onsdag 14 augusti 2013

Be careful what you wish for...

Jaha, här har jag längtat efter och tjatat om regn i det ena inlägget efter varandra. Och till sist kom det minsann, och det med besked! I natt brakade ett rejält regnoväder loss över Skåne - som det har regnat, och som det har blåst. Men inte nog med det, det blev ju kallt också. I morse var himlen grå, regnet vräkte ner och det var bara 15 grader. Vilken chock!


Min zinkbalja var fylld nästan ända upp till bredden plötsligt.


Och några av mina rosenskäror hade knäckts i den hårda blåsten. Fy, vilken ledsam syn.


Medan annat var skinande rentvättat och såg mer välmående ut än på länge, som här i min hörna med grågröna bladverk.



Full fart på dahliorna också. Förra året blev de uppätna av sniglar, men i år har inte en enda slemmig krigare givit sig på dem i torkan. Nu kanske det är dags?



Sedan finns det visst dom som helt sonika tar och börjar om från början precis när det ser ut som det verkligen börjar bli höst. Plötsligt är det blommor igen i min klematis som annars blommar i maj. Och rosen 'Iceberg' är inne på sin andra omgång och blommar minst lika fint som vid midsommar.


Mitt i allt det grå var det något som lös som ett stoppljus. Hallonröda skulle zinniorna vara enligt fröpåsen. Hmm... den här är liksom mer akut-röd. Nåja, man hittar ju hem i alla fall när den står precis vid grinden!

Nu ska jag ner i källaren och fortsätta rota fram kläder. Långärmat, långbyxor, strumpor och rejäla skor. Min kropp och själ är inte redo för det än! Hoppas, hoppas att vi får en omgång sommar till i helgen. Och jag, jag ska hålla tyst om regn här på bloggen ett bra tag....


13 kommentarer:

  1. Man kan väl konstatera att det sällan är lagom i vädret :). Här har det också regnat en hel del nu.
    Jag har minsann tagit på pyjamas nu ikväll. Kände mig lite frusen efter duschen så det blev till att leta i lådan.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Här i Östra Göinge var det bara NIO grader imorse! Jag hade värmen på i stolsdynan i förarsätet när jag körde till jobbet och jeans för första gången sedan midsommar. Mysigt och vemodigt på en och samma gång...

    Så härligt prunkande det är i din trädgård! Här är de remonterande rosorna inne på sin andra rejäla omgång. Regnet har gjort att en del kronblad har "snöat av", men det får man väl leva med. Tycker trots allt att det är rätt skönt att slippa vattna om kvällarna.

    Må så gott i ditt gröna sköna paradis!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  3. Ja här har det också regnat, haglat och stormat. Över 100 mm regn senaste veckan! Så bra att du har fått dahlian i fred för sniglar. Jag vågar inte chansa eftersom vi har gott om mördarsniglar och grannen dahlior blir uppätna varje år. Jag kör dahlia i kruka i stället. Vi hade 8 grader i morse så du ska nog vara nöjd med dina 15! Men visst hoppas vi på lite mer sommar innan det är över för den här gången.

    kram louise

    SvaraRadera
  4. Så det är ditt fel...Visst väl det! ;-) Här har det varit svalare, helt klart, men inte kallt. Gillar känslan av klar luft men inte känslan av att inte kunna vara så mycket i trädgården som jag vill. Nåja, vad är en bal på slottet!
    Stor kram till underbara du!
    Hélena

    SvaraRadera
  5. Man kan ju tro och hoppas på att de "hatade" mördarsniglarna inte gilla vår fina sommar....det har ju varit torrt i jorden och kanske den nya generationen inte överlevt.
    Så fint du har det i din trädgård/M

    SvaraRadera
  6. Akut-röd, haha.. ja, det är inte alltid de där fröpåsarna har det innehåll man planerat för:)

    Ha en finfin onsdagskväll,
    Rebecca

    SvaraRadera
  7. Trist när regnet kommer så häftigt. Här har vi haft "allt i ett" när det gäller vädret de senaste dagarna. I går var det även inklusive hagel... Men inget regn idag, men ynka 10° i morse.
    Härligt när rosorna kommer igen, jag märker det här hos mig också.
    Ha det gott söta du
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Jaså, det är ditt fel att det har skvätt från himlen av och till den senaste veckan... ;-) Nåja, det behövdes egentligen - fast inte just nu när bönderna vill skörda... Vi hade 7 grader i natt och har tre nätter i rad haft under 10 grader. Burr! Det är alldeles för tidigt. Ena dagen högsommarvärme och nästa höstkyla, fast det bara är första halvan av augusti än. Hoppas att värmen återkommer, åtminstone litegrann...

    Sensommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  9. Ja, som det har regnat, men det behövdes. Men du, inte är det höst redan inte :-)Sommaren kommer att fortsätta in i halva september som den brukar göra!

    Kram

    SvaraRadera
  10. Det var ju bra för torkan att det kom lite regn, men riktigt så mycket hade det kanske inte behövt komma...
    Vad fin din kärleksört är! Här käkar rådjuren upp de mesta :(
    Att fröså Zinnia verkar vara ett lotteri. Jag sådde ett par röda som blev yttepyttesmå och inte alls liknar andra Zinnior. Vi har ju inte hunnit med trädgården riktigt i år, så jag har bara petat ner de frösådda plantorna där det har funnits plats, vilket innebär att trädgården ser lite galen ut med zinnior och annat huller om buller. Men det får jag skylla på vårt nytillskott i familjen, Ullharen :)

    SvaraRadera
  11. här har det kommit rejäla regnskurar varje dag ända sen i lördagsnatt (när vi sov i tält). jag sitter med raggsockarna på här hemma och planerar hösten. brrrrrr. jag vill inte släppa sommaren riktigt än. några dopp i sjön och barfotadagar får det allt bli till. eller hur?
    kraaaaaaam

    SvaraRadera
  12. Jag tyckte också det regnat mer än tillräckligt. Men idag läste jag i tidningen att det "bara" regnat 12 mm i Malmöområdet och 70 kring Helsingborg (om man nu kan lita på tidningen?!)Då kommer man nästan av sig. Skönt att sniglarna hållit sig borta något så när. Det är så trist att plantera något för att sedan bara nån dag senare se att det är halvt uppätet. Hur är det med sniglar och zinnior? Blivit lite sugen på att så det nästa år.

    SvaraRadera
  13. Usch, ja, typ som vi hade för ett par dagar sen.
    Agneta kram

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...