onsdag 3 juli 2013

Som det ska vara på semestern...





Det är inte klokt så fort det går att få semesterhjärna! Efter bara några dagar börjar man tappa bort vilken veckodag det är, vardagsrutinerna börjar flyta omkring, barnen är uppe sent och plötsligt har det gått fyra dagar sen man tvättade håret senast... Vi är just hemkomna från en första runda till mitt älskade Öland, där nyponrosorna blommar precis överallt just nu. 


Ni får ursäkta att det hunnit gå ett tag sedan det senaste inlägget, men det kom en födelsedag emellan, eller två rättare sagt. Tillsammans fyllde jag och min pappa 112 år häromdagen, och för en av oss var det en jämn födelsedag. Ja, jag har faktiskt nått den aktningsvärda åldern av 40 år, och kan börja kalla mig vuxen på riktigt! Varje födelsedag så länge jag kan minnas har min mamma plockat en bukett av just de där söta nyponrosorna och lagt i en krans kring min frukosttallrik, så även i år. Fina presenter har jag fått, men finast ändå är ändå att få fira med dom som betyder mest för mig. Och så de där små traditionerna som är oss sommarbarn förunnade, rosenknopp och smultrondessert på födelsedagen. 


På vägen dit, och ännu mer när vi var framme på min fina ö, slogs jag gång på gång av hur vackert det är i vårt land just nu. Det har ju regnat en hel del den senaste tiden och det grönskar och blommar ju precis överallt. 


På Öland är orkidésäsongen i full gång. Vissa har hunnit tacka för sig redan medan andra, som nattviolen, står i sin allra vackraste blom. Det är otroligt tycker jag att dessa växter som ser så exotiska och bräckliga ut klarar så pass tuffa förhållanden som de öländska strandängarna.


Öppna vidder, himlen därovan och massor av yta som gjord för att springa fort på, allt medan vinden går sin gilla gång genom gräset.

Det är bara tre månader sedan vi gick här senast, men då var det isande kallt och isen låg tjockt packad på stranden. Nu var det desto skönare, även om den riktiga sommarvärmen inte riktigt vill komma. Men vad gör det när lärkan sjunger, tofsvipan ropar och hagen är full av kossor att hälsa på?


Tänk ändå som vi trädgårdsgalningar håller på, kämpar och sliter och gräver och flyttar och skissar och har oss för att få till en bra rabatt, med snygga växtväxlingar, olika höjder och färger som passar ihop. I naturen är allting perfekt just som det är, och allt passar ihop precis som det ska.

Tusen nyanser av grönt, och sommaren är inte ens halv än. Så många lata sköna dagar kvar, så många böcker som ska läsas och sommarprat som ska lyssnas på och grillar som ska tändas och vänner som ska träffas... Allt medan dagarna rinner förbi i en skön slapp ström, just så som det ska vara.

I morgon bitti ska jag ut och inventera trädgården, där det ser ut att ha hänt massor de få dagar vi var borta. Vi ses då!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...