mäktigt att stå där på 53:e våningen med hela Malmö för våra fötter. Jag spanade förstås in vårt lilla villaområde i kikaren, och där uppifrån blev det så tydligt hur det ligger insprängt bland höghus och miljonprogramsområden. Storstaden är alltid närvarande i vår trädgård, men känns oftast ändå så långt borta. I bilden med solrosorna ovan döljer sig till exempel den höga skorstenen på fjärrvärmeverket här i närheten. Den syns över hela stan, och ändå tänker jag aldrig på den där jag går och luktar på mina blommor.



Jag tycker att jag är lyckligt lottad som får det bästa av två världar, storstadens puls, med ett rikt kulturliv, mängder av barnaktiviteter och alla shoppingmöjligheter om man så vill. Och samtidigt gräs mellan tårna, egenodlade morötter och luktärter på bordet. För att inte tala om plommon, i dagarna har vi andaktsfullt ätit våra första Victoria för i år.


Eller hur kissen, visst har vi det bra här?





Nu väntar lördagskvällen, lugnt häng i soffan och ännu ett avsnitt av den fina dokumentärserien The story of film.

Ha en riktigt skön kväll, ni också!

2 kommentarer:

  1. Fullt upp är det absolut igen. Blogga måste jag dock göra. Det är liksom ett sätt att samla mig, mina tankar och jag tycker det är så roligt. Det är nog många som pausar i bloggvärlden tror jag. Det är ganska tyst och stilla.

    Kul att komma upp "Torso". Jag har bara varit utanför.

    Att vara nöjd med var man bor är ju guld värt. Jag känner mig lika nöjd som du. Att få bo på landet men ändå ha nära till stan och lagom till jobbet. Skönt att vi känner så.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Din lille oase er skøn der midt i al højhus byggeriet - og mon ikke også forbipasserende kaster misundelige blikke ind i din skønne have - jeg tror det ;0)

    Knus Dorthe

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...