lördag 10 augusti 2013

Augustiljuset

Plötsligt har det hänt, det där som händer varje år precis vid den här tiden. Sådär ett par veckor in i augusti, varje år. Tveklöst och utan återvändo.


En dag är ljuset annorlunda. Klarare, renare på något sätt. Vissa år hänger det ihop med en temperatursänkning samtidigt, men de senaste dygnen här i Malmö har varit fortsatt riktigt varma och ändå tycker jag mig se förändringen. Se bara på solrosen 'Moulin Rouge', hur kristallklart den lyser mot himlen. Hösten är på väg, om vi vill eller inte.

Morgonljuset ändrar sig också, blir lite mildare och nästan disigt. Skönt är det, tycker jag. Det sveper liksom in trädgården i ett mjukt sken.




Och över alltsammans en fin hinna av dagg. Nog är det augusti alltid.


Men än är det ju massor av blomsterfägring kvar att glädjas åt. Kärleksörten har ju precis satt igång och höstsilveraxen kommer att blomma inom ett par veckor. Låt det blomma, länge, länge än...


Luktärterna fortsätter sin blomsterexplosion, och mjöldaggen ser hittills inte ut att sprida sig. Hoppas det fortsätter så, för jag hoppas ju att de ska hänga med in i september.


Silverpäronet har verkligen vuxit i sommar, det trivs fint där det står. Nu när kvällarna blir mörkare har jag tänkt fixa belysning som kan lysa upp det när solen har gått ner. Det kan nog bli fint, tror jag.

Annars väntar jag fortfarande på regnet. Det kom en störtskur häromdagen, men den vätte bara ner jordytan. Något mer ihållande tror jag inte på förrän jag ser det, även om prognoserna ser lovande ut för nästa vecka. Jag börjar bli luttrad när det gäller regnförutspåelser, helt klart. Imorgon får jag fint besök här i Tages trädgård, så nu ska jag ut och klippa och fixa lite. Liten bloggträff är på gång, mycket roligt ska det bli. Och mitt i alltihop spanar jag vinteroveraller på nätet. Helt galet är det, men väntar man för länge är de slut när de behövs. Ja, höstplaneringen är verkligen igång, medan sommaren är högst närvarande fortfarande. Mitt i glappet är vi nu!

Ha en fin lördag allesammans!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...