fredag 2 augusti 2013

De sista skälvande semesterdagarna...

Så går semestern mot sitt slut och det är snart dags att dra igång vardagsrutinerna igen. Jag brukar tycka det är jobbigt när kvällarna blir mörkare och man måste återvända till jobbet, men inte i år. Vi har haft en sådan underbar sommar på alla sätt och vis och fått ut så mycket av varje dag. Dessutom väntar en massa nya och spännande utmaningar på mig i höst, som jag verkligen ser fram emot. Så jag är nöjd, så nöjd, med tillvaron just nu. En härlig känsla!


I trädgården är det fest just nu, det blommar och blommar och blommar och varenda humla, bi, blomfluga och fjäril som finns i grannskapet är bjuden. Jag gick ut med min kamera för att försöka ta bilder av fjärilarna som äntligen fladdrar för fullt runt solhatt och bolltistel, men dom var mer än lovligt svårfångade idag. Men humlorna, de ville vara med på bild allihop!























Det verkar vara ett riktigt humle-år i år, och jag är helt fascinerad av mängden små brummande, ludna kroppar som trängs i rabatterna. Och med varandra! Tur att det är ett överflöd av solhattar i år, så det räcker till alla.























När man har iakttagit humlorna på nära håll ett tag ser man snart att det är flera olika arter som surrar runt därute. Och de har olika favoritväxter, det är spännande. Den här med orange kropp hänger till exempel helst kring kärleksörten och inte på solhattarna där de lite större, ljusare humlorna håller till. Jag blir sugen på att lära mig mer om de 40 olika sorters humlor som lever i Sverige och funderar på att skaffa den här fina boken. Någon som har läst den?




Ja, växtkraften just nu är helt otrolig och jag tror inte att min trädgård någonsin varit så fin, trots den kalla våren och hettan de senaste veckorna. Det är ett blomsterhav utan dess like och jag kan inte hålla mig därifrån, går varv på varv och bara pillar, plockar och njuter.


Och kissen är hack i häl, som så många gånger förr. Efter dramat häromdagen uppskattar jag hennes sällskap mer än någonsin. Även om hon vägrar bli skarp på bild...



Idag är ännu en het dag och temperaturen klättrar åter upp mot trettio grader efter några välbehövliga regnskurar och lite svalare luft de senaste dagarna. Vi hänger i skuggan under solseglet eller bakom tyllgardinen i pergolan, dricker kall krusbärssaft med mynta och bara slappar. Jag är in i märgen lycklig efter en fantastisk konsert med Håkan Hellström på Sofiero igår kväll, och nynnar på den här underbara låten medan isbitarna skramlar skönt i glaset. Det kan faktiskt inte bli bättre än så här!



Njut av fredagen, sommaren och det fina vädret!



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...