måndag 15 juli 2013

I köksträdgården på Sundsby säteri

Semestern fortsätter och just nu tillbringar vi några härliga dagar på Orust, bland klippor, fårhagar och fiskaffärer. Det är väldigt vackert här och vi njuter av naturen och lugnet och goda vänners sällskap. Självklart blir det ett och annat trädgårdsbesök också, även om ingen annan i sällskapet är lika intresserad som jag. Igår tog vi en fika på fina Sundsby Säteri, som ligger på ön Mjörn mellan Orust och Tjörn. Sundsbys historia går tillbaka ända till 1500-talet, och idag finns här ett jättemysigt café, flera små butiker och en rolig naturlekplats för barnen. Nytt för i år är en jättestor köksträdgård, och gissa var jag hamnade medan man och barn var på lekplatsen?





























Oj, vilket härligt ställe! Tror aldrig jag har sett så frodiga grönsaker förut, det var helt otroligt vad det växte. Kolla bara in kålen... wow!



Det fanns hur många sorters ärter och bönor som helst, och man satsar på att odla gamla, bortglömda sorter från trakten. Riktigt kul att se, men jag fick verkligen hålla mig i skinnet för att inte börja plocka och smaka av allting...

Gångarna består av krossade musselskal, och det var ren njutning att gå där och höra det svaga knastret under fötterna.

En och annan spännande nykomling fanns också, som här rödbladig quinoa.

Och det här är isört, en ovanlig gammal salladssort med tjocka saftiga blad. Här kunde jag bara inte hålla mig längre, var tvungen att smaka ett litet blad...




Strax intill köksträdgården ligger den gamla trädgårdsmästarbostaden, där gamla svenska kulturväxter blommade i rabatten och luktärterna doftade. Hade jag varit född i en annan tid kanske jag hade bott på ett liknande ställe, vem vet?


Ja, det här var en riktigt fin trädgårdsupplevelse, och Sundsby säteri är väl värd en avstickare om ni är i närheten. Nu fortsätter vår västkustvistelse, och har ni tips på trädgårdsutflykter - eller andra utflykter för den delen - i trakterna av Orust så berätta gärna.

Och hörni, ni missar väl för allt i världen inte min utlottning?

Ha en finfin tisdag!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...