tisdag 23 juli 2013

Sommar, sol och trädgårdslycka


Alltså, nu är det underbart att vara trädgårdsägare! Det blommar och det doftar och det surrar och det kvittrar och mitt i alltihop går jag och bara suckar lyckligt över hela härligheten. Vilken lycka det är att få leva så här!





Det är ju med trädgårdslivet som med allt annat, det går lite upp och ner. Vissa dagar är det bara kul och härligt och andra kan den stora trädgårdströttheten komma över mig. Ni vet när det plötsligt är bladlöss överallt... eller rosrost... eller nåt annat trist. Men dessa dagar är det bara ren och skär trädgårdsglädje här, jag plockar in bukett efter bukett av blommor, käkar solvarma tomater från växthuset och hänger i min solstol under plommonträdet och sippar rabarbersaft och bara njuter.



Helt kär är jag just nu i mina dramatiska mörka solrosor. Mörkt mörkt röda, nästan svarta står de där så stolt. Ja, jag är också ganska stolt som dragit upp dem alldeles själv. Jag slutar aldrig fascineras över att ett litet frö kan bli något sådant här stort och ståtligt!

Hampflockeln är en annan julifavorit. Den är ingen primadonna som solrosen, utan lever ett rätt anspråkslöst liv i skuggan av elefantgräset. Men den är en toppenväxt, lättskött och så snygg ihop med det mörka bladverket hos höstsilveraxet 'Brunette' och kärleksörten 'Matrona'. Och finfin i buketter där jag blandar den med solhatten 'Magnus' och lavendel.




Höstfloxen har börjat blomma, och ännu en härlig doft blandar sig med luktärternas och den grekiska lövkojans. Även den en höjdare i buketter! Det enda jag inte gillar med den är namnet, för jag vill inte ens tänka höst än, bara dra ut på sommaren och värmen så länge det bara går.


Men största förälskelsen just nu är ändå luktärterna. Åååh, så underbara de är! Jag är där hela tiden och sticker ner näsan, tar in bukett efter bukett och sätter i min fina gröna glasvas som jag fyndade på loppis för en femma. Just nu vill jag bara stanna tiden, vara kvar här i mitt blomsterhav, vill ha fler heta dagar, svala bad och ljumma nätter. Sköna dagar med glada sommarbruna barn, grillkvällar och loppisrundor. Mer sommar, mer sol! Sådan ofantlig tur jag då har som har semester i två hela veckor till. Undrar vad vi ska hitta på idag?

Hoppas ni alla njuter av den härliga sommaren!

8 kommentarer:

  1. Suck ja, precis så är det. Den här sommaren har jag varit (är) rejält osams med trädgården. Allt är jädrigt trist helt enkelt. Brunt och fult. Torrt och risigt. Å andra sidan - jag har inte ägnat mig speciellt mycket åt trädgården eftersom jag köpt häst.

    SvaraRadera
  2. :-) känner så igen mig! Önskar bara att det slutar att blåsa, aldrig är man nöjd ;-)
    Vackra växter och Hampflockel var ny för mig. Ha en fortsatt härlig semester, det är du väl värd.
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Härligt, det är bara att njuta så länge det går. :)

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Härligt det där låter! Här hemma är jag mest sur just nu. På rådjuren som ätit alla mina funkior, mina solhattar, dagliljor, dill, rosenskära och t.o.m. blommorna på mina vidjehortensior :(. Suck... Nedrans rådjur. Men det är som du säger, det går upp och ner när man har trädgård.

    Glad sommar!


    Kram Malin

    SvaraRadera
  6. Vilka underbara ringblommor!Här ligger det mesta längs marken och flämtar, även jag känns det som. Det hjälper inte längre att vattna fast jag vräker ut flera liter i punktinsatser varje dag. Längtar efter en natts regn:(

    SvaraRadera
  7. Allt ser så frodigt och fint hos dig! Det blommar och spirar verkligen överallt! :)
    Kram

    SvaraRadera
  8. Precis så är det! Lite upp och ner men mest upp om man sammanfattar det och så sjukt skönt med semester är det oxå :)

    Den mörka solrosäng var riktigt, riktigt snygg! Har du ett namn på den?

    Må gott !

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...