fredag 5 juli 2013

Högsommarblommorna tar vid

Så har försommarblommorna tackat för sig. Aklejorna, daggkåpan och den första omgången nävor har blommat över, och igår klippte jag ner rubbet. Först ser det lite tomt ut, men sen ser man ju alla de andra blommorna som står på vänt, redo att ta över stafettpinnen.



Jag längtar efter mina solhattar, och om bara några dagar kommer den första av de röda att blomma. Fortfarande har jag knappt sett några fjärilar i min trädgård i år, men kanske kommer dom när solhattarna slår ut?


Hampflockeln har vuxit sig stor och blommar också vilken dag som helst nu. Jag tycker den är så fin med sin gammalrosa färg, och den passar så bra ihop med kärleksörten 'Matrona' som växer kring fötterna på den. 


De mörka solrosorna är på gång...

...och i pallkragen med zinnior blommar det i hallonrött.


Det var härligt att återse trädgården igen efter några dagar borta. Jag har längtat! Och de sista veckorna innan semestern var så intensiva att jag bara hunnit rusa ut och göra det allra nödvändigaste. Nu när jag är ledig vill jag hinna bara vara i min trädgård, gå runt och pyssla och lägga lite extra tid på detaljerna. I min köksträdgård var det torrt, och medan jag tittade på vattenspridarens strilande konstaterade jag att jag alltid ska slänga ner några ringblommefrön bland morötterna framöver, tycker det ser så mysigt ut där de växer tillsammans.

Igår fixade vi också äntligen till vattenpumpen i zinkbaljan. Det har inte blivit av förrrän nu, men äntligen porlar det vid lilla uteplatsen, lagom till grillkväll med kära kusinen och hans familj igår. Länge satt vi ute, kvällen var ljummen och det var precis en sån kväll som jag längtat efter hela långa vintern.



I lilla carmencitarönnen har jag hängt upp en av mina fina födelsedagspresenter. Min syster vet precis vilken typ av prydnader hennes trädgårdstokiga syrra gillar!


Den blev riktigt fin där, tycker jag. Jag vill passa på att tacka för alla grattis i det förra inlägget, ni är ju för fina allihop. Idag väntar en hel dag utan något som helst planerat. Kanske får jag något ryck därute, kanske blir det en dag i hammocken.... Härligt att inte veta!

Ha en fin fredag allesammans!

7 kommentarer:

  1. Grattis Hanna! Så trevligt för en trädgårdstok att fylla år mitt i sommarn! Hoppas du blivit ordentligt firad!

    SvaraRadera
  2. Din syster har god smak precis som du, bollen var super fin.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Zinnian är bara såå läcker!! Alltid lika trevlig att komma hem och kolla in vad som hänt i trädgården. Jag kanske kan bli lite smått nervös inför tanken på över tre veckor bort från trädgården, men det får gå som det går:).
    Supersnygg present du fått.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Det är så härligt att ha dagar då man bara strosar omkring och gör det som faller en in. Jag har haft en sådan dag idag. Gjort lite här och lite dr och sedan mest ingenting emellanåt.

    Härligt att få presenter som känns personliga och passande. Fin!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Grattis i efterskott! Skiftet mellan försommar och högsommar känns, lite saknad känner man allt när det är dags att säga hej då till en del växter för den här gången, men glädjen att se andra knoppas överväger. Kram Kristina

    SvaraRadera
  6. Grattis i efterskott!! Så skönt att ha tid att bara mysa och småpiffa i trädgården. Den är så fin den där zinnian. Underbar helt enkelt. Här hänger sig försommarblommorna kvar en aningen forfarande, men alldeles strax är det över för dem också.

    Så fint med bollen där i trädet.

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  7. Det var mycket sommarkänsla på en gång :) Härligt när man gjort den där första nerklippningen för att sedan se trädgården ta fart igen! / Carolin

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar, det uppskattas må du tro! /Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...